Får ikke driftstemperatur, 2.5tdi r5

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg sliter med å oppnå drifts temperatur på min nyinnkjøpte a6 2.5tdi. Temp måleren stiger ikke over 50-60 grader uansett om bilen står på tomgang eller blir kjørt. Dette gir også utslag på varmeapparatet som sliter med å holde temperatur i bilen.

Jeg har byttet termosstaten uten at det ble noe forskjell.

Da jeg hadde av motor dekselet så jeg at pluggen til tempføleren som går til motorstyringa var tatt av! Satte denne på uten å merke forskjell annet enn at glødetiden ble mye kortere.

 

Er det noen som har vært borti lignende problemer?

 

Jeg kan vel også nevne at det er webasto på bilen, om det skal ha noe å si..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekket om varmergistret er tett? Fra motorrommet så har du en tur og en returslange som går til registret igjennom vannkassen. Når du har fått opp litt temp på motoren, kan du sjekke om begge de slangene er like varme. Kan eventuelt plukke de av og spyle igjennom.

 

For vidre feilsøking: Registret blir over tid sprøtt og kan gå i stykker. Har vært borti at det har smuldret opp innvendig, slik at vannet passerer uten å avgi varme. Hadde samtidig en defekt temp-sensor(4/3-polt), som gir signaler til instrumentet. Har sett på flere av bilene jeg har hatt, at kontakten også blir sprø og går i stykker pga av varmen. Greit å sjekke den også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan er vannpumpene på disse motoene, jeg mener sånn generellt at enten pumper den vann ellers gjør den det ikke, så man kan nesten utelukke det?

 

Som Arild sier over her, så kan det jo faktisk være en kombinasjon av halvtett varmeapparatregister og tempsensoren er på villspor.

 

Ta også fram diagnosekabelen å se hva den kan fortelle.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan er vannpumpene på disse motoene, jeg mener sånn generellt at enten pumper den vann ellers gjør den det ikke, så man kan nesten utelukke det?

 

Jeg har sett mange vannpumper fra slik motor. Alle har hatt metallskovler og ingen skovler har løsnet. Sjansene for at vannpumpa er defekt på den motoren er vel liten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har sett mange vannpumper fra slik motor. Alle har hatt metallskovler og ingen skovler har løsnet. Sjansene for at vannpumpa er defekt på den motoren er vel liten.

 

 

Hadde den vært defekt så hadde det nok endt i kok før eller siden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er den kanskje bare så effektive at den går opp på 90 grader når det er kaldt? Har en A6 2.5 R5 AEL som har forbruk på 0.54 på mila. Den blir ikke varm når det er kaldt, og her er det ny termostat og ny vannpumpe. Når det er varmere i været blir den 90 grader uten problem.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan kjøre lenge med min å før den blir varm når det er kaldt ute. Jeg har 1stk gummimatte stripset fast foran radiator. Da blir motor raskere driftsvarm, og det blir mere effektivt varmeapp på vinter!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg og fruen har en Passat 1.9tdi, og den smeller rett på 90grader uansett vær, synes det er rart at ikke 2.5tdi skal gjøre det samme da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min ligger og lunker på 60 hele tiden. Mye småkjøring og det er sjelden jeg ser den rikker på seg. Bruker Defa, så usikker om den varmer godt nok. Får følge med i vinter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Varmeregisteret kan jo være delvis tett, det vil jo forklare at varmeapparatet gir lite varme, men det vil jo ikke forklare den lave motortempen.

Da jeg hadde av termosstaten så jeg at det var ei lysebrun hinne inni den plast"bongen" som slangen går inn på, det var ikke ikke klissete og jeg klarte ikke å bare tørke det vekk. Vet ikke om det er normalt med litt sånt på en gammel motor, eller skal det være helt rent i kjølesystemet?

 

Til dere andre som ikke får skikkelig driftstemp; har dere normalt bra varmeapparat, eller må det stå på fult for å holde grei temp i bilen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min står på 21 hele året. Funket greit i fjor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

2 mil på motorvei i 15 minus gir 90 graders motortemp.

Er det null grader så går det på halve distansen.

 

Småkjøring noen kilometer vil ikke varme motoren skikkelig i kulde.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter å ha latt bilen stå på tomgang med webastoen i drift i ca en time skjekket jeg tempen; 60grader! Da åpna jeg huven å kjente på kjøleslangene å de var VARM! Så jeg holder en knapp på at det er sensorfeil som gjør at jeg ikke får mer temp i instrumentet.

Men varmeapparatet er det fortsatt lite guffe i.

