#1 Skrevet Desember 6, 2011 Jeg fikk turbohavari på min TT for litt siden grunnet koksing i oljetilførsel til turbo. Jeg fikk pris på turbo og regreim-bytte. Satt bilen inn på mandag, og ble oppringt etterpå. Mekanikeren sa at det var så mye koksing i motoren min at han anbefalte rens - hvis ikke kunne jeg ikke få garanti på jobben som var gjort - i frykt for at ny turbo kunne havarere igjen. Renseprosessen gikk ut på å flushe systemet 3 ganger med en spesialvæske, samt rengjøre sil og pumpe. Pris for jobben? ca 30 000 kr! (i tillegg til prisen for turbobytte og regreimbytte)Jeg syns for det første det hørtes rart ut, og for det andre at prisen var stiv. De mente koksinga kom som en følge av "bruk av olje med dårlig kvalitet" (oljeskift har blitt gjennomført hos merkeverksted i Tyskland før mitt eie). Dere andre som har hatt havari pga koksing, fikk dere umiddelbart havari igjen etterpå fordi dere ikke renset systemet på denne måten? Marius 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 6, 2011 Dette hørtes mistenkelig ut ja.. Ang koksing så holder det og bytte turbo (visst havari) og olje tur/retur slangen så vidt jeg har klart og lest meg til her på forumet. Hva er denne spesialvæsken? er det flytendegull? eller bare "engine cleaner" stoff som koster 100-200kr hos esso? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 6, 2011 Det stemmer jo det han sier. Hvis turboen har havarert pga koksing/dårlig oljetrykk.. hvordan tror du resten av motoren ser ut da? Ville i allefall tatt av oljesilen og inspisert skikkelig. Du har vel ikke oljetrykksmåler i din, men du må i allefall be de om å sjekke oljetrykket. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 6, 2011 Det stemmer jo det han sier. Men 30k i tillegg? Hørtes jo utrolig mye ut. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 6, 2011 Litt mye, men hvis man regner 1200kr timen + deler så er det jo ikke altfor mange timer som skal gå med. Vet ikke hvordan oljepumpen sitter på denne motoren men det blir jo ganske omfattende. Egentlig best å gjøre sånne ting selv da det ikke spesiellt komplisert.. bare veldig tidkrevende noe som gjør det dyrt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 6, 2011 Trenger vel da ikke +/- 25timer på en slik jobb vel? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 6, 2011 Hvis verkstedet bruker longlifeolje pluss tilsetning på 3 oljeskift blir det en del i delekostnad også. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 6, 2011 Jeg ba dem avslutte arbeidet på bilen, da jeg fikk et tilbud på ca 40% av prisen en annen plass. Skulle nok greit ha fått det til selv også. Sil og pumpe blir inspisert, så tar vi det derfra. Synes 30 000kr er urimelig mye med mindre de skyller med fryktelig dyre edle dråper... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 6, 2011 hva blir total regning på da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 7, 2011 Er dette en 1,8 t motor eller? grunne til at turboen antagelig havarerte er at det oljerøret til turboen som ligger så smart til rett over eksosmanifolden, det blir tett å det blir turbohavari så trenger vel egentlig ikke ha en rens på motoren for 30 lapper! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Desember 7, 2011 Du får vel en hel byttemotor for rundt 15.000 på eBay, så jeg hadde nok ikke giddet å bruke så veldig mye på dette jeg heller. Fyll diesel på motoren (sammen med olja), la den gå en stund. Bytt med billigolje. La den gå en stund. Sjekk bunnpanna/sila. Fyll olje. Tut og kjør. 1.000,- Vil du være skikkelig nøye gjentar du den første prosessen et par ganger. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Desember 7, 2011 Eller bare bytt olje hver 10 000 så slipper dere sånne problemer, longlife service er noe bullshit som produsentene har funnet på som et salgs argument. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Desember 7, 2011 dra et annet sted med bilen og se hva de sier.. og som andre sier.. fiks oljereturrøret fra turboen. At motorn ellers er såpass koksa at det må koste deg 30k høres ut mer ut som at han prøver å skremme deg til å hive penger etter han. Så om ikke diesel trikset kan du ta noen "raske" oljebytter. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Desember 7, 2011 Huff, vet flere annerkjente motorverksted som bygger "ny" motor til deg for 30-40k. Inkl nye stempler og råder alle lagre og pakninger, og full overhaling av toppen med nye styringer. Litt bedre det, enn å rense motoren for samme prisen.. Men uansett, det jeg ville gjort, montert nye turbo med NY olje tilførsel rør og retur, dette er vel et av hoved problemene på 1.8t, som påpekt tidligere så kokser det igjen pga varmen ifra eksosen. Det skader heller ikke å ta ned bunnpanne for å rense sil , samt ta en test av oljetrykk. Jeg kjøpte meg en a4 1.8tq som bruksbil nå nylig, og den mistenker jeg for å ha gått på longlife. Fy flate som den motoren så ut innvendig, enda var det bare 170 000 på tellern. Et godt eksempel på at vedlikehold har mer å si enn km. Bytt olje på maks 10k km. ! