#1 Skrevet November 30, 2011 Hallaisn! Hadde bilen inne på eu-kontroll idag og fikk en 2'er feil på avgassmålinga, ble lest ut bortimot 0.92, og den skal ligge innenfor 0.5 ifølge reglene. Noen som har en idè hvordan jeg kan komme meg forbi dette? eventuell ha formeninger om hva det er som gjør at avgassverdien er så høy? Håper på svar, det her virker håpløst for meg Mvh, Ole 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 30, 2011 Easyfix: ha på 60%E85 på tanken.. Ellers kan dette forårsakes av alt ifra lambdasonde til tett luftfilter. Du kan begynne med å få lest ut feilkoder. Lambdasonder kommer iallefall opp der. Hvilken årsmod er bilen din? Kjetil. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 30, 2011 Ikke ta noen hurtigløsninger - så høy CO gjør også at motoren går dårligere og bruker mye mer bensin enn den skal. Det kan være mye forskjellig, men lambda er det vanligste. Det forutsetter at normale serviceting som luftfilter, olje, plugger og slikt er i god stand. Lambdasonden er en slitedel og blir dårligere og dårligere etterhvert.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 30, 2011 Siden dette blir tatt opp må vil jeg bare spørre om ad blue funker på bensin? Og vil det hjelpe? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 30, 2011 Har hørt solskinnshistorier med "kondensfjerner" uten at jeg kan bekrefte men dette gjelder biler som evt har fjernet kat ved feks tuning osv Ville tatt en runde med vagcom først 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 30, 2011 Siden dette blir tatt opp må vil jeg bare spørre om ad blue funker på bensin? Og vil det hjelpe? Adblue vil ikke fungere. Dette fylles ikke rett på tanken, men på en egen separat tank. Dette er for å senke nox nivået i utslipp fra dieselbil. Blir tilsatt i veldig liten mengde i eksosen. Bedre å finne årsaken til at avgassen er for høy enn å mate på med masse rart for å senke den en liten stund Er den for høy så er jo noe gæli;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 30, 2011 vel, nå er lambda ganske ny, dvs sånn circus 3 måneder gammel, har nylig bytta til optiflow kit fra BSR så luftfilteret er 2 uker gammelt, luftmengdemålern ble byttet samtidig som lambdaen for 3 måneder siden, olje og oljefilter ble byttet for ca 3 uker siden, 3 av pluggene bytta jeg for 4 dager siden (den fjerde pluggen fikk jeg ikke bytta da den ene coilskruen sitter bom fast og er umulig å få av), men alle de tre plugene var sotete mens den ene av de 3 luktet bensin av og. såhhhh, med alt dette utelukket siden alt dette ganske nylig er bytta, så virker det håpløst nå bruker jeg vag-com ganske ofte men har ingen feilkoder! nå har jeg den billigvarianten jeg kjøpte fra et norsk selskap for et halvt år siden men den funker ganske greit, greit nok til værtfall å oppdage om lambdaen skal ha feil edit; det er en 2000 modell 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 30, 2011 Er tempsensoren til motorstyringen i orden? (kan være defekt uten å gi feilkode) Er selve katalysatoren i orden? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet November 30, 2011 Er tempsensoren til motorstyringen i orden? (kan være defekt uten å gi feilkode) Er selve katalysatoren i orden? Vanskelig å si da jeg ikke vet hvordan man merker om den tempsensoren eller katalysatorn er defekt. Hvor finner jeg den tempsensorn under pansret? har du et bilde/diagram ellernoe? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 1, 2011 Synes å huske at det er en grønn farga dært som sitter skrudd inn i bak-kant av toppen på b5 1,8t. (bak motor). Blitt noen år siden jeg forvilla meg inn i sensor h.... på a4 b5. Er den der nye LMM din orginal vare, eller sånn kina kopi drit? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Desember 1, 2011 da mner du vel temp sensorn til vannkjølinga? den sitter der du sier, og den har også nylig blitt byttet da det kom opp feil på vag-com lmm er original bosch! nå skal det sies at bilen er godt programmert med større turbo (gt2860rs). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Desember 1, 2011 nå skal det sies at bilen er godt programmert med større turbo (gt2860rs). Tydeligvis ikke sååå godt programert.. Kjører du orginal kat og org eksos, eller racecat? Siden du har bytta de fleste sensorer, så tror ikke jeg det er noe galt med bilen din, sålenge du f.eks ikke har et stort oljeforbruk e.l. Tror JEG hadde tatt en spansk versjon.. prøvd med E85. Hvis ikke er det også en mulighet og sette inn orginale dyser og hjerne, evt lmm hvis du har større ifm trim, kjør så uten nevnverdig trykk så går det bra. