#1 Skrevet November 22, 2011 Hallo! Trenger noen forslag litt kjapt.. Jeg driver å bytter det justerbare senkesettet jeg har på audien til et nytt sett.. Men når jeg kom til den siste demperen, knakk hele hodet på bolten som holder demperen i bunn.. Har noen av dere vært borti dette før? Hva har dere i så fall gjort? Hva ville dere gjort? Jeg har prøvd alt jeg kan iallefall SLenger ut noen bilder så dere kan se hva jeg mener... SOm dere ser så sitter mutteren igjen inne i rørrammen til bakakselen... Hva ville dere gjort for å få ut den? Chris 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 22, 2011 borre den ut er vel nesten eneste mulighet? evnt inn med et lite baufilblad og kappe mutteren av? men det tar laaaaang tid Lykke till 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 22, 2011 Hei slå restene inn i hullramma, evt kappe dritten med bajonettsag hvis den tørner i ramma. Dette er vel godt saltet regner jeg med 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 22, 2011 Ja, er kanskje det, men må være et ganske langt borr da... vanskelig å få borret rett også? Prøvde å skjære igjennom den hylsa med bajonettsag, men hylsa var for hard, så tenna på bladet knakk med en gang.. =/ 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 22, 2011 Hei slå restene inn i hullramma, evt kappe dritten med bajonettsag hvis den tørner i ramma. Dette er vel godt saltet regner jeg med Har prøvd å slå den inn, men det som er, er at den har blitt gjenger inni hullet.. pga tyngden på bilen (vil jeg tro?) så det går ikke å slå den ut.. Når jeg prøvder å skru ut bolten, ved og skru på mutteren, går bare hylsen rundt, pga gummipakningen går rundt i bunnen på demperen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 22, 2011 bolten er vel for lang til og slås ut.. dvs at den må ut den mot senter av bilen.. og ikke andre veien.(spørs jo hvor langt inne den har knekt oxo da) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 22, 2011 punkt sveis den knekte enden fast. og bruk fastnøkkel å skru av mutteren på innsiden, slip vekk punkten(e) og press bolten ut. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 22, 2011 Men hvordan presse den ut? Jeg har prøvd å slå alt jeg har med dor, men den rikker seg ikke! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet November 22, 2011 Bruk litt rustløyser, spray på ikveld og la det stå til i morgen. Prøve etter 5 min er håpløst. Jo lenger det får stå jo betre trenger det inn. Vil nok ikkje gli ut av seg sjølv men kan hende den blir lettere å få ut. Kjem du til med baufil på hylsa? Dei biter på litt meir enn bajonettsag. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet November 22, 2011 Bruk en mutterkløyver, http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Verktoy-og-verkstedutstyr/Avtrekker/Mutterklyver/ og slå bolten ut andre vei. Den har sannsynligvis mindre diameter i enden med gjenger, så den må ut andre veien uansett. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet November 22, 2011 Når jeg tok knekken på noen bolter til oljetanken ifbm oljebytte(Bmw bolter som er hule inne, tåler ikke en dritt) så slo jeg inn en tapp som blir videre og videre. Litt vanskelig å forklare men blir en slags plugg som er firkantet som blir større og større. Banke en sånn inn og bruk fastnøkkel/skiftenøkkel var ihvertfall løsningen for meg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet November 22, 2011 http://no.wikipedia.org/wiki/Grisepikk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet November 22, 2011 Bruk litt rustløyser, spray på ikveld og la det stå til i morgen. Prøve etter 5 min er håpløst. Jo lenger det får stå jo betre trenger det inn. Vil nok ikkje gli ut av seg sjølv men kan hende den blir lettere å få ut. Kjem du til med baufil på hylsa? Dei biter på litt meir enn bajonettsag. Brukt opp eks antall bokser med rustløser, og den glir ikke ut er veldig trangt der, kommer liksom ikke til med noe! Bruk en mutterkløyver, http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Verktoy-og-verkstedutstyr/Avtrekker/Mutterklyver/ og slå bolten ut andre vei.Den har sannsynligvis mindre diameter i enden med gjenger, så den må ut andre veien uansett. Mutterkløyver har jeg aldri hørt om.. Skal den settes på mutteren for og få opp mutteren? Eller hvordan funker denne? Jeg får jo ikke slått ut bolten andre veien heller, for kommer jo ikke til med noen hammer inni røret der mutteren sitter: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet November 22, 2011 Få en kompis til og skjære bolten av med skjærebrenner, eller skaff deg et kvalitetsblad til bajonettsaga: smil : Og varme hjelper uansett på fastrustede bolter! