Hvilken olje er best for trimmede biler over 350 hk ?

Anbefalte innlegg

Ja, sjekk oljekjøleren. De er helt knøttsmå på alle 20v turbo, og i tillegg som oftest helt satt igjen med søle og skitt etter en del år, og da blir effekten mildt sagt dårlig. Rengjør.. ;) Sjekk også tilkoblingene i oljekjølerenden, her pleier de å ruste kraftig, og i verste fall kan de hvis man har uflaks knekke tvers av, og da står man jo der.

 

Er vel litt større på RS2:) Har ihvertfall null problemer med høy oljetemp, hverken med 10-60 sirupen som forrige eier hadde helt på eller med 5-50M1 som jeg kjører på nå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De jeg har sett på RS2 har ikke vært nevneverdig større enn på andre 20v turbo. Jeg vet at f.eks. S4 4.2 har tre ganger så stor oljekjøler som 2.2, men dessverre er ikke tilkoblingene like, så man får ikke det til å passe uten videre uten å få laget nye koblinger på slangene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hørt av mange at 20v turbo femmeren liker best tykkere olje jeg! Og helst ikke tynnere enn 5W-40.. Jeg har brukt Mobil 1 0W-40 siste gangene, og der stiger oljetemperaturen fort opp i 130 grader bare jeg gasser i fem minutter...

 

En 0W-40 og en 5W-40 er like tykke (innenfor SAE gradens lille spenn) ved motors driftstemeratur 100C. 0W-40 har også ofte høyere viskositetsindex enn 5W-40, noe som betyr at den vil bli mindre tynn ved enda høyere oljetemperatur.

Vanligvis er det slik at en tykkere olje gir høyere oljetemperatur (ved ellers like forhold).

 

Mobil1 0W-40 er en longlifeolje med godkjenninger fra API (USA), ACEA (Europa), MB, BMW, VW/VAG, GM og Porsche. Godkjenningen fra Porsche er spesielt vanskelig å oppnå.

Klipp fra hva Porsches godkjenning innebærer:

 

Porsche 996FL Engine test:

This test will last 203 hours. The engine, and the oil, will go through:

- 4 times the simulation of 35 hours of summer driving,

- 4 times the simulation of 13.5 hours of winter driving, - 40C cold starts,

- 5 times the simulation of 1-hour sessions on the “Nürburgring” racetrack,

- 3.5 hours of “running-in” program Measurements on the engine and on the oil will be done at regular intervals, and the following parameter will be taken into account to grant the approval or not:

- torque curve (internal friction),

- oxidation of the oil,

- Piston cleanliness and ring sticking, - Valve train wear protection. Cam & tappet wear must be less than 10 µm.

- Engine cleanliness and sludge: after 203 hours, no deposits must be visible.

- Bearing wear protection: visual rating according to Porsche in-house method.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hørt av mange at 20v turbo femmeren liker best tykkere olje jeg! Og helst ikke tynnere enn 5W-40.. Jeg har brukt Mobil 1 0W-40 siste gangene, og der stiger oljetemperaturen fort opp i 130 grader bare jeg gasser i fem minutter... Kan jo alltids være oljekjøleren min som er skitten da.. ;)

 

Jeg kjører Mobil1 0W-40 og oljetempen ligger såvidt på streken etter 60 grader streken, selv etter inntens leking.

 

Veldig fornøyd med Mobil1 olja på min 200 20v. God pris får jeg også på den. :)

Ingen tikking etter hardkjøring, 1sek tikking ved kaldstarter (-2 grader, stått i 5dager uten start, uten DEFA), omtrent ingen oljeforbruk (motorn er gått 264.000km)...

 

Var kanskje litt lenge mellom et bytte jeg gjorde i fjor slik at når jeg bytta olje, så merket jeg at spoolup'en på turboen ble godt merkbart bedre. : klø : Fant da ut at kanskje man burde skifte litt oftere enn 1,5 år mellom hver gang, uansett KM. :P Eller hvor lenge jeg nå egentlig kjørte mellom skifta... Har det oppskrevet i serviceheftet...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har skikkelig peil på detta med olje som kan komme med en konklusjon?

 

hva kjører man med for eksempel på en +/- 400 hk 2.2 20vt???????

 

vinter??

sommer??

egen olje på bane??

 

 

jeg trodde det ikke var helt bra å bytte om på olje typer jeg, men det er vel kanskje kun ved etterfylling??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.