Hvilken olje er best for trimmede biler over 350 hk ?

Anbefalte innlegg

Vet ikke. Skjedde forandringene ved overgang til en annen olje med samme viskositet? Det er ikke Mobil1 0W40 denne karen har brukt da, at det har vært "kommunikasjonsfeil" ett eller annet sted? Oljer med samme viskositet burde være like tykke / tynne ved samme temperatur.
Gikk fra Mobil1 over til annet merke med akkurat samme viskositet og godkjenninger fra alle mulige slags produsenter.......vi stod der som to spørsmåltegn begge to da vi fant ut at oljetrykket ble høyere og oljeforbruket forsvant som dugg for solen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

"Enkelte tror at såkalte Racing-oljer er det beste som finnes. Castrols 10W-60 er glimrende til racing, men ikke i biler som bruker normale oljeskiftintervaller. En Racing-olje vil raskt forandre struktur. Etter noen 1000 km er den ikke lenger 10W-60. Den er kanskje 25W-30. Da vil man få en enorm slitasje ved kaldstart og heller ikke lenger den gode beskyttelsen ved høye driftstemperaturer."

 

En interessant kommentar jeg fant i en annen "olje-debatt"

.

 

Kan noen forklare meg hvordan dette er mulig ved normalkjøring?????.

At olja skifter "virkningsgrad etter bane kjøring " er fordi temp over 120 grader

forandrer strukturen på olja.Derfor SKAL man bytte olje etter banekjøring.

At 10-60 blir i tykkeste laget om vinteren er det ingen tvil om.

En annen ting er jo at det er ingen med trimmet motor som tør kjørre 10K før oljeskift(tror jeg), Jeg bytter selv ved 5000 eller etter banekjøring.

Tut å Kjør

 

Geir

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var på Bilrekvisita på Storo og dem hadde følgende priser:

Castrol TSW 10-60 -> 169,-

Valvoline 10-60 Racing -> 129,-

Valvoline 20-50 Racing -> 129,-

Valvoline 15-40 Turbo V -> 89,-

 

PS! Stusser litt over at 15-40 olje er såpass mye rimligere enn 10-60....pris og kvalitet har jo ofte en sammenheng. Hvorfor er den så mye billigere ?? Er det ikke mange som kjører med den på bane-kjøring ??

 

 

Har kjørt med Castrol TSW og tikkingen ble mye bedre(dvs tikkingen ble omtrent borte) enn før da jeg kjørte med Shell olje.

 

Skulle egentlig prøve Valvoline 15-50, men den hadde dem ikke, så da ble det Valvoline 10-60 denne gangen. Castrol TSW er 40 kroner dyrere enn valvoline !!

Prøver nå iallefall Valvoline istella for Castrol TSW ....

 

 

 

Fikk også 10% rabatt siden jeg var medlem av Audi/volkswagen klubben...

 

 

Robert

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Valvoline TurboV anbefales definitivt ikke til motorer med hydrauliske løftere!!! (har prøvd)...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok....

 

 

Prøver nå Valvloline 10-60 denne gangen....vil tro både castrol TSW og Valvoline olje er så og si like (10-60 altså) ....

 

 

Robert

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Måløy havneservice selger Castrol TWS 10w60 olje for 99kr/liter +mva..... Har kjøpt en del olje der ja.. :D Telefon nummeret deres er 57 85 36 50 og de sender over hele landet skulle jeg tro.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som kjenner til Castrol RS Formula1 0-40 olja?

Er dette noe bra olja?

Eg bruker denne nå, så da får me sjå...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen kommentarer ? Takknemlig for svar ....

Det heter 10W-30 og 10W-60. Begge er multigrade oljer som holder seg tynne i kulde og bevarer smørende egenskaper ved høye temperaturer. Siste siffer forteller hvilken viskositet oljen har ved 100C. En 60 olje vil forbli noe tykkere ved 100 grader enn en 30 olje, men ikke dobbelt så tykk (som tallene indikerer).