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet November 22, 2011 http://no.wikipedia.org/wiki/Grisepikk Skjønner! Men det som er problemet da, er jo at hele hylsa i bunn på demperen vil gå rundt, som sagt går gummipakningen mellom hullet som bolten går igjennom og selve demperen rundt.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet November 22, 2011 Kommer du til mutteren med en fastnøkkel? Isåfall vil du jo kunne holde denne igjen. Men ja varme er fantastisk til sånt =) Altså, du banker en plugg inn i bolten. Holder igjen mutteren med en fastnøkkel. Mens du bruker en skiftenøkkel på pluggen som sitter fast i den ødelagte bolten. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet November 22, 2011 Mutterkløyver har jeg aldri hørt om.. Skal den settes på mutteren for og få opp mutteren? Eller hvordan funker denne? Jeg får jo ikke slått ut bolten andre veien heller, for kommer jo ikke til med noen hammer inni røret der mutteren sitter: Mutterkløyver brukes til å dele mutteren i to deler, slik at du sitter igjen med bare bolten. Edit: men siden den sitter fast i hylsa, er det nok varme som skal til før den kommer ut. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet November 22, 2011 Er kanskje skjærebrenner som er det enkleste? eller gå amokk med vinkelsliper og kappe i stykker hele demperen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet November 22, 2011 Jeg stemmer for siste forslag! Elsker å ødelegge ting som skal byttes ut ABS sensorer er en av de jeg går all-out på! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet November 22, 2011 Stikk en kort bolt med litt stort hode inn mot resterende bolt, slik at den stikker ut 3-4-5 mm. Så bruker du en wisegrip-tang og klemmer til så stramt du kan. Ser ut som det er nok av andre mothold rundt der. Gi et slag på boltens hode samtidig. Da vil de "gjengene" du snakker om gi seg. Stram til med tanga i flere omganger om nødvendig, tilslutt er bolten trykt inn i røret. Fram med saga inni røret. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet November 23, 2011 Stikk en kort bolt med litt stort hode inn mot resterende bolt, slik at den stikker ut 3-4-5 mm. Så bruker du en wisegrip-tang og klemmer til så stramt du kan. Ser ut som det er nok av andre mothold rundt der. Gi et slag på boltens hode samtidig. Da vil de "gjengene" du snakker om gi seg. Stram til med tanga i flere omganger om nødvendig, tilslutt er bolten trykt inn i røret. Fram med saga inni røret. Hvordan skal jeg klare å få bolten til å stikke ut 3-4-5 mm? Skjønte ikke helt hva du mente.. Får jo ikke slått bolten som sitter der i dag. rikker seg ikke liksom.. Og hvor mente du at jeg skulle sette tanga? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet November 23, 2011 Varm opp bolt og annet den sitter i til den er rød glødende.. La det bli varmt! Varme brenner opp rust, og utvider metallet. Delvis hatt akkurat samme problem selv,men bolt var ikke inne i noe rør, men måtte ut med alt og borre, kappe og slå.. Hva med og ta ut fjærbeinet? Lettere og borre da? Og evt kappe bolt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet November 23, 2011 Har du sveiseapparat? Er bolten knekt langt inne? Hvis ikke sveiser du en passe stor mutter fast i enden som er knekt (gjerne hakket større mutter en bolten) Så prøver du å pusse andre enden av bolten med en stålbørste for å få vekk rust og dritt på gjengene. Varm så opp mutter som sitter fast, varm opp hylse. Prøv å løsne fastrustet mutter ved å skru påsveist mutter. Skru så ut hele bolten. Varme funker så godt som alltid. Har du ikke tilgang på skjærebrenner, så kjøp deg en gassbrenner på Biltema eller lignende 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet November 23, 2011 Bolten har knekt 3-5 mm inn.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet November 23, 2011 Da ville jeg som en over her skrev, først varmet mutteren., holdt igjen foringen med en tang og skrudd av mutteren. Så varmet foring og hylse og prøvd å bende ut bolten med et brytejern eller noe. Viss du da klarer å få bolten ut 5 mm kan du sveise fast en mutter, og prøve å skru mens du bender bak den påsveiste mutteren for å hjelpe den ut. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...