#1 Skrevet August 29, 2006 Har 2001 Allroad som etter å ha stått parkert en stund slipper ut luften på belgen på høyre front siden. Dette er kun når bilen står på laveste nivå. Har stått parkert på forskjellig steder og lagt merke til dette. Venstre side står bilen på nederste nivå, mens høyre senker seg slik at hjulet ligger et stykke inn i hjulbuen. Er dette punktert luftbelg? Vanskelig å skifte? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 29, 2006 Det er som regel luftbelgen ja. Merkeverkstedene bruker en spesiell væske (sier de iallefall...) for å finne lekkasjer. Det kan i teorien være andre ting også, slik som softwarefeil eller feil på styreenheten til luftfjæringen(skiftet på min tidligere), men belgen er den vanligste. Er skiftet alle 4 på min da forrige eier hadde den og en på garanti etter at jeg overtok den. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 29, 2006 Er som regel selve belgen eller tetningsringene for den. På jobben skifter vi ofte begge deler uansett, men hvis du skal betale/gjøre jobben selv ville jeg begynt med rep sett for dette. Dvs. tetningsringene. Det koster ca 400 kr hos Møller, mens belgen koster ca 4000. Løsne de øvre bærearmene/bærekulene ute på navet. 16mm gjennomgående bolt. Løsne så 18mm bolt gjennom nedre fremre bærearm/fjærbein. Løsne så tre 16mm bolter oppe i motorrom som holder fjørbeinet i topp. Løsne 10mm slangetilkobling for luftslange inne i topp av belgen på fjørbeinet. Ta ut fjørbeinet og skru opp 8mm XZN ( innvendig tolvkant ) boltene på toppen av beinet. Da fjerner du ei plate som holder de øvre bærearmene. Under denne ligger en tetningsring. Skift den. Dra belgen rett opp og skift tetningsringen i bunnen. Rengjør alle anleggsflater nøye og monter i motsatt rekkefølge. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 17, 2008 Prosedyre på skifting av luftbelg framme. ( med bilder) http://www.audiworld.com/tech/wheel57.shtml 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 24, 2011 Noen som har en link til der det står noe om bytting av belger på a6 allroad? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 24, 2011 Søk og du vil finne: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=205342 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 25, 2011 Faktisk veldig lett, men tar tid forran grunnet all driten du må skru vekk. Om bilen i tillegg er litt gammel er det natulig nok en del muttere og bolter som sitter som F. Ergo er dette en variabel i tid. Vær toldmodig og pass på å feste slangene godt. Om du enda ikke har kjøpt bør du kjøpe belger i alu fra USA. Mye bedre kvalitet og faktisk rimeligere også. Tok ca. 2-3 timer sist vi gjorde det og jeg er langt fra mekanikker. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Februar 13, 2012 Har lest om flere tilfeller (i usa) hvor man har injisert 1/2 box med dekktettemiddel. Og det funker visstnok. Bør ihvertfall være en god nødløsning om det er lang vei hjem, istedet for å la pumpa gå i stykker. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Februar 14, 2012 har samme problem selv.... men er ikke alltid samme hjulet den er seget ned på, Har sensor feil, på ene nivå sensor, og innimellom blinker den gule lampa for luft fjæringa i instr panelet... Kan det være styreenhet? Kompr er ny i januar i år... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Februar 14, 2012 Faktisk veldig lett, men tar tid forran grunnet all driten du må skru vekk. Om bilen i tillegg er litt gammel er det natulig nok en del muttere og bolter som sitter som F. Ergo er dette en variabel i tid. Vær toldmodig og pass på å feste slangene godt. Om du enda ikke har kjøpt bør du kjøpe belger i alu fra USA. Mye bedre kvalitet og faktisk rimeligere også. Tok ca. 2-3 timer sist vi gjorde det og jeg er langt fra mekanikker. Hvem i statene selger disse da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Februar 14, 2012 http://Www.arnottinc.com De fremme er enkle å bytte. Trenger ikke å skru ut den øverste bolten som alltid sitter fast i øvre bærearm. Det går an å vri den til å skru av alle torxene for å få støtdemperen ut. Kun skruing og ganske logisk. Bak er mye værre å skifte. Får ikke komprimert belgen nok til å få den hverken ut eller inn. Løsningen for meg ble medhjelper og 2-3 trepinner og spett for å bende ut belgen Lykke til:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mars 22, 2012 har samme problem selv.... men er ikke alltid samme hjulet den er seget ned på,Har sensor feil, på ene nivå sensor, og innimellom blinker den gule lampa for luft fjæringa i instr panelet... Kan det være styreenhet? Kompr er ny i januar i år... Bestilte komplett sett fra Arnot, i USA. Tok rundt 7 timer, å bytte alle 4, med nye dempere. Da gikk det en liten time vekk, med mailing til Arnot, da det dukket opp noen spm, siden det var 1st gang man gjorde dette. Arnot var imponerende kjapp på å svare på mail. Gjorde jobbe aleine. ble litt knoting bak, men det gikk. Org demperne, har en luft tilkobling, mens Arnot``s dempere hadde ikke denne. Noen som vet hva funskjn den har? om den gjør demperne stivere/ mykere avh av luftrykket inn? Ikke særlig gale pris heller, rundt 16000 m frakta, og tok u en uke levert på døren. Det har blitt nevnt, at noen har fått "klonke" lyder i forstilling, etter å ha byttet til arnots, har fått dem selv. Lurer på om noen andre har samme erfaring, event løsning? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...