#1 Skrevet November 21, 2011 (endret) Golfen gir lite lyd fra seg. Sikring nr 13 er hel. Regner med at hornet har tatt kvelden, alternativt har det blitt noe galt da jeg byttet bakstykket på tenningslåsen. Hvor sitter hornet? Er det enkelt å komme til? Er det flere typer? Ca pris for et nytt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 21, 2011 Sitter nede i fronten på høyre side. Mener å huske at det bare er ett, men det finner du fort ut av. Feilen kan også ligge i "sleperingen" bak rattet, verdt å sjekke dette før du kjøper nytt horn.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 22, 2011 Hm. Det var en "slepende" lyd etter at jeg hadde hatt av rattet, som ble borte etterhvert. Takk for tipset! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 25, 2011 Har sjekket sleperingen og det er god kontakt mellom ringen og "sleperen". Har målt spenning ute ved hornet og der er det dødt. Har også testet at knappene i rattet er OK (dvs at de kobler som de skal). Kan releet være gåent? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 25, 2011 Hører du det klikker i reléet i det hele tatt, eventuelt kjenner det på reléet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 25, 2011 Trodde ikke det var noe eget rele til dette engang? Hornet har konstant pluss, og jordes over rattknappene... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 25, 2011 Jeg sitter med samme problem på min Golf 4. Jeg bytter hornet så snart det frister. Husker ikke prisen men jeg ble overrasket over hvor billig det var. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 25, 2011 Trodde ikke det var noe eget rele til dette engang? Hornet har konstant pluss, og jordes over rattknappene... Mener bestemt at jeg har hørt reléklikking i mine VW, men: klø : A1/08 Horns Horn Relay Output Horn kjøper man på Biltema, og nytt ledningnett burde ikke være noe problem å få til selv, dersom nytt horn og/eller relé ikke hjelper. Oversikt over sikringsboksen finner du her. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet November 25, 2011 Golf III: Totonehorn har rele 55 i posisjon 11 (nederst, nest til høyre). Jeg åpnet opp mitt rele og det så friskt ut. Entonehorn har ikke rele og derfor en brokobling i stedet for rele. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet November 25, 2011 Hører du det klikker i reléet i det hele tatt, eventuelt kjenner det på reléet? Det må jeg prøve. Skal det forresten være ledende fett mellom slepring og sleper? Jeg har pusset det rent men det så ut som om det hadde vært noe der? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet November 25, 2011 Det ser friskt ut, men gir det fra seg noe lyd? Man skal høre og kjenne at det klikker i reléet når du trykker på hornknappen. Prøv å sett konstantstrøm på det hornet du har og prøv et annet/nytt relé. Edit: Der hadde du svart på det, ja. Har alltid vært fett av noe slag på de sleperingene jeg har vært borte i. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet November 25, 2011 Bruk batteripolfett, evt. litt vaselin hvis du ikke har batteripolfett (kan kjøpes på Biltema f.eks.) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet November 25, 2011 Var ut og testet om det klikket i releet. Så virket hornet! (Lurer på hva naboene tenker....) Snodig, det er vel ikke noe som "lader seg opp"? Uansett, da er vel saken løst! Burde kanskje ha på fett på sleperingen, leder alle typer fett strøm? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet November 25, 2011 Der kom svaret om fett før jeg ble ferdig med å legge inn min post :-) Som oppsummering så må det være justerinegen av "sleperen" som løste dette. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet November 27, 2011 Tok på batterifett på sleperingen, så da er vel det OK. Men etter en dags kjøring så begyne airbaglampa å lyse. Lurer på om det har skjedd noe ifm at rattet har vært av og på? For det første: Har sleperingen (kobberring og "slede") noe med airbagen å gjøre? For meg ser det ut som om det er en to-leder flatkabel som går via en "snelle" i sentrum (som strammes/slakkes ved rattutslag) og videre til airbagen, dvs at kobberring/slede kun har med hornet å gjøre? Hvis dette (airbag og kobberring) ikke henger sammen så antar jeg at jeg bør få tatt en diagnose for å få bekreftet om det er ratt-airbag som ikke er frisk. Er det et feilminne her, dvs at det kan være nok å få nullstilt hvis jeg er heldig? Alternativt, varsler airbag-lampe om andre feil? (Leste et sted at defekt bremselysbryter kunne gi lys i airbaglampe, men bremselys er uansett OK hos meg). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet November 27, 2011 Har du hatt av airbag på rattet så kommer det opp feilkode og må slettes. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet November 27, 2011 Har du hatt av airbag på rattet så kommer det opp feilkode og må slettes. Jeg koblet fra batteriet før jeg koblet fra airbagen, mener du at det allikevel registreres en feilkode? Grunnen til at jeg tviler litt er at jeg tok av airbagen da jeg byttet bakstykket på tenningslåsen http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=221740, og da fikk jeg ingen feilkode på airbag (også da med batteri frakoblet). Men ingenting er bedre enn å bare måtte slippe med en feilkodesletting :-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet November 27, 2011 Jeg og koblet av strømmmen på min når jeg bytta slepering og airbag lampa lyste etter et par meter kjøring 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Januar 5, 2012 Saken endte med nulling av feilminne hos Møller 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...