oppgradering av vekt i vognkort

Anbefalte innlegg

Er det noen som har søkt om dette og fått godkjent dette?

Eventuelt om det finnes noen papier på dette noen plass?

Har ikke noe å si hvilken bil eller merke, sålenge det er mulig å få sett på dokumentet :)

 

Sitat vegvesen: tillatt totalvekt kan ikke oppjusterer etter ombygging med mindre fabrikaten tillatter dette.

 

Så finnes det noen papirer der ute?

 

 

 

Fikk samme svar som du.

 

Pratet med div møller avdelinger og ingen kunne hjelpe meg: mad :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis ikke du er familie med noen i teknisk møller avd. så sliter man.. :P Det er dumt at møller ikke har mer tilbakevirkende hjelp for slike som oss. Regelen er vel opp til 92mod så er det slutt, og det er vel begrenset hva dem kan hjelpe deg med utover hva dem har av tidligere dokumentasjon? Personlig hadde jeg lett betalt for slike tjenester, og det har jeg spurt om før uten hell.

 

Golfen min mener jeg nå har laste evne på 300kg inkl fører, bagasje og 3 passasjerer! Så jeg skulle gjerne hatt mer å gå på

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problemet er at Møller kan ikke "finne på" papirer - de trenger teknisk underlag fra fabrikkens dokumentasjon. Ombygginger er helt uinteressant for dem - for det første vil de selge biler de selv har laget, for det andre er det omtrent bare i Norge dette er en aktuell problemstilling, da man i omtrent alle andre land heller hadde kjøpt en bil som originalt var det man vil ha fremfor å flytte en og en enkeltdel over for å unngå avgiftene. Det er jo ingen annen grunn til å gjøre slike ombygginger enn å slippe avgifter, og det er ikke fabrikkens problem, rett og slett. Uten produsentdokumentasjon får man ikke justert vekten hverken opp eller ned, dessverre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan er det med nedgradering av vekt? Superben min har tillatt totalvekt på 2102 kg, noe som gjør at jeg ikke har lov å dra 1400 kg henger. Har lov å dra 1398kg, men veldig få hengere som har den tillatte vekten! ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg fikk oppgradert ein A6 2,5 tdi 115hk for nokre år sida. Kontakta Harald Møller og fikk sendt over et papir som eg leverte biltilsynet og fikk ut nytt vognkort.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan er det med nedgradering av vekt? Superben min har tillatt totalvekt på 2102 kg, noe som gjør at jeg ikke har lov å dra 1400 kg henger. Har lov å dra 1398kg, men veldig få hengere som har den tillatte vekten! ;)

 

Hengersertifikat er ikkje store investeringen då. Ellers er vel det noken Tyssehengere som har totalvekt på 1300kg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig mange lånehengere rundt Omkring har totalvekt på 1400kg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du får ikke ned vekten uten bekreftelse fra produsent/importør, og de gir ikke annen informasjon enn den som står i bilens typegodkjenning. Alle biler produsert etter ca. 2001 tas inn på EU-typegodkjenning og får samme tall i vognkortet, så der er det nok ikke stort annet å gjøre enn å få inn E'en i førerkortet. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

her er det kun oppgradering av vekten i samme kaross etter oppgradering.

Noen må jo ha fått godkjent dette?

 

Jeg har bare oppgradert et chassis :) samme typegodkjenning da alt er likt ellers.

Jeg mangler bare papiret for å øke vekten, resten er på plass :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det som er merkelig er at de kan godkjenne motorbytte til f.eks. S2 fra 10v i en Coupe da den er levert orginalt med den motoren, men de kan ikke godkjenne orginal S2 vekt.......... : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Roger. De kan, så lenge papiret er stemplet av møller.

Det står på viljen og pengboka :P

Jeg trenger bare ett eller annet papir som allerede er godkjent :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Roger. De kan, så lenge papiret er stemplet av møller.

