Anbefalte innlegg

Hei jeg har en ulyd i ac pumpa på min 07 a4 2.0 tdi. Jeg har undersøkt og kommet frem til at det er lageret som sitter i reimhjulet (om jeg har forstått det rett) som er slitent. For når jeg slår av ac er ulyden sterkere. Det jeg lurer på er om dette frihjuls lageret sitter i reimhjulet som jeg har lagt til bilde av fra etka eller må dette kjøpes sepparat ? elller er dette en del av reimhjulet ?

 

 

På forhånd takk for svar folkens :)

efaqg.png

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Der er vel ikke noe lager da kompressoren går hele tiden på de her ? Men har byttet reimhjul/gummi i hjul på de her.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Der er vel ikke noe lager da kompressoren går hele tiden på de her ? Men har byttet reimhjul/gummi i hjul på de her.....

 

det sitter vel en magnet clutch inni pumpa, så når du slår av ac i bilen så koples clutchen ut og reimhjule sviver løst rundt på ett eget frihjuls lager og pumpa står still. Sånn tror jeg det er. Er vel samme løsning på dynamoen?

Får nå på vinterstid så er vel ikke kompressoren på hele tiden, det styres vel automatisk for noen ganger bråker den mere i lageret selvom jeg ikke har slått av ac. Og det er vel fordi den ikke trenger og bygge opp mere trykk på samme vis som en varmepumpe der kompressoren girer ned etter oppnådd ønsket trykk.

 

Men jeg lurer egentlig på hvor jeg kan få tak i dette lageret eller om det sitter i reimskiva ? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er jo elektronisk innkobling på ac kompressoren en slags elektronisk clutch viss du skjønner. å denne ligger inne i kompressoren så når du slår av ac en så spinner bare akslingen i pumpa fritt ;-) så viss det hyler mer når du slår av ac en så er det muligens ett lager som er dårlig inne i kompressoren. men bare for og spørre idiotisk har du sjekket om reim hjulet går rundt når du slår av ac. har vært borti att disse har låst seg ser du ;-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

finnes ingen frihjuls lager til disse på hellanor hvertfall da må du nok kjøpe ny eller nyoverhalet dessverre. med mindre møller har !

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er jo elektronisk innkobling på ac kompressoren en slags elektronisk clutch viss du skjønner. å denne ligger inne i kompressoren så når du slår av ac en så spinner bare akslingen i pumpa fritt ;-) så viss det hyler mer når du slår av ac en så er det muligens ett lager som er dårlig inne i kompressoren. men bare for og spørre idiotisk har du sjekket om reim hjulet går rundt når du slår av ac. har vært borti att disse har låst seg ser du ;-)

 

Ja da er jeg hvertfall ikke helt på jordet med den teorien min.hehe

forrige helg begynte jeg å bytte multireim, fikk av reima, men så fikk jeg tid til mer så måtte sette det sammen igjen, men kjente jeg på reimhjulet når reima var tatt av og motoren ikke gikk, og det gikk lett å fint og ikke noe slakk på noe vis, men så lenge lyden kommer når jeg slår av ac, og forsvinner når jeg slår den på så mistenker jeg ett eget lager evt at alt går på ett å samme lager men med belastning "tight`es" lageret og lyden forsvinner. Men det er en utrolig irriterende romle/gnage lyd som har vært der siden april så begynner og bli lei, hvertfall ettersom ac er mindre innkoplet på vinter enn på sommeren, så hører mye til den nå :confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skjønner det og eg er enig i teorien din om att det lageret romler mindre med belstning som det får når ac slåes på. det blir det samme som ett hjul lager det romler når det triller vanlig og når du legger full sving å belaster det hjulet som ruller blir det mindre romling eller tilnærmet rolig alt etter hvor slitt det er selvsagt. så vill nok holde ein finger på lageret som sitter på akslingen som går inn i pumpa.... dyr og bytte men du blir kvitt lyden

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skjønner det og eg er enig i teorien din om att det lageret romler mindre med belstning som det får når ac slåes på. det blir det samme som ett hjul lager det romler når det triller vanlig og når du legger full sving å belaster det hjulet som ruller blir det mindre romling eller tilnærmet rolig alt etter hvor slitt det er selvsagt. så vill nok holde ein finger på lageret som sitter på akslingen som går inn i pumpa.... dyr og bytte men du blir kvitt lyden

 

Det kan være jeg kan få det på bruktbilgaranti, for jeg registrerte "feilen" hos gromstad auto før bruktbilgarantien var godt ut (kjøpte den hos audi forhandler) for de hadde ikke tid i sommer til og fikse det, men jeg skulle komme tilbake på høsten men har glemt det litt. så skal ringe de imorra å høre. Men om det ikke går på garantien er det nesten like dyrt/billig og bare bytte hele pumpa :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På "nyere" biler går alt en ser fra utsiden rundt(reimskive og aksel) da de ofte har en variabel kompressor og ikke som de eldre med clutch i reimhjul.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På "nyere" biler går alt en ser fra utsiden rundt(reimskive og aksel) da de ofte har en variabel kompressor og ikke som de eldre med clutch i reimhjul.

 

okei, men da er det vel nesten ikke laget for å bytte enkelt komponenter i den da kansje?:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.