Skifte av ECU, koding av startsperre og annet? - A6 2,5tdi 95 mod

Anbefalte innlegg

Ved skifte av motorstyring, må det kodes noe annet enn nøkler pga startsperre?

Motorstyring kommer fra identisk bil og har identisk nummer.

 

Med den nye motorstyringen så starter motor men stopper naturligvis etter 1-2 sekunder pga startsperre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke bare å slette adapsjonsverdier da ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ved skifte av motorstyring, må det kodes noe annet enn nøkler pga startsperre?

Motorstyring kommer fra identisk bil og har identisk nummer.

 

Med den nye motorstyringen så starter motor men stopper naturligvis etter 1-2 sekunder pga startsperre.

 

det holder med en enkel parring ja,

 

jeg betalte 400 for denne jobben da jeg skiftet ECU

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det vil jeg helst ikke skrive her, da det lett kunne oppfattes som injurierende overfor et firma og deres to kundemottakere, deres lærling og de han rådførte seg med:p Dermed ble det ikke forsøkt å bytte hjerne, så vi har ikke fått vite fasiten.

 

Det ble påstått at det måtte kodes mye mer og at jobben ville ta en halvtime ekstra med annen hjerne, selv om selve hjernebyttet kunne gjøres på 30 sekunder da den var løsnet og teppe var fjernet.

 

På disse gamle bilene er ikke startsperren avhengig av dieselpumpa eller instrumentpanelet. Det er heller ikke masse innstillinger mot resten av bilen som må kodes opp igjen. Så jeg er ganske sikker på at du hadde rett Geir. Selv forsøkte jeg med annen hjerne, bilen fyret men stoppet etter 2 sekunder pga startsperre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det vil jeg helst ikke skrive her, da det lett kunne oppfattes som injurierende overfor et firma og deres to kundemottakere, deres lærling og de han rådførte seg med:p Dermed ble det ikke forsøkt å bytte hjerne, så vi har ikke fått vite fasiten.

 

Det ble påstått at det måtte kodes mye mer og at jobben ville ta en halvtime ekstra med annen hjerne, selv om selve hjernebyttet kunne gjøres på 30 sekunder da den var løsnet og teppe var fjernet.

 

På disse gamle bilene er ikke startsperren avhengig av dieselpumpa eller instrumentpanelet. Det er heller ikke masse innstillinger mot resten av bilen som må kodes opp igjen. Så jeg er ganske sikker på at du hadde rett Geir. Selv forsøkte jeg med annen hjerne, bilen fyret men stoppet etter 2 sekunder pga startsperre.

 

Javel

Jeg var jo jo igjennom dette da jeg måtte ha ny hjerne til min 99 A6 1.8. Skulle tro de hadde likt sikkerhetssystem.

De måtte ha alle nøklene og så parret de de med ny hjerne, Instrumentet tror jeg også den nye hjernen fikk beskjed om.

 

Så et år senere ble instrumentet mitt byttet, og samme jobben måtte gjøres igjenn.

 

Enda et år senere var jeg ute med spidometeret igjenn og satte det inn igjenn, samme dag, og vips så var kodingen gått i stykker, selv om det ikke skulle kunne skje, så måtte jeg kode for 3. gang.

 

Siden har det vert greit.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Steinar den er berre å adaptere, slepper nøkkelkoder etc.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Byttet ecu på den siste 2,5tdien jeg hadde (ael). Fikk feilkode på blokkert styreenhet. Var bare å slette etc. Ingen koding

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

Jeg har en 2.5TDI 115hk som jeg vil bytte ecu i. Har fått tak i fra en AEL motor med 6 trinns manuell 140hk

Når jeg sette i denne hjernen å starter bilen, dauer den etter ca 1. sekund.

 

Dette har vel med startsperra å gjøre?

 

I bilen nå så er det ikke startsperre, men kan det være startsperre liggende i hjernen?

er denne mulig å fjerne hvis man bytter chippene inni?

 

Takker for alle svar

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette ordner du med vag-com

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Byttet ecu på den siste 2,5tdien jeg hadde (ael). Fikk feilkode på blokkert styreenhet. Var bare å slette etc. Ingen koding

 

Så det skal bare være å skifte ECU, starte så den stopper av startsperre, slette feilkoden som kommer pga at startsperren stopper motor? og så vil den nye motorstyringen fungere som den gamle?