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Desember 1, 2011 Uansett hvor trimmet bilen er skal det være null problem å klare CO-kravet på avgasstest med mindre noe er defekt eller map'en er helt på trynet elendig.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Desember 1, 2011 Har lite info om selve mappinga da alt har blitt gjort etter at bilen kom i mitt eie, bilen er mappa hos ES-tuning så man skulle tro at gutta har gjort jobben. Dog, så er det original kat å eksosannlegg (værtfall eksosannlegg). Luftmengdemålern er original, ingen større målerhus ellernoe som helst! Litt uvanlig er det ikke? Skal vel være rundt 250-280hk, men bilen går ikke optimalt bestandig. Lugger litt ved kald motor men selve gangen er helt normal, når bilen er varm er det ingen mer lugging første pri er værtfall å få den eu godkjent så jeg slipper å tenke på det! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Desember 2, 2011 Sjekket om det faktisk ER noe i katalysatoren eller om en eller annen klovn har fjernet innmaten? I så fall er det ikke rart du får det tallet du gjør, det er ikke unormal CO før katalysator.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Desember 2, 2011 "En jeg kjenner" sleit med EU og høy CO på en gammel 80 med 2,3 bensiner for ikke så veldig lenge siden, den bilen var gått nesten 300kkm og han hadde ikke spesielt lyst til å handle ny orginal cat for å få den gjennom kontrollen. Der var også filter, olje, plugger, lambda osv. byttet nylig. Prøvde med godt over 50% E85 uten at den kom innenfor.. var 0,85 på første måling, 0,72 med masse E85. I forbandelsen endte vi rett og slett med en universal katalysator fra biltema til 699,- som vi satte inn i skjøten bak den orginale, kappa røret bak der igjen og slengte på ei eksosklemme. Vips så var CO på 0,12 og bilen blei godkjent uten problem! Dagen etter blei biltema katalysatoren demontert og lagt på hylla til neste gang, og den orginale rørstubben montert på plass igjen Alt i alt, kansje 1 times jobb på den bilen.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Desember 2, 2011 Slet med det samme selv og innmaten på caten min var borte gitt: dum : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Desember 2, 2011 Litt off-topic men noen som har erfaring med 100cell´s race-cat, går disse igjennom EU på 1.8t? Allerede montert så svaret kommer i januar uansett:-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Desember 2, 2011 Litt off-topic men noen som har erfaring med 100cell´s race-cat, går disse igjennom EU på 1.8t? Allerede montert så svaret kommer i januar uansett:-) 100 cellers fra biltema tok min co ned fra 0.6-noe til 0.19. Så jeg syns den funket fint. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Desember 3, 2011 Hm, bør vel nesten få sjekka katalysatorn da! hvilke andre typer symptomer kan en defekt katalysator gi? (eller en katalysator uten innmat eller som begynner å synge på siste vers ) Og har du/dere noen tips til type katalysator jeg bø få tak i foruten stock katalysatorn? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Desember 3, 2011 Biltema er billig, men du må sveise. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Desember 3, 2011 Katalysator uten innmat gir ingen andre symptomer enn at utslippene blir for høye. Har den gått i oppløsning innvendig kan den tette for eksosen, men det hadde du merket, da bilen går helt elendig om så er tilfelle. Biltema er helt greit, men man får også billige katalysatorer på Ebay. Metalliske katalysatorer er litt dyrere, men tåler mer og er å anbefale om man først skal bytte til noe hvor man må sveise. Katalysatoren skal sitte så nær motoren som mulig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Desember 3, 2011 Katalysator uten innmat gir ingen andre symptomer enn at utslippene blir for høye. Har den gått i oppløsning innvendig kan den tette for eksosen, men det hadde du merket, da bilen går helt elendig om så er tilfelle. Biltema er helt greit, men man får også billige katalysatorer på Ebay. Metalliske katalysatorer er litt dyrere, men tåler mer og er å anbefale om man først skal bytte til noe hvor man må sveise. Katalysatoren skal sitte så nær motoren som mulig. Skjønner. Hva med denne hvis jeg vil ha det litt ordentlig? http://www.034motorsport.com/engine-components-18t-high-flow-catalytic-converter-b5-b6-audi-a4-18t-p-18175.html 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...