#1 Skrevet Desember 4, 2011 Hei Har lest meg opp mye på bilpleie og vask siden jeg fikk bilen min, men har egentlig ikke kommet over en bra guide til hvordan jeg skal polere bilen skikkelig. Jeg vasker med dobbelbøtte med gritguard med produkter fra SV, CG, AG osv.. Men innimellom har det hendt at det har blitt nødløsninger med svamp og div og vaskeriper har da selvfølgelig forekommet.. Har nå tenkt til å investere i en roterende maskin og trenger derfor litt råd og vink til hvordan jeg skal gå fram. Kan jo starte med å forklare hvordan jeg vasker bilen, så evt få noen innspill på om jeg burde gjøre det anerledes. Jeg starter med å ha på avfetting på hele bilen, opp til rutene, har så på felgrens og lar alt dette virke i en 3-4-5min avhengig av hvor tjukt laget med drit er.. Deretter skummer jeg bilen med en blanding av ValetPro Snowfoam og CG Citrus Gloss og lar dette jobbe litt. Så spyler jeg ren hele bilen før jeg vasker panel for panel med dobbel bøtte og vaskemitt. Tørker deretter bilen ren med MF tørkehåndklær. Dekkshine og plastfornyer alt ettersom. Okey, så sånn jeg har forstått det, så er bilen klar for å bli "polert" nå.. Men så er spørsmålet, hva slags polish er nødvendig for kun å fikse på lette vaskeriper og enkelte "kjørt inntil kvist" riper? Tenker det er 3M eller Scholl som gjelder, men har ingen anelse på hvordan skalen med graderingen av grovhet på disse fungerer, vet heller ikke hva jeg trenger for å fjerne evt kjørespor.. Har sett på denne maskinen: http://www.torshovbil.no/sider/vare?varenr=111420380 Men regner med at bakplaten og padsene ikke er det ultimate, hva anbefales her? Og så til selve poleringen, hva slags mønster kjører man? Er det fram og tilbake, horisontalt og vertikalt, er det åttetall, i sirkler? Og hvor lenge holder man på, på ett sted? Og til slutt, når bilen er ferdig polert, så er det da ett must å sette den inn med voks? Eller kan man la være? Mye spørsmål her nå, men håper på noen gode svar.. Mvh 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 4, 2011 Hei Har lest meg opp mye på bilpleie og vask siden jeg fikk bilen min, men har egentlig ikke kommet over en bra guide til hvordan jeg skal polere bilen skikkelig. Jeg vasker med dobbelbøtte med gritguard med produkter fra SV, CG, AG osv.. Men innimellom har det hendt at det har blitt nødløsninger med svamp og div og vaskeriper har da selvfølgelig forekommet.. Har nå tenkt til å investere i en roterende maskin og trenger derfor litt råd og vink til hvordan jeg skal gå fram. Kan jo starte med å forklare hvordan jeg vasker bilen, så evt få noen innspill på om jeg burde gjøre det anerledes. Jeg starter med å ha på avfetting på hele bilen, opp til rutene, har så på felgrens og lar alt dette virke i en 3-4-5min avhengig av hvor tjukt laget med drit er.. Deretter skummer jeg bilen med en blanding av ValetPro Snowfoam og CG Citrus Gloss og lar dette jobbe litt. Så spyler jeg ren hele bilen før jeg vasker panel for panel med dobbel bøtte og vaskemitt. Tørker deretter bilen ren med MF tørkehåndklær. Dekkshine og plastfornyer alt ettersom. Okey, så sånn jeg har forstått det, så er bilen klar for å bli "polert" nå.. Men så er spørsmålet, hva slags polish er nødvendig for kun å fikse på lette vaskeriper og enkelte "kjørt inntil kvist" riper? Tenker det er 3M eller Scholl som gjelder, men har ingen anelse på hvordan skalen med graderingen av grovhet på disse fungerer, vet heller ikke hva jeg trenger for å fjerne evt kjørespor.. Har sett på denne maskinen: http://www.torshovbil.no/sider/vare?varenr=111420380 Men regner med at bakplaten og padsene ikke er det ultimate, hva anbefales her? Og så til selve poleringen, hva slags mønster kjører man? Er det fram og tilbake, horisontalt og vertikalt, er det åttetall, i