Dårlig lys i originale xenon (Passat 3C)

Anbefalte innlegg

Jeg synes lyset på Passaten er alt annet enn imponerende.. Det er faktisk bedre lys (med det mener jeg mer synlig lys på mørke høstveier) på Audi 100en min fra 92..

Jeg driver derfor og leter etter muligheter for å oppgradere lysene på bilen, og kom i går over 50w erstatningsballaster hos Dybvik Trading. Jeg tenker at disse ballastene pluss nye pærer av typen Osram Intense vil kunne gi meg det lyset jeg ønsker på bilen, men jeg lurer på om det er noen som har andre tips til hvordan jeg skal få bedre lys på bilen uten å måtte gjøre såpass store inngrep som det faktisk er å bytte ballaster.

Eventuelt, er det noen som har erfaring med å bytte ballastene til 50w?

Siden det er bi-xenon så er selvsagt noe av målet også å få bedre langlys, men primært er det å få bedre nærlys som er målet. Langlys kan man jo alltids ettermontere :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gamle pærer? De svekkes mye etter noen år..

Byttet akkurat selv, og syns de lyser bra nå.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser det er en 2010 modell, så jeg tror ikke gamle pærer er årsaken.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer det..bilen er et år gammel bare.. Men samtidig så har bilen vært mye brukt, den har snart gått 50 000km, så pærene har jo lyst ganske mange timer :)

Lurer på at jeg skal prøve å kjøpe de Osram Intense pærene først for å se om det hjelper. Hvis ikke jeg blir fornøyd da så er det vel bare en ting å gjøre, og det er å kjøpe sterkere ballaster :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden det er 5 års garanti på elektriske komponenter ville ikke jeg ha begynt å rote med sterkere ballaster i hovedlyktene,spørs om du i hele tatt finner noen som passer i selve hovedlykten.Bytt til nye pærer eller monter ekstralys er en bedre løsning.

Her er et bilde av ballasten hvis du ikke vet hvordan den ser ut,har ikke selv sett noen erstatnings ballaster med høyre watt styrke.

7dede9ae7352b4ce5b6adc0bb5851fd5.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har selv en 2008-modell med samme km på telleren som du, og ELENDIGE nærlys !! Blir spennende å følge med på denne tråden, å se om det er håp for bedring. Vi er jo ikke akkurat bortskjemte med lyse snedekte veier her nord så langt :(

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er klar over at det er en ganske bra ombyggingsjobb hvis jeg skal bytte ballastene.. De ligger vel under lyktene, og skal jeg sette på uoriginale ballaster passer de neppe på samme plass. Dermed må jeg nok til med en aldri så liten modifikasjon for å få det til å passe.

Dybvik Trading selger 50W D1S ballaster, men det er selvsagt et spørsmål kost/nytte effekt her også.. Jeg må av med fangeren og modifisere begge lyktene, og som Dag sier har jeg jo enda fire år igjen av reklamasjonsretten som faller bort om jeg bestemmer meg for å skifte ballastene.

Men det er mørkt nok her oppe, og lys får man vel aldri nok av.. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er klar over at det er en ganske bra ombyggingsjobb hvis jeg skal bytte ballastene.. De ligger vel under lyktene, og skal jeg sette på uoriginale ballaster passer de neppe på samme plass. Dermed må jeg nok til med en aldri så liten modifikasjon for å få det til å passe.

Dybvik Trading selger 50W D1S ballaster, men det er selvsagt et spørsmål kost/nytte effekt her også.. Jeg må av med fangeren og modifisere begge lyktene, og som Dag sier har jeg jo enda fire år igjen av reklamasjonsretten som faller bort om jeg bestemmer meg for å skifte ballastene.

Men det er mørkt nok her oppe, og lys får man vel aldri nok av.. :)

Ville i første omgang satt inn nye pærer, og da pærer som har 6000K.. Dette gir erfaringsmessig bedre lys.. TA Trading selger jo det her på forumet, og det funker utmerket, til en rimelig penge;) Skift ut den ene pæra først, og se forskjellen:) :)http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=140097

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo da, tanken har streifet meg ja.. :) 6000k gir jo en annen farge, og oppfattes vel av øyet som bedre lys..Men det har vel sine ulemper på våt asfalt igjen..der er 4300k bedre om jeg ikke husker feil..?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er xenon lyktene dine riktig grunninnstilt? Bare 1 spørsmål.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den som visste det :)

Kan jeg gjøre det selv med VAG-COM eller..?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det kan du.

Men du må også ha lys.justerings apparat.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okei :) Skal se hva jeg finner ut av :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bytta nylig begge xenonpærene på min Mondeo.

De var elendige før jeg bytta. Og det viste seg at det sto forskjellige pærer i.

Satte i Phillips 6000k pærer. Noe som ble meget bra :) Spessielt på våt asfalt!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

6000k gir jo en annen farge, og oppfattes vel av øyet som bedre lys..Men det har vel sine ulemper på våt asfalt igjen..der er 4300k bedre om jeg ikke husker feil..?

4300k er bedre till "allround-bruk", ja - det er ihvertfall min lille erfaring med det lille jeg har hatt av xenon.

Har du et nærbilde av lyktene dine, både med og uten lys?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal prøve Xenarc Intense pærene til Osram nå, så får vi se om det blir noen forskjell :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal prøve Xenarc Intense pærene til Osram nå, så får vi se om det blir noen forskjell :)

Hvor kjøpte du disse Osram Pærne? Jeg har slike Philips Ultra Blue 6000K som ikke imponerer stort, kun prisen :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mine kommer nok fra eBay ja :) De selger de jo over skranke mange plasser her i Norge..Møller tror jeg også har de i systemet sitt..Jeg var innom Torshov rett før helga, og de skulle ha 1200,- pr stk..Så 190 euro for paret hørtes ut som en bedre deal.. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har faktisk ikke somlet meg til å bestille dem enda.. skal prøve å få gjort det før jul nå :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kan tipse om denne selgeren på ebay som jeg brukte nå i desember:http://www.ebay.com/itm/170726785637?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2649#ht_6774wt_905

Jeg hadde pærene på tre dager og de sendte de som brev slik at det ikke ble noe ekstra utgifter.

Og jeg kan anbefale Xenarc Intense på det aller varmeste. De har gjort at bilen omsider har frontlykter som virker tilfredstillende :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tipset :) Høres ut som det er mange som har gode erfaringer med disse pærene..da må jeg vel få ut fingeren å handle inn.. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du fått montert pærene enda? Er utrolig spent da jeg også sliter med dårlig lys i mine orginale xenon lykter (billig ebay pærer)! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.