Anbefalte innlegg

Har fått meg en Golf II Syncro. Den har ikke 4-hjulstrekk for tiden, var koblet vekk når jeg fikk bilen, så jeg vet ikke hva som er i veien for å få den i orden med andre ord.

Hva kan det være? Tror gearkassen er overhalt, så den bør være i orden. Hva annet kan jeg forsøke å bytte, evt fikse? Noen som har god peiling på dette på forumet? Har også hørt at man kan bruke en del deler fra G60 Rally og passat syncro, kan dette stemme?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil tippe det er viskose kolbingen som er gåen.

 

Er usikker på om du kan bruke deler fra rally og passat.

Du har vel trommelbremser, så du kan ikke bruke delene ytterst bak ivertfall.

 

Er samme på min ( golf g60 syncro ) , rally og passat g60 syncro ivertfall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, det høres okay ut. Fant en bakaksling hos en høgger, og de skulle ha 1500 pluss moms tror jeg. der var vel viskosekoblingen inkludert tror jeg. Så såvidt under her om dagen, og det mangler mellomaksling også. Kan prøve og høre med han som har hatt bilen om han vet noe mer om hva som kan være i veien med bilen før jeg kjøper så alt for mye deler :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Visco-koblingen på G60-biler er ikke den samme som på mere vanlige 1.8 litere, den er krafitgere på G60. Det kan godt være at den fra en G60 passer, det vet jeg bare ikke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

vwsyncro.co.uk. her er mye info

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De siste modellene av golf2 syncro hadde samme som G60 bilene, 90-92.

 

Hvordan skal lissom syncroen være koblet ut da? Er vel heller at koblingen er gåen tenker jeg...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan skal lissom syncroen være koblet ut da?

 

Fjerne mellomakselen tipper jeg. Så dette på en Passat G60 Syncro som var til salgs i nærheten en gang, der manglet ikke bare mellomakselen, men også differensialen og drivakslene bak! : bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, som sagt stakk jeg hodet under og så, det så ut som klokke mellom drivakslene bak, med en kobling som peker framover. Går ut i fra at den koblingen skal ha en mellomaksling tilkoblet som går mellom denne "klokken" og gearkassen?

 

Tror nok det kan være denne viskosekoblingen som er defekt, og en manglende mellomaksling som er problemet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden vi først er inne på syncro, er det noen her med god greie på det, som kunne tenke seg å informere ett ganske ferskt medlem om hvordan syncro faktisk fungerer i praksis. Har hørt veldig mye forskjellig om hvordan det fungerer, så hadde vært veldig greit om en som er sikker i sin sak svarer :)

 

 

 

Magnus Aarflot

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Syncroen`s viskose kobling er bygget opp med mange plater med spor i som henger fast på aksling som kommer fra girkasse. Samme på den som går videre bakover. Hele disse platene ligger inne i en veske.

Når akslingen fremme går fortere en akslingen bak ( bilen spinner fremme ) så "vispes" denne vesken slik at den stivner, da begynner den å dra med akslingen bak også.

 

Vet ikke om det var helt forstålig ?

 

 

I tillegg kan jo dette nevnes :

 

Det er ikke diff sperr fremme. ( men dette kan ettermonteres )

 

Bak er det på de nyere modellene elektrisk diff sperr.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det står greit forklart om Syncro, quattro og Haldexher og utdraget om viskosekoblingen limer jeg direkte inn i tråden!

 

Viscous coupling: invented by British firm Ferguson Formula Developments (FF), the brainchild of Tony Rolt and Freddy Dixon. Silicone liquid in a casing. Increased slip will lead to increase in the liquid's viscosity, thus locking up the coupling. Used by Subaru in conjunction with a regular center diff, so only as a locking device, as opposed to the syncro system, in which it was used as the center diff itself, creating a part-time system. The main problem with VC locks is that they work by sensing rotational differences. Thus they risk not allowing the wheels to run free and seperately under braking. You can see that the integration of ABS, which is relying on precisely that characteristic, has been an engineer's nightmare. The syncro system was simply disconnected during braking. Others reduced the viscosity of the fluid, but this rendered the system less effective, though good enough for 4WD performance road cars. It is much cheaper than torsen, and that's where its main attraction lies. Is found in some form or another in many 4WD cars, Subaru its foremost exponent.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.