sirkler? Og hvor lenge holder man på, på ett sted? Og til slutt, når bilen er ferdig polert, så er det da ett must å sette den inn med voks? Eller kan man la være? Mye spørsmål her nå, men håper på noen gode svar.. Mvh Ville kjent etter om det fortsatt er noe drit som henger igjen i lakken og eventuelt gått over med clay etter vask. Trenger ikke å tørke bilen etter du har spylt den av etter vask før du begynner på clay. Har ikke så mye erfaring med Scholl, men bruker 3M veldig mye på de bilene jeg polerer og liker denne serien veldig godt. Her får du pad som passer til poleringsmiddel. Etterhvert så blir det til at du mikser og trikser litt rundt på padsa mellom poleringsmidlene for å finne den rette komboen. Når det kommer til selve poleringen så er en veldig greit fremgangsmåte å gå pyramideveien. Man starter helt lav, går opp til middels hastighet og deretter på høy hastighet for så ned igjen til middels og lav igjen. Dette fordi mange poleringsmidler må slipes ned og med denne metoden så får du slipt ned og slipper veldig mye kjørespor som må rettes opp i etterpå hvis det gjøres riktig. Det skal sies at de på myke lakker så har jeg opplevd at på veldig lav hastighet med den fineste polish og pute så har jeg alikevel fått kjørespor så varierer veldig i fra lakk til lakk. Ingen lakk er like! Si at du tar pyramidemetoden så sprer man først produktet på lav hastighet, så kjører man inn prouktet på middels hastighet 1300-1400omdr og deretter kjører på med høy hastighet 1500-2000omdr. Det som er viktig er at du passer på hjørner og knekker i karroseri ettersom det fort utvikler seg mye varme på plasse som stikker ut. Konstant bevegelse er nøkkelen her. Da slipper man å brenne lakk som de sier. Heller gå over flere ganger hvis du ikke blir fornøyd etter første gang. Hvordan du kjører maskinen kommer helt ann på panelet som blir polert. Med en roterende så følger du som regel mange ganger bare etter der maskinen vil sånn noenlunde. Ikke stritt imot for mye for da hopper den bare rundt forbi som en jojo. Etter endt polering ville jeg tatt en wipedown for å få vekk alt av oljer som sitter igjen etter poleringen. Isopropanol blandet med vann funker bra her. Eller får du kjøpt ferdige produkter. Nå er det INGEN beskyttelse på lakken din etter polering så derfor må du beskytte den på en eller annen måte. Jeg bruker som oftest lakkforsegling om vinteren etterfulgt av voks og bare voks om sommeren med flere lag. Håper dette svarte på noen spørsmål. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 4, 2011 Det beste du gjør er å skaffe deg ett brukt panser e.l for å øve på det, da kan du ta i litt mer også og jobbe deg opp mot det resultatet du vil. Jeg bruker utelukkende Scholl produkter da jeg synes de er enkle å jobbe med. Du trenger ikke å kjøre Zenithmetoden som Kjell nevner, da 3M har såkalte "non-diminishing" produkter, det samme gjelder Scholl. Non-diminishing vil si at slipepartiklene i produktet ikke brytes ned, men holder samme form under hele prosessen. Så da kan du altså avslutte på det høyeste turtallet du kjører på. Du lærer mer på å prøve enn å sitte å lese Padsene du nevner holder ikke mål, maskinen er god. Bytt bakplate og pads. Hva du trenger for å fjerne kjørespor er inviduelt fra bil til bil, noen biler kjører jeg omtrent voksklart med S3Gold og gul Scholl pute, andre biler må jeg på med DA maskin og Scholl S30+ og orange Scholl pute for å få det bra. Og noen tilfeller er det likegreit å slenge en 5l bensinkanne inn i bilen og sette fyr på den. