Hjelp Oljelampa lyser! - Audi 80 2,3

Anbefalte innlegg

Oljelampa lyser hele tiden, er oljetrykk og nok olje.

Hva kan være galt ?

 

Bilen er en Audi 80 cab 2,3 91mod.

 

Tips for feilsøking?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den står på bukker for øyeblikket, men har "rusa" motoren litt og den lyser fortsatt :/

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ledningsbrudd på oljenivåsensor?

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lednings brudd på sensor eller defekt sensor.... sjekk dette du :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sensoren fungerer ;) men skal sjekke ledningen :)Takk;)

Går den rett til speedometeret ?:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan veit du at sensoren fungerer?

 

Feilsøking? Hva med å sjekke oljetrykket?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har brukt et multimeter, og sjekka at det ble kontakt når jeg starta motoren. + at den er helt ny :)

Det er oljetrykk...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor mye var oljetrykket på når du målte, da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selve trykket har jeg ikke målt, vet bare at det er trykk der. (misforsto spørsmålet ditt;)

Hvor mye skal trykket være ?:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et rask Google-søk ga meg disse svarene.

 

Få målt oljetrykket ditt først som sist, så slipper du å rase motoren for at du tror det er lednignsbrudd eller f.eks feil med instrumentet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er to forskjellige oljetrykkssensorer og en kontrollenhet som switcher mellom disse avhengig av turtall, så det er en del potensielle feilkilder. Gåen oljepumpe på femmer forekommer så å si aldri..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er 2 oljetrykksbrytere på disse. En på 0.3 bar (den store som også gir oljetrykkssignaler til instrumentet) og en på 1.8 bar (svart, 1-polt). Hvis det sitter en blå der, så er det mest sansynlig oljetemp.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må legge til at regreima ble bytta og noen av instrumentpærene, før oljelampa begynte å lyse. Kan dette ha noe med saken å gjøre?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Instrumentpærene kan ha noe med dette å gjøre. Eller, du fikk gjort noe når du byttet pærer. På min forrige 16v sleit jeg med det samme, og der trengte printplata en skikkelig rens overalt. Sjekk også om det er noen av "kontaktene" på printplata som ikke sitter ordentlig på plass etter at du hadde ut instrumentet sist, for det skapte også trøbbel hos meg.

 

Det kom rett etter at du hadde ut instrumentet for å skifte pærer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja gjorde vel egentlig det når jeg tenker meg om;)

 

Skal ta en liten sjekk i morgen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har finni ut at det er en liten komponent på kretskortet som er ødelagt. Tror det er en diode.(den er helt ødelagt så får ikke målt noe) På kretskortet stod det: Z71 der den satt. Noen som vet nøyaktig hva det er, og evt hvor jeg kan få tak i det? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde en defekt diode i det bakre kretskortet på 80'n og da oppførte oljelampa seg litt snålt. Husker ikke hvilken det var, men ble tilsynelatende i orden når den ble byttet. Har ikke bilen lenger, så får ikke sjekket dette. Men du kan høre med din lokale el-reperatør. Evt. så kan du legge ut bilde av kretskortet her :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.