#1 Skrevet Desember 9, 2011 Hei har en audi 96 mod 2,6 quattro som jeg vil bygge om til S6 hvilken framgangsmåte er den riktige og hva kreves ved ombygging ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 9, 2011 Hei har en audi 96 mod 2,6 quattro som jeg vil bygge om til S6 hvilken framgangsmåte er den riktige og hva kreves ved ombygging ? Spør biltilsynet , det er bedre å kontakte de først. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 9, 2011 Det får du ikke godkjent, enkelt og greit. Det blir krøll med vektene, da en S6 har høyere vekt og Audi ikke under noen omstendighet utsteder vektgaranti for høyere vekt enn det bilen i originalutførelse hadde fra fabrikken. Audi vil heller aldri gå god for noe som helst av ombygging på disse bilene, ei heller spesifisere hva som skiller en S6 fra en A6 - og alt dette er noe Statens Vegvesen vil kreve. I tillegg vil en ombygd bil, godkjent eller ei, være verdt null, niks og nada utover verdien av selve delene, og en S6 er så billig nå om dagen, så hva er vitsen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 9, 2011 Skrudde på en godkjent ombygd A6 2.6Q til S6 2.2 20vT for 14 dager siden, den var ihvertfall godkjent. Så kan da neppe være umulig å få det til. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 10, 2011 Det har ikke alltid vært umulig, men det har blitt drastisk innsnevret de siste årene. Etter en del saker hvor enkelpersoner på trafikkstasjonene hadde godkjent bl.a. oppregistrering til lett lastebil på Jeep Cherokee og diverse ombygginger til større motor ut fra en skjønnsvurdering har det nå blitt et regime hvor de krever produsentdokumentasjon på hver minste lille endring - altså at man må ha dokumentert fra produsent/importør HVA som er forskjellen på de aktuelle bilene, og etter ombygging før godkjenning må man ha bekreftelse på at det som er gjort stemmer slik at den "nye" bilen er 100% teknisk identisk med en original. På en A6 til S6 vil det innebære sveisearbeider med mer. Tidligere kunne man få godkjent slike ombygginger på grunnlag av at det var teknisk forsvarlig med økningen i ytelse uten noe mer underlagsdokumentasjon, men det er "no-go" nå til dags. Det er kun noen ytterst få produsenter (såvidt meg bekjent bare eldre Volvo, Opel og en del amcar) som har og gir ut dokumentasjon som gjør slike prosjekter ennå mulig. Denne dokumentasjonen foreligger fra disse fabrikkene. Produsentene har stort sett ingen interesse av slike ombygginger samt at regelverket rundt dette i en del andre land er annerledes OG at det er stort sett kun i Norge det å bygge om en bil fra en "billig" til en "dyr" utgave har interesse pga. avgifter. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...