Anbefalte innlegg

Har i det siste merket en del tikking fra motoren når den står på tomgang, det er både ved kald og varm motor og tikkingen forsvinner ikke ved høyere turtall. Første jeg tenkte var dårlige ventil løftere, men før jeg bestiller noe deler vil jeg finne ut akkurat hva problemet er.

 

Har også opplevd 3-4 ganger at oljelampen går på når jeg kjører. Ikke noe råkjøring, og ikke noe uvanlig som fremkaller det. Første gang stoppet jeg motoren iløpet av sekunder og la meg under bilen for å se etter noe oljelekkasjer. Fant ingenting hverken i motorrom eller under bilen så jeg prøvde å starte den igjen og da var problemet vekke. Tok nesten 2 uker før det skjedde igjen. Akkurat samme prosedyre. Oljenivået er også helt ok.

 

Olje og filtre ble byttet for en drøy måned siden når jeg hentet bilen så det utelukker jeg.

 

Mistenker oljepumpe, sil eller noe lignende.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisan, du bør få målt oljetrykket ditt. Så merker du om det er olje pumpa/sila som bør skiftes.

Jeg har hatt akkuratt samme problem. Hos meg måtte jeg skifte olje pumpa. Sila følger med pumpa når du kjøper den.

Etter dette har jeg ikke hørt noe til tikkinga.

 

MvH Morten

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal prøve det på jobb i morra så ser vi

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du skal skifte olje pumpa. Gjør det skikkelig reint nedi bunnpanna og rundt omkring.

 

Når det gjelder min bil. Så var det ingen tegn til rasling. Eneste jeg hadde var tikking under oppstart

og når bilen ble varm. Det begynte med en liten tikking en gang i blandt. Og så forverret deg seg i løpet av tiden som gikk.

 

Morten

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal ta å skifte pakninger og alt som er når jeg bytter pumpen. Må bare vente på lønning til uken. Merket også i går at det hadde lagt seg ett grått/hvitt lag under påfyllingslokket på toppdekselet. Sjekket oljen flere ganger, og den var helt ren og pen. Men når jeg fjerner det belegget, så dukker det opp igjen etter litt kjøring. Har det noe sammenheng med pumpen tro?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er litt over mine kunnskaper. Men jeg vet at grått/hvitt i olja betyr vann som trenger inn en plass? Topp pakning?

Du sier olja er klar og fin ellers? kanskje du skal ta en kjapp olje skift får å se om det bedrer seg?

 

Ellers håper jeg noen andre kan hjelpe deg med dette, da jeg ikke har erfaring med dette selv.

 

Morten

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres litt ut som tett veivhus ventilasjon kanskje.. Med tanke på belegg i påfyllingslokk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekker opp i dette i morgen, så blir det nok oljeskift når pumpen byttes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva kan gjøres med veivhusventilasjonen da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om den er tett så er det vel ganske logisk å rengjøre den

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal ta å skifte pakninger og alt som er når jeg bytter pumpen.

 

Jeg tror ikke det er noe pakning på bunnpanna. Det eneste du trenger er en smørepakning og pumpa så klarer du deg.

 

Morten

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forhørte meg på jobb i dag med en kjenning som har erfaring fra Møller, han mente det kunne være så enkelt som feil olje med tanke på at Toyota forhandler utførte forrige service. Og det med varsellampa kunne da være oljetrykksgiver. Prøver dette før jeg bestiller noe dyrere som pumpe eller løftere

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel koksing i noe rør ved tett veivhusventilasjon som må byttes, hadde en kompis som hadde samme symptomer men det var en BMW. Har hørt lignende skjedd på en del audi motorer også. Da blir det kondens i olja som fører til sånn smør lignende guffe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har prøvd noen forskjellige oljer på motoren (10w-40 og 5w-40)

Shell = pekking

Castrol = fin fin

Agip = fin fin

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skiftet olje rett før jeg tok juleferie og merket ikke noe tikking eller oljevarsel de to neste dagene jeg kjørte den. Forhåpentligvis var det så enkelt, men skal ta en skikkelig langtur på nyåret for sikkerhets skyld. Takk for all hjelp!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.