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Desember 7, 2011 30 000kr ja.... kjenner jeg får lyst til å starte verksted jeg! Men stemmer nok som dem sier at det er fornuftig med rens av oljesil. men for en sattans pris! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Desember 7, 2011 Kanskje du skulle ha printet denne tråden og vist verkstedet.... Hadde vært morsomt å hørt svaret 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Desember 7, 2011 Det der må være en ekte utgave av han bilmekanikeren i Pondus-tegneserien du har truffet på, for den prisen der helt hinsides enhver fornuft. Helt klart noe de påstår bare for å håpe du er uvitende og godtroende og samtykker til det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Desember 9, 2011 Er dette en 1,8 t motor eller? grunne til at turboen antagelig havarerte er at det oljerøret til turboen som ligger så smart til rett over eksosmanifolden, det blir tett å det blir turbohavari så trenger vel egentlig ikke ha en rens på motoren for 30 lapper! Det var det jeg mente, men servicedama (som forsåvidt sitter bak disken i dress og ikke skrur) påstod hardnakket at det var "motoren som var kokset igjen, ikke bare turboslangen"... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Desember 9, 2011 Det der må være en ekte utgave av han bilmekanikeren i Pondus-tegneserien du har truffet på, for den prisen der helt hinsides enhver fornuft. Helt klart noe de påstår bare for å håpe du er uvitende og godtroende og samtykker til det. Helt klart! Dette var ikke annet enn tragisk, når det sitter ei dame bak disken i findress og skal fortelle meg tull som KUN blir sagt for å sikre seg selv en feit julebonus... kommer ikke til å sette fot inn der igjen, det er helt sikkert! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Desember 9, 2011 Som en avslutning; det beste var nesten når jeg hadde fått tilbud fra en annen plass på ca 40% av prisen inkl alt. Hun dama på det første verkstedet sa hva totalprisen var (58 000kr), så sa jeg at jeg fikk et tilbud en annen plass pålydende ca 25 000 inkl alt av deler, jobb og rens. Da sa hun at hun hadde vært og snakket med delelageret, og at hun dermed kunne tilby meg den "hyggelige prisen pålydende ca 56 500kr"... 'nuff said. Forsåvidt tok det også kaka når hun mente at det kunne ha vært dårlig kvalitet på olja som var i bilen tidligere, fordi at de nå har gått over fra Shell Helix til Castrol... så alle dere andre som kjører/har kjørt med Shell, watch out! Turbo disaster is imminent! .... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Desember 9, 2011 Forsåvidt tok det også kaka når hun mente at det kunne ha vært dårlig kvalitet på olja som var i bilen tidligere, fordi at de nå har gått over fra Shell Helix til Castrol... så alle dere andre som kjører/har kjørt med Shell, watch out! Turbo disaster is imminent! .... Gammelt nytt.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Desember 9, 2011 Var det på møller du fekk det tilbudet av eller?, de har prisgaranti så de må kunne gi deg det samme tilbudet som du fekk av det andre verkstedet og.men uanset så var det andre tilbudet og avskrekkende dyrt.betaler ikkje ei mnd lønn for at verksted ska rense motoren din. Som en avslutning; det beste var nesten når jeg hadde fått tilbud fra en annen plass på ca 40% av prisen inkl alt.Hun dama på det første verkstedet sa hva totalprisen var (58 000kr), så sa jeg at jeg fikk et tilbud en annen plass pålydende ca 25 000 inkl alt av deler, jobb og rens. Da sa hun at hun hadde vært og snakket med delelageret, og at hun dermed kunne tilby meg den "hyggelige prisen pålydende ca 56 500kr"... 'nuff said. Forsåvidt tok det også kaka når hun mente at det kunne ha vært dårlig kvalitet på olja som var i bilen tidligere, fordi at de nå har gått over fra Shell Helix til Castrol... så alle dere andre som kjører/har kjørt med Shell, watch out! Turbo disaster is imminent! .... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Desember 9, 2011 Det var på den lokale VW/Audi-butikken, så jeg antar det. Jeg syns ikke 25 000kr er avskrekkende dyrt for ny turbo, bytte av den, regreim-sett + bytte av den, oljeskift og rengjøring av sil/pumpe i forhold til det første tilbudet jeg fikk... VW/Audi skulle ha nesten 30 000kr for det som er nevnt over, med unntak av rensinga. Med deres renseprosess kom totalbeløpet på nesten 60 000kr... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Desember 9, 2011 Gammelt nytt.... At de har gått fra Shell til Castrol, eller at Shell gir turbohavari hos de som har brukt det tidligere? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Desember 9, 2011 nei ok sånn ja, trodde det var kun for renseprosessen eg:p.Nei var ikkje så galen pris det:)men at vw/audi skulle ha 30000 rensingen er jo helt horribelt. Det var på den lokale VW/Audi-butikken, så jeg antar det. Jeg syns ikke 25 000kr er avskrekkende dyrt for ny turbo, bytte av den, regreim-sett + bytte av den, oljeskift og rengjøring av sil/pumpe i forhold til det første tilbudet jeg fikk... VW/Audi skulle ha nesten 30 000kr for det som er nevnt over, med unntak av rensinga. Med deres renseprosess kom totalbeløpet på nesten 60 000kr... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...