Hvilken olje er best for trimmede biler over 350 hk ?

Anbefalte innlegg

Hei

 

Er det ikke slik at 10-30 olje er tjukkere og holder seg bedre når bilen kjøres hardt ?

 

Jeg bruker per idag 10-60 castrol olje som flissundet anbefalte meg. Noen har påpekt at den er litt for tynn. Når jeg kikker på kollevold sine "forklaringer" side, så blir jeg noe usikker ..... Der står det at 10-60 er for hardtrimmende biler og 10-30 er for standard biler mindre enn 200 hk ?????? Min er ganske hardt trimmet(ca 380 hk)

 

http://www.kollevold.no/ --> trykk på castrol litt ned på siden ....

 

 

Noen kommentarer ? Takknemlig for svar ....

 

 

Robert

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det første tallet er viskositeten altså hvorvidt den er tynn eller tykk.

Det siste tallet er hvor bra den tåler temperaturer elns.

 

10-60 har alltid blitt anbefalt på trimmede 2.2t motorer. Mener å huske at Ø.Vige fortalte meg at han og kjørte på 10-60 olje. Og s2'en hans var ikke akkurat orginal. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok.takk for det !!!

 

Jeg kjører på 10-60 castrol nå og da betyr at den tåler bra med varme, slik som kollevold også sier på siden sin :)

 

Hva med 15-40 valvoline ??? Den er litt tjukkere da. Ts-racing mente at den også kunne brukes, slik at tikkingen blir helt borte !!

 

 

PS! Valvoline sin racing olje står det også 10-60 på, mens til vanlig turbo biler så kan man få 10-30 og 14-40 ......virker som det er 10-60 som er det man skal bruke da ???

 

 

 

Robert

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Castrol TWS Racing 10-60 er olja du bør bruke.

 

10 står for hvor bra egenskaper og hvor flytende den er når det er kalt - ditto med 60 når det er varmt. 60 er beregnet for motorer som utsettes for stor varme som f.eks. banekjøring.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eller Valvoline

en annen fordel som 10-60 racing olja til valvoline har er at den holder smøreegenskapene sine høyere opp på temp enn f.eks Mobil1 5-50, som kan bli litt tynn også. Dette er jo en fordel ved banekjøring der oljetemp fort kommer opp i typ 110-120 grader.

Hvilken olje som er best spørs jo hvem du prater med. Jeg personlig sverger til valvoline racing olje, mens andre sverger til Mobil 1. Prøv begge, å dann deg en egen oppfatning.

Mvh

Geir

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk takk så mye gutter !!!

 

Tror jeg fortsetter med castrol 10-60 eller prøver meg på 10-60 valvoline racing oljen. Har jo trimma bilen min hos TS-Racing til 380 HK kittet. Ble kjempe fornøyd med dem !!! Så nå skal jeg prøve meg litt på våler banen i mai :) må ha alt i orden til da :)

 

 

 

Robert

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg prøvde den 10-60 Castrol TWS (dyr) olja på min 16VT, det funka greit v/vanlig kjøring... Men ved hardere belastning (eks. banekjøring) ble den nok litt for tynn flytende...

 

Den olja jeg endte opp med, var en syntetisk Valvoline olje 15-50, da opprett holdt den gode smøringen/trykket seg... :)

 

 

Edit:Og Mobil 1 (den dyreste) olja er håpløs :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Brukte TWS olje på Hundai WRC bilen det fungerte meget bra. BMW bruker også denne olje på sine M modeller og disse er det relatift godt med krutt i fra begynnelsen. : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nikolai:

 

Takk for tipset. Er den samme pris som 10-60 omtrent ? og den kan fås tak i like lett som 10-60 ?

 

 

Robert

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sist jeg kjørte på rudskogen var olja 115 grader og oljetrykk på tomgang var 2,5 bar. Dette er en olje som holder seg tykk ganske lenge som sagt tidligere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

http://www.torshovbil.no/ har denne Valvoline olja, og jeg tror den kostet ca.110 kr literen,

 

 

Nikolai:

 

Takk for tipset. Er den samme pris som 10-60 omtrent ? og den kan fås tak i like lett som 10-60 ?

 

 

Robert

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tror ikke du får 10-60 racing olja til valvoline for 110 kr/l, isåfall er dette billig.

Løp å kjøp sier nå jeg :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nikolai:

Takk...skal sjekke det....110 er veldig bilig...kollevold selger castrol'n for 190 kroner per liter....

 

 

Robert

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og Mobil 1 (den dyreste) olja er håpløs :)
Synes Mobil1 er oppskrytt.......Kompis av meg hadde lavt oljetrykk og oljeforbruk når han brukte Mobil1 . Skifta til Valvoline Racing 10w60 å ble kvitt begge deler. Men dette kan variere fra motor til motor såklart.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes Mobil1 er oppskrytt.......Kompis av meg hadde lavt oljetrykk og oljeforbruk når han brukte Mobil1 . Skifta til Valvoline Racing 10w60 å ble kvitt begge deler. Men dette kan variere fra motor til motor såklart.

