Noen i Rogaland, Vest-Agder, Hordalan som kan fikse 6trinns kasse?

Anbefalte innlegg

Hatt S4 C4 med AAN og 6 trinns kasse inne hos Audi på forus, å de mener de må plukke ned kassen for å feilsøke noe videre.

 

En kompis som tidligere jobbet som bilmekaniker mener det er overføringen som må fikses/justeres, noe jeg vil tro og, da forrige eier sa at eiern før han hadde strammet overføringen.

 

Ut i fra verkstedmanualen til S2/RS2 med samme motor og kasse ser det ut til å ikke være noe all verdens stor jobb. Bare opp med bilen å løsne 2 skruer, justere og dra til. Men har ikke alt for mye lyst til å gjøre dette selv/alene, da jeg aldri har gjort noe slikt selv før.

 

Problemet med kassen er at den er veldig vansklig å få i 1 gir, og litt vrang i 2 gir, hører tannhjul mot tann hjul når man hiver den i andre gir. Og ikke alltid man kan rikke noe særlig på girstanga når den er i fri.

 

Så lurer på om det er noen ikke alt for langt i fra stavanger som har peiling og kunne hjulpet meg å justert overføringa for å se om det bare er den som er køddet til. Kan betale litt cash om nødvendig, da jeg begynner å bli desperat. Audi skal ha 21 000,- bare for å plukke ned kasse å feilsøke videre.

 

UPDATE : Er nok ganske sikkert ikke overføringen, er synkro ringene på 1-2gir, og jeg vil tro den sliding sleeve tingen som går mellom 1-2 gir.

 

NOEN SOM KAN BYTTET DETTE TIL EN LEVELIG PRIS? JEG KAN HJELPE OG BIDRA SÅ GODT JEG KAN I TILEGG.

 

Er problemet som er på videoen under.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må ikke sammenligne rs2 sin overføring med din, selv om dere begge har 6 trinns så er dem forskjellig.

 

På din er det en 13mm sett skru som du kan løstne, da blir girstanga helt slapp. I manualen står det at stanga skal ha noen grader ene veien når den står i fri.

Det jeg har brukt å gjøre er å sette kassa i revesj manuelt på kassa, så setter jeg girstanga der jeg mener den skal være i revesj og deretter kryper under og strammer 13mm skruen.

 

 

Men skal jeg være ærlig med deg, høres det mer ut som et problem med girkassa siden der er trang mellom 1. Og 2. Giret. Har du hatt noen stygge bomgiringer fra 1. Til 2. ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke vært noen bomgiring på meg, da kassen var sånn når jeg hentet bilen. Er nok utvilsomt kassa etter jeg snakket med verkstedet. Er nok den greia som sklir mellom 1-2 gir på videoen, og muligens synchro ring eller to som har tatt kvelden :-( Regner vel med at det er billigere å få tak i en ny kasse enn å få de byttet...?

 

Er det veldig stor forskjell på 5 og 6 trinns kassen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Transtec som holder til å Lye er spesialister på girkasser....ta en telefon og hør hva han tar for å bytte sync-ringer på 1. og 2. gir?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Transtec som holder til å Lye er spesialister på girkasser....ta en telefon og hør hva han tar for å bytte sync-ringer på 1. og 2. gir?

 

 

Hvis kassa er treg så må sjaltemuffa/hylsa også bytes, og den er relativt dyr. Har byttet det på min kasse, enkelt i grunn!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tor-Steve, regner med det ikke er så enkelt at selv en uerfaren hobby mekaniker som meg klarer det :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.