Anbefalte innlegg

Jeg trenger en elektriker til å legge en strømkabel fra oppvaskmaskinen til ovnen.

 

Er det noen i Oslo området som vil gi gjøre jobben? :)

 

Skriv PM.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er litt på tynn is her, men er vel krav til egen kurs til ovn fra sikringsskap?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Yes, hadde kontroll av el-anlegget her hjemme for få mnd siden, og da var den egen kurs til komfyr, og egen kurs til induksjonstoppen. 20 og 25, husker ikke hvem som trengte størst sikring.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Yes, hadde kontroll av el-anlegget her hjemme for få mnd siden, og da var den egen kurs til komfyr, og egen kurs til induksjonstoppen. 20 og 25, husker ikke hvem som trengte størst sikring.

 

platetoppen trenger mellom 20 og 25A mens 16A holder til komfyren

 

men hva er tanken med å legge opp strøm fra oppvaskmaskinen til komfyren da

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel helst å ta strøm fra komfyrstikken videre til oppvaskmaskina som er tanken her, men det er ikke lov. 20-25A kurs på komfyren, og 2,5kvadrat kabel og stikk til oppvaskmaskina skal maks ha 16A sikring. Mye fjusk der ute og går!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mange elektrikere i Oslo da: http://www.gulesider.no/finn:elektriker+oslo

 

Jeg er klar over det.

 

Folk mekker på biler til hverandre her inne mot betaling, så hvorfor ikke gjøre det samme her? :)

 

Er vel helst å ta strøm fra komfyrstikken videre til oppvaskmaskina som er tanken her, men det er ikke lov. 20-25A kurs på komfyren, og 2,5kvadrat kabel og stikk til oppvaskmaskina skal maks ha 16A sikring. Mye fjusk der ute og går!

 

Nei, nei.

 

Induksjonstoppen er på gamle komfyr kursen/kontakten. Jeg har hørt at ovnen kan kobles på samme kurs som oppvaskmaskinen. Da må jeg legge ny ledning fra oppvaskmaskin-uttaket (under vasken) til ovnen.

 

Det var vist ikke lov å sette OVN på 20/25A kurs så derfor må dette tas fra en 16A kurs (som oppvaskmaskinen er koblet til).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilke forskrifter som kommer til anvendelse varierer med hvor gammel installasjonen er. Man skal ikke mange år tilbake før det var lov å sikre 2,5mm kabel med 20A (i rør i isolert vegg), da såfremt lengden ikke oversteg 4 meter.

Etter dagens forskrifter (NEK 400) er det du ønsker utført ikke lovlig, da skal det være egen kurs til alle apparater som trekker mer enn ~1500W. Om du kan legge FEB91 til grunn for jobben så er det tut og kjør ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilke forskrifter som kommer til anvendelse varierer med hvor gammel installasjonen er. Man skal ikke mange år tilbake før det var lov å sikre 2,5mm kabel med 20A (i rør i isolert vegg), da såfremt lengden ikke oversteg 4 meter.

Etter dagens forskrifter (NEK 400) er det du ønsker utført ikke lovlig, da skal det være egen kurs til alle apparater som trekker mer enn ~1500W. Om du kan legge FEB91 til grunn for jobben så er det tut og kjør ;)

 

Jeg har denne: http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/90156209/

 

Ser ut som den trekker 800W ca. Er det lov å ta strøm fra oppvaskmaskinkursen da? Jeg tror leiligheten ble bygget i 1992.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trekker nok 2 kW (er kWh som er oppgitt).

Husk at det uansett er du som eier og bruker av installasjonen som er ansvarlig for at den til enhver tid er i teknisk og forskriftsmessig stand. Hent strøm fra oppvaskmaskinen du, vær bare obs på at de da ikke kan brukes samtidig :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men dette er vel ikke fast tilkobling?

 

Når det er snakk om å legge opp en ekstra stikkontakt, må det fortsatt taes hensyn til 1500W da stikket er beregnet for ovnen?

 

Bare lurer da jeg selv er elektriker, men jobber ikke som gruppe L lengre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det settes vanligvis opp stikk til oppvm ja.

Varmtvannsberedere over 2000w SKAL direktekobles. (NEK 2010)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, egen kurs til forbruksapparater som trekker 1500W eller mer, dette selv om de er støpslet. På den annen side kan samme kurs brukes til alt mulig annet, men det skal være enkelt stikk på kursen slik at kun ett apparat kan tilkoples om gangen ;) Idiotisk, ja.

 

Som Stian nevner, som er nytt fra i år, skal varmtvannsbereder direktekoples. Er også nye krav til sikring av kurser ref. kabeltverrsnitt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.