HLB Productions - NY FILM idag 02.05.2012

Anbefalte innlegg

Fete filmer det her ja :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vært på jobb idag vøtt.. hakke hatt tid til å sette meg ned å se på hvordan detta ble ;)

 

Ble jo bare bilder igår da.. men kan vel slenge ut ett jeg har pusla med litt her :

 

IMG_6991.jpg

 

Synd perlemetallic blir så "grå" i sterkt lys .. :P eller om JC gjorde en dårlig jobb med vaskinga kan diskuteres.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

:P eller om JC gjorde en dårlig jobb med vaskinga kan diskuteres.. ;)

 

eyyy.....: gråter :: gråter :: gråter :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synd perlemetallic blir så "grå" i sterkt lys .. :P eller om JC gjorde en dårlig jobb med vaskinga kan diskuteres.. ;)

Hehe.. Uenig :) Jeg synes det er kult at den blir litt gråaktig i sterkt lys! : rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kastet i sammen en ny film idag :)

 

Sjekk ut post #1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som vanlig rå produksjon. Dette har du virkelig dreisen på Haavard!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har også skaffet meg en modul til kamera slik at jeg kan lage timelapse filmer.

 

Her er en test av dette, best å se i 1080p ;)

 

 

"Alle" har jo sett slike ting før, men ingen vet hvor mye matriell som skal til for å lage istand sånnt.

Dette var kun 48 sekunder og det var 1 bilde pr 3 sekund. filmen går i 24fps.

Filmen er satt sammen av rett under 1200 bilder :)

 

Vanligvis tar man 1 bilde i sekundet på slike ting - 3600 bilder i timen ;)

 

Hva slags utstyr snakker vi om?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som vanlig rå produksjon. Dette har du virkelig dreisen på Haavard!

 

Takker :)

Selv om jeg er ikke spesiellt fornøyd selv, trenger mer trening for å få det helt slik som jeg vil ha det. Så detta har jeg egentlig bare slengt i sammen :)

 

 

 

 

 

Hva slags utstyr snakker vi om?

 

Bruker en selvutløser med timer :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruker en selvutløser med timer :)

 

Akkurat. Spennende med filming!

Om jeg kan komme med et lite tips måtte det være å bruke et polariseringsfilter for å enten fremheve eller undertrykke reflekser i glass og lakk. Det kan være forskjellen på et 'amatør' og profft opptak.

 

Likte SVÆRT godt fokusarbeidet ditt. Hvordan fikser du så smooth fokusskifte? Bruker du en slags hendel på fokusringen, og merker du av fokuspunktene på forhånd?

 

Svært bra arbeid uansett! Keep going!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Akkurat. Spennende med filming!

Om jeg kan komme med et lite tips måtte det være å bruke et polariseringsfilter for å enten fremheve eller undertrykke reflekser i glass og lakk. Det kan være forskjellen på et 'amatør' og profft opptak.

 

Likte SVÆRT godt fokusarbeidet ditt. Hvordan fikser du så smooth fokusskifte? Bruker du en slags hendel på fokusringen, og merker du av fokuspunktene på forhånd?

 

Svært bra arbeid uansett! Keep going!

 

Takker :)

 

Jeg har ett Variabelt ND filter på objektivet, så jeg tror ikke det vil bli så bra med ett polariserings filter i tilegg. Eller har du noe erfaring med det?

 

Fokusen er kun for hånd, har planer om å handle en follow focus en dag.. men tar litt av gangen :)

Merker ikke av noe fokus på forhånd, ser kun på skjermen, med litt hjelp fra Magic lantern firmware mod. ( med focus pattern, søk på youtube) så går det som en lek. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du mister fort en halv stopp med Polfilter, men effekten er ofte et must på bilbilder, i mine øyne. Med polfilteret vil du ofte kunne fremheve himmelen uten å brenne ut, som jeg antar er hensikten med variabelt ND i utgangspunktet?

 

Ett par eksempel fra der interwebz:

2874226582_8864b0a3f4_o.jpg

 

2873396195_dd36c619ee_o.jpg

 

Circular+Polarizing+Comparison+Hills1.jp

 

polar-pro-polarizing-filter-comparison-p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg får se om det er mulig å kanskje ha ett polarfilter før ND filteret. Men tviler egentlig på at det går..

 

ND filteret er ett must for å kunne filme. Med "lukkertid" ned på 1/50 del (dobbelte av FPS Eks: 1920x1080p 25fps x2 = 1/50 for "film look" ) så må blendern stilles kraftig opp, gjerne oppe i f/11 og høyere for å få det mørkt nok.. og da blir det ikke riktig film effekt, da man skal prøve å ha så liten DOF som mulig ved filming.

 

Kan også se ett eksempel her på akkurat det med lukkertid på DSLR filming :)

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig angående lukkertid, jeg kjører mer eller mindre konsekvent med så lang lukkertid som kamera tillater, ofte over 180 graders lukker også. Men hvis du klarer deg med et jevnt NDfilter så skal det ikke være noe problem å legge polfilteret utenpå, såfremt du bruker filter av god kvalitet. Som sagt så mister du litt lys i polfilteret også, kanskje det er nok til å få opp blenderen.

 

Om du skal til Rudskogen neste uke kan du få leke litt med mitt og se hva du synes.

 

Edit: Ser objektivene dine er 72 og 77mm innsats, da passer ikke mine filtere. Tror muligens jeg har et 72mm polfilter liggende fra et eldre objektiv, tar det med om jeg finner det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal ikke til rudskogen dessverre, skal til Wörthersee :)

 

Er vel en eller annen som har med ett filter jeg kan låne på den turen, så får jeg se hvordan det blir :)

 

Må vel heller skaffe meg en mattebox med nok filtermuligheter etterhvert. Lyst på gradient filter og mye annet og slik som Top Gear bruker ofte.

 

1 stopp er nok ikke i nærheten av nok ved filming på f/2.8. Nå har jeg kjøpt filter til 50mm f/1,4 og. Der holdt det såvidt med ND1000 (som det filteret gikk til.. ) ND filter er ett must uansett i hvertfall.. tror det blir mye surr med 2 stk filtere man kan vri på.

vvvndx77.jpg

 

180 Graders lukker? forsto ikke helt :)

 

Edit :

La til litt til :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan får man til variabelt ND uten å polarisere?

Edit: Ser at disse variable ND filterne er to polariseringsfilter utenpå hverandre, som man vrir for å blokkere mer eller mindre lys. Legg på et tredje så har du kaos.

 

Forøvrig, shutter angles:

http://www.surfacedstudio.com/tutorials/shutter-angle-tutorial/

 

 

Er nettop derfor jeg ikke har "vanelig" polariseringsfilter som du mener, da blir det mildt sakt vanskelig med to stk filtere å regulere på forran der.

Nd filter er kun for å minske lyset ja :)

 

Edit:

Nå skjønner jeg hva du mener med 180 grader shutter ja.. Var jo akkurat det samme som jeg sa :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er bare vant med å tenke lukkertud som shuttervinkel. Oldschool, kanskje.... 8)

 

Når det gjelder ND, så kan du kanskje få tak i et fast ND som er mørkt nok, og bruke det? Et par stykker som du kan kombinere burde vel gjøre susen? Ikke like elegant, men når man har begynt å bruke polariseringsfilter er dt vanskelig å gå tilbake.... Jeg snakker av erfaring....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det vil være veldig tungvindt.. da man justerer ND filteret akkurat ettersom hviken vei man filmer under bra lysforhold.

 

Variabelt funker best :)

 

Men som sakt, Mattebox med forskjellige filtere ønsker jeg meg, samt en follow focus..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.