Ser ellers at mange anbefaler Castrol. Jeg stiller meg noe tvilende til dette firmaets markedsføring av sin syntetiske olje. Castrol hevder deres olje er fullsyntetisk, men dette stemmer ikke. Castrol er siden 1997 "hydrocracket" dinosaurolje med egenskaper som en syntetisk olje.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Castrol hevder deres olje er fullsyntetisk, men dette stemmer ikke. Castrol er siden 1997 "hydrocracket" dinosaurolje med egenskaper som en syntetisk olje.

 

Hva baserer du dette utsagnet på?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke. Skjedde forandringene ved overgang til en annen olje med samme viskositet? Det er ikke Mobil1 0W40 denne karen har brukt da, at det har vært "kommunikasjonsfeil" ett eller annet sted? Oljer med samme viskositet burde være like tykke / tynne ved samme temperatur.

 

 

Slenger meg på her, jeg.... Oljer med samme viskositet er ikke nødvendigvis akkurat like tynne/ tykke. SAE Viskositetsklassifisering ( Society of Autmotive engineers )

 

Hvis vi ser på SAE - grad 0W sier stadarden at viskositeten skal være maks 3250 (mPas ) ved en temperatur på -30. Viskositeten kan også være mindre enn 3250 !!

 

Hvis vi ser på SAE - grad 40 som ble omtalt her kan viskositeten være fra 12,5 til 16,5 (cSt) ved 100 grader celsius. Dette er definert i en standard som heter SAE J300 fra juni 87 !

 

1 mPas= 1 cP

 

Ellers så er det å si at Castrol lager mye bra oljer. Har vært borti det til bruk offshore, og til enkelte formål, eksempel kompressorer, er det få som kan overgå Castrol !

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når det gjelder banekjøreing, har en 60 olje vært nevnt. Denne kan ha en viskositet på fra 21,8 til 26,1 cSt. Altså er det fullt mulig at en olje fra Castrol kan ha en litt annen tykkelse enn en olje fra Valvoline, selv om begge oljene har samme SAE- klasse.

 

På gamle slitne motorer, vil naturligvis oljeforbruk avta jo tykkere olje man heller på motoren. Tikking vil også avta med tykkere olje.

 

Men man har fremdeles en sliten motor.......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva baserer du dette utsagnet på?

Castrol inneholder ikke fnugg av PAO og syntetisk ester som er basis i (så godt som) alle fullsyntetiske oljer. Castrol begynte i 1997 å markedsføre behandlet dinosaur-olje (hydrocracking) som syntetisk. Dette gjør de utelukkende av økonomiske årsaker, hydrocracket base olje er minst 50% billigere enn PAO syntetisk base.

Mobil mfl. klaget til FTC over Castrol markedsføring av denne oljen. Klagen ble avvist siden FTC mente "synthetic oil" kun var en markedførings greie.

Etter at Mobils klage til FTC ble avvist, var det flere oljeselskaper som kastet seg på samme linje som Castrol.

Her er litt lektyre om saken:http://motorcycleinfo.calsci.com/Oils1.html

Hvis du vil fordype deg i klagen fra Mobil om markedsføringen til Castrol: http://www.ftc.gov/

Søk på ordene Castrol Mobil Suit.

 

Såvidt jeg har kjennskap til, er det bare Mobil, AMSOil, Redline og Motul som leverer ekte syntetisk olje i sine syntetiske produkter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1 mPas= 1 cP

mPas / cP. Hva er måleenheten og benevnelsen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På gamle slitne motorer, vil naturligvis oljeforbruk avta jo tykkere olje man heller på motoren. Tikking vil også avta med tykkere olje.

 

Men man har fremdeles en sliten motor.......

 

Helt riktig... Enkelte tror at en olje som gjør at tikking og oljeforbruk forsvinner er en bra olje, noe som kan være helt feil. Det er ikke dermed sagt at motoren har det bedre.