Er det mulig at det kan være et spjeld til varmlufta som ikke åpner, eller noe slikt? Det er vel pnaumatisk styrt så sjansen før vakumlekkasje er jo tilstede..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

på torpedovegg har du 2 kjøleslanger, er de like varme? den ene vil dog være noen vå grader kaldere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter å ha latt bilen stå på tomgang med webastoen i drift i ca en time skjekket jeg tempen; 60grader! Da åpna jeg huven å kjente på kjøleslangene å de var VARM! Så jeg holder en knapp på at det er sensorfeil som gjør at jeg ikke får mer temp i instrumentet.

Men varmeapparatet er det fortsatt lite guffe i.

Er det mulig at det kan være et spjeld til varmlufta som ikke åpner, eller noe slikt? Det er vel pnaumatisk styrt så sjansen før vakumlekkasje er jo tilstede..

Er det klima på den der? Er isåfall styrt elektromekanisk av en motor som sitter på venstre side av viftehuset. Kan bruke 9-volts batteri for å teste den.

 

Vidre kan det være luft i systemet, evt. lekasje som gjør at systemet ikke er tett og ikke holder på trykket. Hadde selv defekt pakning i lokket til ekspansjonstanken.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja det er klima på denne.

Jeg tror ikke det er lekkasje på systemet da det er bra med trykk i ekspansjonstanken og jeg har aldri sett vanndammer under bilen.

Luft kan det være.

Noen tips til hvordan man best lufter denne?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Disse lufter vanligvis seg selv ved å kjøre den driftsvarm. Men den enkstra sløyfa pga Webastoen kan muligens skape trøbbel slik at det må luftes.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Luft i systemet vil vel helst føre til at motoren blir for varm. For lav temp vil jo si at det kjøler for godt. Men iom at slangene dine er varme (antar at de er for varm til å holde i noe mer enn ett sek ca.) så vil jeg tro det er driftstemp og at giveren til instrumentet ditt kan være defekt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De er så varme at man ikke kan holde rundt de mer en en par sekund, så jeg tror også at instrumentet viser feil.

Jeg skal ta å fysisk måle temperaturen med et termometer for å konstantere at motoren ligger rundt 90 grader.

Men så var det varmeapparatet..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis alt er i orden, skal kjølevifta starte rundt 95 grader. Du kan kjenne på den slangen som går fra termostaten til radiatoren når den blir varm. Vidre hvis du har tilgang på et multimeter, kan du ohme sensoren. Har ikke hiddenene på den her, men er sikkert noen fler som har bentley manualen eller tilsvarende. Da skal sensoren ha en viss motstand ved gitte tempraturer. Over til instrumentet, så kan skviene flasse med tiden, slik at nålen kan hekte seg opp/eller blir stoppet av flak slik at den viser feil. Kan også bli dårlig kontakt mellom selve temp-instrumentet og printkortet. Da er det bare å løsne på de koppermutterne og spraye på med electro-cleaner.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det original Webasto er det selvluftende akkurat som vanlig. Kjøleslangene føles glovarme å ta på bare de er drøyt 50 grader, så det er en elendig referanse.. ;)

 

Webastoen slår seg av ved 70 grader, så den vil aldri varme motoren til full driftstemperatur. Tomgangskjøring får heller ikke motoren varm. Sjekk sensoren til instrumentet og kontrollmål denne. Hva slags termostat ble montert? Har erfaring med at veldig mange ettermarkedstemostater er for dårlige, så da jeg hadde sånn bil endte jeg med å kjøpe termostat på Møller. Da ble temperaturen helt riktig, den nye ettermarkedstermostaten åpnet for tidlig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan vel kikke på olje-temp måleren også. Hvis denne viser 90 er det vel sjanse for at vannet er 90 grader.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var så enkelt at vanntempsensoren var gåen, derfor den viste feil temp.

Men det er fortsatt dårlig guffe i varmappartet..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Garantert motoren til varm/kald spjeldet som trenger overhaling. Denne sitter på førersiden av varmeapparatboksen i vannkassa. Du må skru av vindusviskermekanismen for å komme til.

 

Se her for hvordan du overhaler denne:

http://www.nordicaudi.com/index.php?url=arkivet/artiklar/hidden/a1441/a1441.php&var=

 

I tillegg når du har oppe plastdekslene her bør du passe på å bytte kupefilter, kan kjøpes for biltema for en grei penge, siter på passasjersiden nesten helt under ruta. Må opp med 3 (mener jeg å huske) 7mm skruer. Før du sette i det nye bør du gjøre rent der da det ofte samler seg opp mye løv og brask der. I tillegg er det en motor på passasjersiden som styrer airflow. Dette er en flapp som lukker / åpner for lufttilførsel. (Ikke at jeg skjønner hva denne trengs til....) Den sitter i en liten boks oppå røret ved siden av gummibelgen mot varmeapparatboksen. Motoren der er lik den som sitter på varm/kald spjeldet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg byttet varmeapparatvfte og coupe-filter å varmeapparatet fungerer som en drøm :)

Det var så enkelt som at filteret var potte tett! Har aldri sett makan.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.