#1 Skrevet Desember 5, 2011 (endret) Arbeidsbilen driver å kødder, det har den drevet på med en stund. Det meste er byttet nå fra plugger, pluggledninger, fordelerlokk og rotor, coil, bensinpumpe og bensinpumperele. Coilen hadde sprukket, så derfor ble den byttet. Alt annet ble byttet i ren vedlikehold. Det som fikk den til å fuske var faktisk bensinpumpereleet. Det ble grisevarmt og bare kutta ut når man kjørte som resulterte i at bilen bare dør. Alt fra 1-5 minutter senere så var den klar til å kjøre igjen. For så å dø innen variabel tid igjen.. Etter at releet ble byttet ble bilen mye bedre, den er nå kjørbar, men den fusker når den er kald. Man kan høre bensinpumpereleet klikker, så slutter bensinpumpa og gå, så klikker det en gang til i releet, så går pumpa igjen, type innenfor ett til et halvt sekund, så fusker motoren bittelitt akkurat når pumpa stopper. Det nye releet også blir varmt, men ikke så varmt som det gamle. Noen som har vært borti dette? Evt, noen som vet hva som holder bensinpumpereleet igang når motoren går? Jeg har en liten mistanke på hallgiveren, selv om den burde vel ikke drive å fuske, eller? Og det er rart det skjer bare når bilen er kald, eller har stått kanskje 10 minutter før man starter og kjører den igjen, eller 5 minutter kjøring, så går den helt som den skal. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 5, 2011 Prøv å kople direktestrøm på bensinpumpa, og evt sjekk dysene for lekkasje. kan sikkert komme med forslag på rams, men forummedlem Dag Bøsterud er nok rette mann for denne saken. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 6, 2011 Er ikke noe galt med bensinslanger og dyser og hele det systemet, jeg vet at bensinpumpereleet driver å fusker som resulterer i at bensinpumpa stopper opp i et halvt sekund og motoren på slep fusker hver gang det skjer. Men det skjer kun de første fem minuttene etter at motoren er startet, uansett om den er kald eller varm. Dette høres veldig tydelig. Jeg bare lurer på hva som holder bensinpumpereleet igang etter motoren er startet? Så fort man stopper(kveler) motor, så stopper bensinpumpereleet, uten å røre tenningsnøkkelen. Jeg mener det må være noe i ledningsnett/trigger/sensor før bensinpumperele som forårsaker denne fuskingen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 6, 2011 På min bil var det dårlig kontakt mellom releet og sokkelen som gjorde at bensinpumpa slo seg av og på med ujevne mellomrom. Symptomene stemmer ikke helt, men det er jo en ganske kjapp og grei ting å sjekke. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 6, 2011 Regner med bensinfilteret er byttet selv om det ikke er nevnt lengre oppe her? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 7, 2011 Bensinfilter er byttet, bare glemt å nevne. Startet den idag igjen, stått i hele natt. Fusker 5 minutter etter den er startet og nøkker skikkelig når bensinpumpa stopper, så plutselig så slutter den å fuske og går helt fint. Merkelig. Jeg har ikke fått feilsøkt noe mer egentlig, men får se til helgen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Februar 20, 2012 Fler forslag? Alt av kontakter og alt ser bra ut. Jeg anser ikke meg selv som noe nybegynner på disse bilene heller, men står litt fast her altså. Noen som har en fordeler å låne bort / selge til en KU, med vakumklokke? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Februar 21, 2012 Har du sjekket styretrykket Terje? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Februar 22, 2012 Trykk er iorden på den, t.o.m dyser er balansert! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 28, 2012 Bytta fordeleren på den nå, for jeg tenkte kanskje det kunne være dårlig hall-giver i den. Det vil jo resultere i at den kutter bensinpumpereleet innimellom. Men ingen forskjell. Hører tydelig at den slår ut releet og pumpa slutter de hundredelene releet er av, så går releet på igjen nesten umiddelbart så motoren stopper jo ikke. Bare fusker litt, og kun rett etter oppstart av kald motor. Startes den varm, så skjer ikke dette. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Desember 29, 2012 ta ut bensinpumpereleet, sett inn en kabel med flatkabelsko i begge ender i de to store pin-hullene i hvor bensinpumpereleet sto. Start bilen og sjekk om den fortsatt kødder.... gjør den ikke det så kan du feks sjekke tenningsbrytern, irr i de små hullene der bensinpumpereleet sto.. osv. nå er det vel også kjent at på 2.2 så blir kaldstartsregulatoren litt sliten etterhvert og gir derfor feil blanding under kaldstart. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Desember 29, 2012 Greia er at det skjer KUN når bilen er kald, og de første 5-10 minuttene. Man hører jo også tydelig at bensinpumpereleet klikker og bensinpumpa kutter, så det må jo sitte i en krets foran releet. Kontrolltrykk og alt sånn på denne bilen er bra. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Desember 29, 2012 ok. Er dette et vinterfenomen/kun når det er kaldt ute? det er en krets foran ja, men hvis du ikke tester ting så er det svært vanskelig å finne ut av hva som er feil. På 90 så kretsen svært enkelt såvidt jeg har sett. pluss sida av styresignalet til releet kommer fra tenninga, og jordinga kommer fra hjernen. Hva hjernen gjør for å kontrollere jordinga vet jeg ikke. Men den bruker sikkert HAL, veiv-sensor o.l. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Januar 1, 2013 Det skjer bare ved kald motor i kaldere vær, ja. Den har stått inne i verksted i ca 10-15 grader nå en uke, og fusker ennå når man starter den når den er kald. KU-motorene har vel ingen hjerne, her er vel alt så enkelt som mulig. 5-vindu i fordeler og hall er vel alt som trigger, men den har vel en tenningsmodul kanskje? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Januar 1, 2013 Du har nok en tenningsmodul inne i kupêen et sted. På audi 80 i fra samme tid sitter den over handskerommet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Januar 2, 2013 Det skjer bare ved kald motor i kaldere vær, ja. Den har stått inne i verksted i ca 10-15 grader nå en uke, og fusker ennå når man starter den når den er kald. KU-motorene har vel ingen hjerne, her er vel alt så enkelt som mulig. 5-vindu i fordeler og hall er vel alt som trigger, men den har vel en tenningsmodul kanskje? Tenningsmodulen sitter til venstre for venstrefoten til føreren, altså under hendelen til panseret. Ganske langt ned mot dørken. Iallfall der den satt på min 1985 KU Om jeg husker rett så må du demontere et deksel for å se den, men dette skal være en smal sak. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Januar 2, 2013 Hm, ja, regna med det var der den satt. Er ikke så kjent med sugemotorene og sånt, men det er byttet alt fra bensinpumpe til bensinpumperele, coil, fordeler, bensinfilter, alt av kontrolltrykk og sånt er justert siden den sleit med varmstart. Så er det egentlig bare denne modulen og tenningsbryterbakstykket igjen. Har da en knapp på denne tenningsmodulen. Får plukke den ut og gå over loddingene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Januar 5, 2013 Bytta tenningsmodulen nå, og da ble den bare værre. Nå stopper den om man ikke har den litt over 3000 rpm de første minuttene, hører klart og tydelig at releet slutter og bensinpumpa stopper. Etter 3-5 minutter, så går bilen klokkereint og som om ingen verdens ting skulle være galt. Nå er det splitter ny bensinpumpe, filter, bensinpumperele, tenningsmodul. Kontrolltrykk, pumpetrykk og avstengningstrykk er ok. Fordelerlokk, rotor, pluggledninger og plugger er også nytt. Samt det er prøvd med fler fordelere for å utelukke hallgiver. Kan det være bakstykket til tenning da? Er den lik på facelift og pre-facelift? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet April 22, 2013 Fjerner jeg bensinpumpereleet og jumper bensinpumpa, så skjer ikke denne fuskinga når den er kald. Så det må sitte i styringa til releet - det som holder releet igang. Er det noen som har noen lesbare el-skjermaer til 100 med KU-motor? Jeg har noen rimelig dårlig noen som har gått igjennom kopimaskiner og scanneren en del ganger. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet April 22, 2013 kan denne lenken være til hjelp, kansje? http://www.isham-research.co.uk/quattro/wiring/Typ44/index.html 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet April 22, 2013 Na, er ikke så gode tegninger der.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...