 

En motor som bruker olje og tikker med en tynn god syntetisk olje, vil sannsynligvis slutte med begge deler ved bruk av en tykkere og gjerne dårlig mineralsk olje.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har noen erfaringer med/vet noe om Agip (racing) olje? Har ikke typebenevelsen til denne her og nå, men kan få et godt tilbud på slik olje gjennom en kamerat og lurer derfor på om denne er noe tess?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

mPas / cP. Hva er måleenheten og benevnelsen?

 

Man kan måle Viskositet i cSt som er centiStoke.

Man kan også måle Viskositet i mPas og cP

cP er centipoise. 1 centipoise er det samme som 1mPas

Måleenheten kan altså være stoke(St) eller poise(Pa)

Størrelsen som vi måler/ Benevnelsen er Dynamisk viskositet.

 

 

Hvis man går inn på http://www.castrol.com/castrol/castrolhomepage.do?categoryId=3130

 

 

Så kan man trykke smøretabell. Der kan man se hvilken olje Castrol Anbefaler for ulike biler. blant annet Porche, Lamborghini, Ferrari etc..... For vanlig "gate- bruk" ville jeg ha brukt RS 0W-40 oljen. Dette begrunner jeg med at man jo ikke tar ut 350 hk når man kjører rundt i by'n .... Og med en slik olje vil motoren få smurning med en gang man vrir rundt nøkkelen. Dersom man skal på bane en gang, kan man bruke 10W/60 og så bytte tilbake til RS 0W-40 oljen når banekjøringen er over.... Slik jeg forstår det er 10W/60 oljen så tykk at den ikke vil smøre motoren direkte fra start......

 

Hvis man har høyt oljeforbruk med en tynn olje betyr det bare at motoren må overhales !

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis oljeforbruket blir for høyt med RS 0W/40,

kan man fylle GTX Magnatec 5W/40 (litt tykkere)

 

Er oljeforbruket fremdels for høyt,

kan man fylle GTX 5 Lightec 10W/40 (enda tykkere)

 

Hvis oljeforbruket fremdels er for høyt kan man fylle

GTX High milage 15W/40 ( enda tykkere)

 

 

Slik ville i alle fall jeg gått frem.... Tilsvarende med andre fabrikanter, f. eks valvoline ! En tynnere olje har bedre kaldstartegenskaper, og for vanlig "gate- kjøring" er dette viktigere enn hvordan oljen oppfører seg ved 100 grader....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen har akkurat vært på oljeskift/service hos Dahles (møller) i sarp.

Tror de fyllte på noe shell olje, er ikke sikker, på min RS2 er det å anbefale ?

Eller bør jeg bytte til noe annet ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen har akkurat vært på oljeskift/service hos Dahles (møller) i sarp.

Tror de fyllte på noe shell olje, er ikke sikker, på min RS2 er det å anbefale ?

Eller bør jeg bytte til noe annet ?

 

Jeg var på møller i dag for å spøre om olje til min 80 gte. Spurte etter 15-50 som de hadde ikke. De sa at de brukte Shell 5-40 / 5-50 på alle biler, plus longlife olje på de aller nyeste.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis man har høyt oljeforbruk med en tynn olje betyr det bare at motoren må overhales !

 

I de fleste tilfeller er det ventiltetningene som må byttes. Oljeforbruket vil etterpå være nesten lik 0.

Disse kan skiftes uten å ta av toppen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blåser litt liv i denne tråden igjen. Jeg har lest hele tråden med lurer forsatt på hva slags olje jeg skal ha? Jeg har en S3. Jeg har alltid byttet olje og filter hver 5.000 km og det skal jeg forsette med har jeg tenkt, så trenger ikke long life olje ettersom de ikke er så bra for biler med litt hester.