Det står på viljen og pengboka :P

Jeg trenger bare ett eller annet papir som allerede er godkjent :P

 

Alt går så lenge du kan skaffe et papir som fratar de ethvert beslutningsansvar. CMA er det som gjelder. Fikk oppleve det i dag i forbindelse med godkjenning av en importert RAV4. I Norge er det strengere "bevisbyrde" å godkjenne en bil enn det er å få dømt en morder. Tenk dere en mordsak der det eneste som kunne felle morderen var en underskrevet lapp fra mora hans der hun bekreftet at han var skyldig......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Samme problemstilling har man med nedregistrering av diverse amerikanske større biler som Tahoe, Suburban og slikt som er registrert rett over 3500 kg. Mange av disse bilene er *egentlig* oppgitt med totalvekt under 3500 kg, men norsk importør laget papirer som godkjente over 3500 kg totalvekt.

 

Statens Vegvesen besluttet for et par år siden at totalvekt ikke kunne settes ned uten fysisk forandring på bilen, så der har det stoppet opp. Man sitter med dokumentasjon som f.eks. bekrefter at en Tahoe skal ha totalvekt 3400 kg, men siden det ikke er gjort noen fysisk forandring på bilen for å registrere den på 3550 er det heller ikke mulig å si noe om hva man må "gjøre" (det er jo ingen forskjell) av fysisk forandring for å få den ned på 3400 igjen, da godtar ikke SVV papiret og der står man og får ikke nedregistrert bilen selv om den teknisk er akkurat identisk med en som er registrert under 3500.

 

Sprøtt, men sant.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Samme problemstilling har man med nedregistrering av diverse amerikanske større biler som Tahoe, Suburban og slikt som er registrert rett over 3500 kg. Mange av disse bilene er *egentlig* oppgitt med totalvekt under 3500 kg, men norsk importør laget papirer som godkjente over 3500 kg totalvekt.

 

Statens Vegvesen besluttet for et par år siden at totalvekt ikke kunne settes ned uten fysisk forandring på bilen, så der har det stoppet opp.

 

Bror min registrerte ned Dodge RAM'en sin (1500-serie Rumble Bee) i siste sekund før fristen for noen år siden, for å slippe unna krav med tilbakevirkende kraft om ettermontering av fartssperre og skiveskriver/kort. Forhandleren han i utgangspunktet kjøpte bilen av hadde laget papirer som godkjente nedregistrering til bilens egentlige seg og demperne måtte byttes. Det skal sies at demperne som ble montert var helt identiske med de som sto der fra før av, men ettersom det var krav om at noen deler fysisk måtte byttes ut ble følgelig dette gjort. Uansett endte det opp med grønne skilt og framtidig kjøreglede - og nesten ikke brukte bakdempere i reservedelslageret: smil :.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, ja, det kravet med fasrtssperre og det der gjelder heldigvis ikke bensinbiler før 2006, så biler som Tahoe 2001-2006 (som jeg forsåvidt liker godt) slipper unna. Dessverre er disse stort sett lastebilregistrerte. Førerkortet har jeg, men det er så utrolig mange andre ulemper, som 80 km/h fartsgrense, dobbel/tredobbel bomsats og slikt. Det er ikke gjort noen fysiske forandringer, men om man kan klare å få nedregistrert en sånn med å kjøpe to nye dempere og/eller to nye bakfjærer originalt hadde jo det vært en god løsning.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan er det med nedgradering av vekt? Superben min har tillatt totalvekt på 2102 kg, noe som gjør at jeg ikke har lov å dra 1400 kg henger. Har lov å dra 1398kg, men veldig få hengere som har den tillatte vekten! ;)
Dette er helt på trynet. Bilen til fattern og hengeren hans blir til sammen 3509kg, noe jeg ikke har lov å dra. Men jeg har lov å kjøre 50 tonn med traktor og gruslass..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.