Anbefalte innlegg

Hei!

Som tittel tilsier så har jeg relativt høyt oljeforbuk på min Golf VR6. Har lagt merke til at bilen svetter en dråpe i ny og ned fra bunnpanna, men ellers er det ikke synlige lekkasjer. (Hatt bilen innendørs i 2 uker). I høst bikket bilen 200000km. Hadde oljeskift for 7000 km siden, og har i ettertid fylt på 1.5l olje. Er det normalt på denne bilen kanskje, hørt den er oljetørst..? Bilen ryker ikke blått, heller ikke ved pådrag etter å ha trillet ned en bakke, og den bruker ikke noe kjølevann. Kjølevannet er rent og pent.. Oljetemp. holder seg mellom 90-100grader, alt etter kjøring. Noen som har noen ideèr om hva som bør sjekkes?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

1,5 liter på 700 mil er normalt.

Eller, rettelse meget bra. Jeg har hatt 4 forskjellige VR6 siste 12 år, og aldri hatt noen som har drukket så lite.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

på en 6 syl motor er ikke dette mye. flere syl = mer oljeforbruk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Åja, okai! Da høres det jo bra ut :) Jeg har ikke hatt VR6 tidligere, men husker bare mine 6-sylindrede BMW maskiner fra seine 80-talls. Den jeg har idag fremdeles, må jeg knapt etterfylle på 10000km intervall. Men takker for svar!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har fyllt 2 liter etter 500mil, tror det er noe man må regne med :P

Holder det å bytte ventiltettninger og stempelringer for å stoppe oljeforbruket?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har fyllt 2 liter etter 500mil, tror det er noe man må regne med :P

Holder det å bytte ventiltettninger og stempelringer for å stoppe oljeforbruket?

Bør hone når en bytter stempelringer for å få gjort det skikkelig..

Min blokk hadde god kant i sylindrveggene og den er gått rett over 200tkm.. Og da er det ikkje alltid det holder med honing heller, men eg skulle ha 2,5mm overdim uansett så det hadde ikkje store betydningen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

kjører du helsyntetisk olje kan det gi utslag i litt mere forbruk kontra delsynt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har brukt helsyntetisk olje. Den som blir anbefalt fra Møller, Castrol 5W-40, noe jeg ser det blir anbefalt også her. Men en jeg kjenner, som har jobbet med disse bilene i en årrekke, anbefalte meg å kanskje bruke en litt tjukkere olje nå som disse bilene drar på åra.. Mener han da en 10W - xx ? Da finner jeg den isåfall bare i delsyntetisk, viss det er greit..? Hvilken olje ville dere gått for, til normalt bruk?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har brukt helsyntetisk olje. Den som blir anbefalt fra Møller, Castrol 5W-40, noe jeg ser det blir anbefalt også her. Men en jeg kjenner, som har jobbet med disse bilene i en årrekke, anbefalte meg å kanskje bruke en litt tjukkere olje nå som disse bilene drar på åra.. Mener han da en 10W - xx ? Da finner jeg den isåfall bare i delsyntetisk, viss det er greit..? Hvilken olje ville dere gått for, til normalt bruk?

10W er litt tykk for VR6 når den er kald, har brukt 5-50 Mobil 1, kjøpte 2 stk 4 ltr. på jula. (2 ltr. ekstra til etterfylling):)

Kjørte med 0-40 castrol tidligere da brukte den mer, men trur eg skal bruke denne igjen når motoren er ferdig overhalt..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.