 

Slik jeg skjønner så er burde jeg ha 2 oljer. 1 for vinteren og 1 for sommeren. Kan en eller annen gi meg et konkrett svar på hva som er "prima" dvs kongen over alle konge på olje fronten? Gjerne om det finnes en racing olje som funkegerer bra til gatebruk samt bane...(det går liksom ikke ann å spørre forhandlere har jeg skjønt, for de sier alle sammen at deres olje er det beste)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke finn på å kjøre en så tykk olje som 15W-40 om vinteren. Den er helt ubrukelig og vil føre til enorm slitasje ved kaldstart.. Hadde gjort det så enkelt som en helsyntetisk 5W-40 eller 0W-40 på vinterstid. Om motoren ikke er skikkelig glissen skal ikke dette være noe problem i det hele tatt. Min 20v turbo med snart 400000 km uten noen overhaling går på 0W-40 og har oljetrykk som ny, både varm og kald.

 

En 10W-30 er omtrent like ubrukelig som en 15W-40 på vinteren, begge disse viskositetene er som oftest mineralolje, og det er helt håpløst IMHO.

 

En 10W-60 har etter min mening ingenting for seg til daglig bruk, kun ved evt. lengre seanser på bane.. Denne oljen brytes fort ned etter en tid og har en rimelig drøy literpris.

 

Noe spesielt merke skal jeg ikke legge meg borti, min mening og erfaring er at det er viktigere å skifte ved litt kortere intervaller (f.eks. 5000 km) og bruke en anerkjent, men rimelig olje enn å bruke det dyreste man klarer å finne og strekke intervallene maksimalt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hørt av mange at 20v turbo femmeren liker best tykkere olje jeg! Og helst ikke tynnere enn 5W-40.. Jeg har brukt Mobil 1 0W-40 siste gangene, og der stiger oljetemperaturen fort opp i 130 grader bare jeg gasser i fem minutter... Kan jo alltids være oljekjøleren min som er skitten da.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok tusen takk for innlegget dette ga meg mye svar!: rock :

 

Ikke finn på å kjøre en så tykk olje som 15W-40 om vinteren. Den er helt ubrukelig og vil føre til enorm slitasje ved kaldstart.. Hadde gjort det så enkelt som en helsyntetisk 5W-40 eller 0W-40 på vinterstid. Om motoren ikke er skikkelig glissen skal ikke dette være noe problem i det hele tatt. Min 20v turbo med snart 400000 km uten noen overhaling går på 0W-40 og har oljetrykk som ny, både varm og kald.

 

En 10W-30 er omtrent like ubrukelig som en 15W-40 på vinteren, begge disse viskositetene er som oftest mineralolje, og det er helt håpløst IMHO.

 

En 10W-60 har etter min mening ingenting for seg til daglig bruk, kun ved evt. lengre seanser på bane.. Denne oljen brytes fort ned etter en tid og har en rimelig drøy literpris.

 

Noe spesielt merke skal jeg ikke legge meg borti, min mening og erfaring er at det er viktigere å skifte ved litt kortere intervaller (f.eks. 5000 km) og bruke en anerkjent, men rimelig olje enn å bruke det dyreste man klarer å finne og strekke intervallene maksimalt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hørt av mange at 20v turbo femmeren liker best tykkere olje jeg! Og helst ikke tynnere enn 5W-40.. Jeg har brukt Mobil 1 0W-40 siste gangene, og der stiger oljetemperaturen fort opp i 130 grader bare jeg gasser i fem minutter... Kan jo alltids være oljekjøleren min som er skitten da.. ;)

 

Ja, sjekk oljekjøleren. De er helt knøttsmå på alle 20v turbo, og i tillegg som oftest helt satt igjen med søle og skitt etter en del år, og da blir effekten mildt sagt dårlig. Rengjør.. ;) Sjekk også tilkoblingene i oljekjølerenden, her pleier de å ruste kraftig, og i verste fall kan de hvis man har uflaks knekke tvers av, og da står man jo der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.