 

Eller er det denne prosedyren dere tenker på? http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/Immobilizer_I_ECU_Swapping

I såfall, fungerer det uten pinkode? Eller er det en enkel standard pinkode på alle disse?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ettersom jeg husker ja. Skaffet meg nøkkelkoder etc på forhånd hos møller, klar til å kode. Byttet styreenheter. Fikk opp feilkoder på blokkert enhet. Slettet denne så var det bare å fyre opp. Som nevnt her, så slipper man å kode. Ialllefall min erfaring. Jeg vet med sikkerhet at jeg slapp å kode.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ettersom jeg husker ja. Skaffet meg nøkkelkoder etc på forhånd hos møller, klar til å kode. Byttet styreenheter. Fikk opp feilkoder på blokkert enhet. Slettet denne så var det bare å fyre opp. Som nevnt her, så slipper man å kode. Ialllefall min erfaring. Jeg vet med sikkerhet at jeg slapp å kode.

 

Hvordan fikk du tak i kodene hos Møller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

noen år siden jeg skiftet, måtte vært i 2009. Iallefall, da hadde man rett til kodene om man møtte opp personlig og kunne identifisere seg som rettmessig eier av bil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg skiftet hjerne på bilen i dag og kan bekrefte at på denne 2,5tdi 115 hk C4'en fungerer fremgangsmåten man finner i ross-tech wikien som linket til i tidligere post:

 

ECU Swapping

 

Prerequisites:

Battery voltage at least 12.0 V.

 

 

[select]

[25 - Immobilizer]

or in vehicles with Immobilizer included in Instrument Cluster

[17 - Instruments] (Steinars kommentar: Siden C4 har tidlig immo-versjon så går man inn på 25-immo og trenger ikke pinkode, i motsetning til senere modell der man må inn i instrumentet og vil trenge pin)

[Login - 11]

4-digit PIN

Enter zero followed by the 4-digit PIN. For example, if your PIN is 1234, enter 01234.

 

[Do it!]

 

 

[Adaptation - 10]

Channel 000

[Read]

[save]

[Done, Go Back]

[Close Controller, Go Back - 06]

Switch OFF the ignition and after 5 seconds switch it ON again.

Make sure NOT to start the car within the next 2 minutes. After that, try starting the engine.

 

Bilen startet utmerket etterpå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg skiftet hjerne på bilen i dag og kan bekrefte at på denne 2,5tdi 115 hk C4'en fungerer fremgangsmåten man finner i ross-tech wikien som linket til i tidligere post:

 

ECU Swapping

 

Prerequisites:

Battery voltage at least 12.0 V.

 

 

[select]

[25 - Immobilizer]

or in vehicles with Immobilizer included in Instrument Cluster

[17 - Instruments] (Steinars kommentar: Siden C4 har tidlig immo-versjon så går man inn på 25-immo og trenger ikke pinkode, i motsetning til senere modell der man må inn i instrumentet og vil trenge pin)

[Login - 11]

4-digit PIN

Enter zero followed by the 4-digit PIN. For example, if your PIN is 1234, enter 01234.

 

[Do it!]

 

 

[Adaptation - 10]

Channel 000

[Read]

[save]

[Done, Go Back]

[Close Controller, Go Back - 06]

Switch OFF the ignition and after 5 seconds switch it ON again.

Make sure NOT to start the car within the next 2 minutes. After that, try starting the engine.

 

Bilen startet utmerket etterpå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tar opp igjen denne tråden. Har AEL i min 80, stsrter ett sekund og dør. Startsperre.. Kan hele dritn fjernes ? Eller må jeg ha en startsperre boksa fra a6n jeg fikk motor ifra?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tar opp igjen denne tråden. Har AEL i min 80, stsrter ett sekund og dør. Startsperre.. Kan hele dritn fjernes ? Eller må jeg ha en startsperre boksa fra a6n jeg fikk motor ifra?

 

Har forsøkt å benytte immo emulator uten hell. Enkleste er helt klart å benytte komplett ledningsnett inkl tenningslås, orginal nøkkel og startsperreboksen.

 

Hadde vært artig om noen har en fin løsning som muliggjør enklere motorskift.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke noe problem å fjerne startsperre i Ecu for en som har riktig utstyr :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke noe problem å fjerne startsperre i Ecu for en som har riktig utstyr :-)
Vet du om noen da? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vet om en som fikser det. Han heter jacec. Og annonserer speedometer på finn.no og kommer fra ølen. Han reiser stadig rundt iblandet å fikser speedometer og multiratt Ol for folk. Se om du finner han på finn og send han en mld.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kompis som har prøvd å få hjelp av han siden i sommer. ikke veldig god til å holde avtaler for å si det sånn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sigmund Aikio (rett skrevet) er ihvertfall ivrig på fb på dette. Han var jo medlem her tidligere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sigmund Aikio (rett skrevet) er ihvertfall ivrig på fb på dette. Han var jo medlem her tidligere.
Takk, sendte ham en melding nå :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet du om noen da? :)

 

 

Jeg kan gjøre det selv men det er jo litt km mellom oss og kjedelig å sende i posten for å prøve om det skulle bli noe feil.

 

Sjekk med Aikio og hva han kan hjelpe deg med først.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.