Det er vel ingen sjokkmelding at oljetrykket kan/vil øke og forbruket minker ved skifte til tykkere olje på slitt motor. Kan i den samenheng være enig i at Mobil1 5W50 ikke er å foretrekke.

Lavt oljetrykk og forbruk trenger ikke ha noe med oljen å gjøre, sier ofte mer om motoren enn oljen. Kan også være slitt oljepumpe som gjør at trykket er lavt, eller oljekanalen kan være kokset, kan gi lavere oljetrykk når giveren er motert på toppen. Oljeforbruket kommer også ofte av slitte/utette ventiltetninger.

Min A100 2,3E brukte før noe olje. Skiftet ventiltetningene og oljeforbruket er vekk. (Kjører på Mobil1 5W50)

Eneste oljen jeg mener er bortimot ubrukelig er Shell-olje. Virker som denne har stor trang til å trekker til seg vann/fukt. Emulsjon er alltid et problem ved bruk av Shell-oljer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan vil du da forklare det lave oljetrykket og oljeforbruket med Mobil 1 ? Han brukte samme viskositet og kvalitet på den nye oljen han hadde på og oljetrykket ble høyere og oljeforbruket var godt som helt vekke. Brukte Mobil1 i cirka 2 år med akkurat samme resultat (cirka 5-6 oljeskift) med Mobil1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

"Enkelte tror at såkalte Racing-oljer er det beste som finnes. Castrols 10W-60 er glimrende til racing, men ikke i biler som bruker normale oljeskiftintervaller. En Racing-olje vil raskt forandre struktur. Etter noen 1000 km er den ikke lenger 10W-60. Den er kanskje 25W-30. Da vil man få en enorm slitasje ved kaldstart og heller ikke lenger den gode beskyttelsen ved høye driftstemperaturer."

 

En interessant kommentar jeg fant i en annen "olje-debatt"

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for den .....dette var jo litt å tenke å da !

 

Jeg har tenkt å skifte olje for hver 5000 km og vil nok kjøre 1 eller 2 ganger på bane i året.....alternativt skifte olje på våren og en like før vinteren ...Da burde det holde med 10-60 om sommeren og eventuelt 15-40 på vinteren ...

...eventuelt kjøre med 15-50 hele tiden....

 

 

 

Robert

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan vil du da forklare det lave oljetrykket og oljeforbruket med Mobil 1 ? Han brukte samme viskositet og kvalitet på den nye oljen han hadde på og oljetrykket ble høyere og oljeforbruket var godt som helt vekke.

Vet ikke. Skjedde forandringene ved overgang til en annen olje med samme viskositet? Det er ikke Mobil1 0W40 denne karen har brukt da, at det har vært "kommunikasjonsfeil" ett eller annet sted? Oljer med samme viskositet burde være like tykke / tynne ved samme temperatur.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

"Enkelte tror at såkalte Racing-oljer er det beste som finnes. Castrols 10W-60 er glimrende til racing, men ikke i biler som bruker normale oljeskiftintervaller. En Racing-olje vil raskt forandre struktur. Etter noen 1000 km er den ikke lenger 10W-60. Den er kanskje 25W-30. Da vil man få en enorm slitasje ved kaldstart og heller ikke lenger den gode beskyttelsen ved høye driftstemperaturer."

 

En interessant kommentar jeg fant i en annen "olje-debatt"

Har hørt dette jeg også. I tillegg skal en "racingolje" skiftes nokså umiddelbart etter "racingbruk". Har man f.eks. kjørt i timevis på Rudskogen, gjerne med turbomotor, er oljen moden for utskifting etter endt hardkjør.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hei

skiftet olje på min 200 tq 20v for ca 1 måned siden.

Brukte da castrol tws 10-60 racing.

Har nå en mye høyere "tikkelyd" enn tidligere.

på tomgang høres det ut som en løfter får lite smøring, og tikker mye, men gir seg etterhvert og kommer så igjen.

Kan ikke huske at jeg hørte dette før jeg byttet olje.

bilen er ikke trimma og kjøres pent.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skal bruke 10-40 på min lettere trimmet 2.2 20v. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min 200, så er det faktiskt brukt Mobil1 motorolje siden bilen var ny (står oppført i serviceheftet ved hvert service).

 

Skal skifte olje nå hvert øyeblikk, og fortsetter med Mobil1 0W40.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hei

skiftet olje på min 200 tq 20v for ca 1 måned siden.

Brukte da castrol tws 10-60 racing.

Har nå en mye høyere "tikkelyd" enn tidligere.

på tomgang høres det ut som en løfter får lite smøring, og tikker mye, men gir seg etterhvert og kommer så igjen.

Kan ikke huske at jeg hørte dette før jeg byttet olje.

bilen er ikke trimma og kjøres pent.

Om motoren er gått langt kan det være en løfter som er slitt. Det du kan prøve først, er en QMI innvendig motorvask. Om dette ikke hjelper, skift alle løfterene.

 

Hvilken olje hadde du på før du skiftet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som kjenner til Castrol RS Formula1 0-40 olja?

Er dette noe bra olja?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.