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 4, 2011 Ville kjent etter om det fortsatt er noe drit som henger igjen i lakken og eventuelt gått over med clay etter vask. Trenger ikke å tørke bilen etter du har spylt den av etter vask før du begynner på clay. Har ikke så mye erfaring med Scholl, men bruker 3M veldig mye på de bilene jeg polerer og liker denne serien veldig godt. Her får du pad som passer til poleringsmiddel. Etterhvert så blir det til at du mikser og trikser litt rundt på padsa mellom poleringsmidlene for å finne den rette komboen. Når det kommer til selve poleringen så er en veldig greit fremgangsmåte å gå pyramideveien. Man starter helt lav, går opp til middels hastighet og deretter på høy hastighet for så ned igjen til middels og lav igjen. Dette fordi mange poleringsmidler må slipes ned og med denne metoden så får du slipt ned og slipper veldig mye kjørespor som må rettes opp i etterpå hvis det gjøres riktig. Det skal sies at de på myke lakker så har jeg opplevd at på veldig lav hastighet med den fineste polish og pute så har jeg alikevel fått kjørespor så varierer veldig i fra lakk til lakk. Ingen lakk er like! Si at du tar pyramidemetoden så sprer man først produktet på lav hastighet, så kjører man inn prouktet på middels hastighet 1300-1400omdr og deretter kjører på med høy hastighet 1500-2000omdr. Det som er viktig er at du passer på hjørner og knekker i karroseri ettersom det fort utvikler seg mye varme på plasse som stikker ut. Konstant bevegelse er nøkkelen her. Da slipper man å brenne lakk som de sier. Heller gå over flere ganger hvis du ikke blir fornøyd etter første gang. Hvordan du kjører maskinen kommer helt ann på panelet som blir polert. Med en roterende så følger du som regel mange ganger bare etter der maskinen vil sånn noenlunde. Ikke stritt imot for mye for da hopper den bare rundt forbi som en jojo. Etter endt polering ville jeg tatt en wipedown for å få vekk alt av oljer som sitter igjen etter poleringen. Isopropanol blandet med vann funker bra her. Eller får du kjøpt ferdige produkter. Nå er det INGEN beskyttelse på lakken din etter polering så derfor må du beskytte den på en eller annen måte. Jeg bruker som oftest lakkforsegling om vinteren etterfulgt av voks og bare voks om sommeren med flere lag. Håper dette svarte på noen spørsmål. Strålende! Det her er en av grunnene til hvorfor det er verdt å betale medlemskontigenten Det beste du gjør er å skaffe deg ett brukt panser e.l for å øve på det, da kan du ta i litt mer også og jobbe deg opp mot det resultatet du vil. Jeg bruker utelukkende Scholl produkter da jeg synes de er enkle å jobbe med. Du trenger ikke å kjøre Zenithmetoden som Kjell nevner, da 3M har såkalte "non-diminishing" produkter, det samme gjelder Scholl. Non-diminishing vil si at slipepartiklene i produktet ikke brytes ned, men holder samme form under hele prosessen. Du lærer mer på å prøve enn å sitte å lese Padsene du nevner holder ikke mål, maskinen er god. Bytt bakplate og pads. Hva du trenger for å fjerne kjørespor er inviduelt fra bil til bil, noen biler kjører jeg omtrent voksklart med S3Gold og gul Scholl pute, andre biler må jeg på med DA maskin og Scholl S30+ og orange Scholl pute for å få det bra. Og noen tilfeller er det likegreit å slenge en 5l bensinkanne inn i bilen og sette fyr på den. Haha! Så denne handelisten burde hjelpe meg langt på vei? http://www.partsandretards.no/bilpleie/scholl-concepts/scholl-concepts-bakplate http://www.partsandretards.no/bilpleie/scholl-concepts/scholl-concepts-rubbingpute http://www.partsandretards.no/bilpleie/scholl-concepts/scholl-concepts-s3-gold http://www.partsandretards.no/bilpleie/scholl-concepts/scholl-concepts-cf02 Evt orange pute og s30+ ? Tusen takk for hjelpen Ang. lakken så gjelder det min 2011 scirocco i første omgang. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 4, 2011 Jepp, legg på S30+ og orange, samt clay og smøremiddel hvis du ikke har det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...