#1 Skrevet Desember 17, 2011 Heisann godtfolk. Jeg fikk et problem her idag når jeg var ute og kjørte bilen min... Først dauet den plutselig ut. Fikk start på den og kjørte noen km... Dauet ut igjen. Skulle starte den opp men ingen respons, kjinnet og kjinnet (merket at batteriet var bra så den får god strøm) til slutt fikk jeg slepet den til en bensinstasjon og fylt noe diesel, kjinnet i noen minutter og til slutt kom den. Men etter 15 sekunder blinket glødelampa pulsivt... Hva kan dette være? Er det noen form for glødeplugger som er gåen? Noen som har vært borti samme problem? Håper ikke dette er noen dyr affære........... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 17, 2011 Gikk du tom for diesel altså? Det er enten en glødeplugg eller rele'et, koster ikke så voldsomt. Vagcom vil gjerne avsløre hvilken glødeplugg det evt er, eller du kan måle motstanden i alle seks, så har du sikkert et avvik på en eller flere. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 17, 2011 Start med den diagnose, glødelampe blir ofre brukt som en motorfeil lampe. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 17, 2011 Er det vann sensor i dieselfilteret på denne? Vet blinkende glødelampe kan bety vann i dieselfilteret på R5 tdi 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 17, 2011 Start med den diagnose, glødelampe blir ofre brukt som en motorfeil lampe. Ja, jeg ringte Møller idag og de nevnte det at det indikerte det samme som motorfeil-lampe. Så jeg får krysse fingre og tær at det ikke er noe alvorlig Bestilller time på mandagen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 17, 2011 Er det vann sensor i dieselfilteret på denne? Vet blinkende glødelampe kan bety vann i dieselfilteret på R5 tdi Dette er V6 tdi. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 17, 2011 Dette er V6 tdi. Det var jeg klar over, Det kan fortsatt være relevant. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 20, 2011 Da har jeg fått tatt diagnose på kjerra. * Feil på mengderegulator Feil N146 (integrert i dieselpumpe) Pris på ny pumpe hos forhandler: 32000 (holdt på å dette om der inne når han sa det) Verkstedet sa at det kunne la seg gjøre å overhale dieselpumpa. Noen andre her på forumet som har vært ute for dette? Og evt hva har dere gjort? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 20, 2011 Dette er vel V6 Tdi i et nøtteskall... Dyre feil.. Men skal vel være mulig å skaffe overhalte dieselpumper (evt. nye også?) til 10-11000 + mva. Var vel en på Hønefoss (HER) som har endel der, samt at det er vel også endel firma i Sverige som har byttepumper.. Men montering vet jeg ikke noe om omfanget av... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 20, 2011 Sjekket med Sverige men det ble noe dyrere enn dieselgrossisten. Så nå er pumpe bestilt. 8500 + moms. Kommer kanskje i posten før jul... Skal satse på å legge ut en tråd på hvordan jeg går frem ved skifte av dieselpumpa. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Desember 20, 2011 I de fleste tilfeller så må pumpen kodes opp mot bilen (Startsperren) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Desember 20, 2011 V6'er har ikke vannsensor i bunnen av filter. Den gir heller ikke noe varsel når glødepluggene er defekte. Du finner steder å handle pumpe til 10-12.000 her i samletråden: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=141194 Montering og innstilling av ny pumpe bør ikke være så mye mer enn 3 timers jobb slik at det bør være mulig å få noen til å gjøre jobben for 3.000 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Desember 20, 2011 I de fleste tilfeller så må pumpen kodes opp mot bilen (Startsperren) Har byttet på flere uten å kode noe som helst jeg..... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Desember 20, 2011 Har byttet på flere uten å kode noe som helst jeg..... Ta dette med en klype salt, men jeg lurer på om det var et skifte mellom IMMO 2 og 3 midt i 2003 og at det medfører at man etter dette må kode opp noe. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Desember 20, 2011 Ta dette med en klype salt, men jeg lurer på om det var et skifte mellom IMMO 2 og 3 midt i 2003 og at det medfører at man etter dette må kode opp noe. Jaja, da er jeg sikret Siden min er 1999 modell så er den vel så gammel at det ikke var koding i den tiden på disse pumpene he he 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Desember 21, 2011 I mitt tilfelle så var det på en 2002 allroad med:Bosch nr: 0470 506 016 på pumpa 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Desember 21, 2011 Nå er det meste av forarbeid gjort. Men hvordan går jeg videre frem herfra?? Må motoren vries med tanke på det røde punktet på dieselpumpe-hjulet (se bildet)? I tilfelle hvordan får jeg vridd motoren? Trengs det noe spesielt verktøy for å gjøre dette? Eller er det bare å løsne på strammehjulet til dieselpumpa, legge forsiktig til sides reima og så demontere pumpa? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Desember 21, 2011 ?? Ingen ?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Desember 21, 2011 http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=133059&highlight=2%2C5+tdi+register her finner du vel.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Desember 21, 2011 Har brukt den mye idag men det står ikke akkurat om kun skifte av dieselpumpa..... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Desember 21, 2011 Les registerskiftetråden som Johnny har linket til. Tidlig i tråden så finner du noe om låsning av veiva med en bolt i blokka (evt et bor, men det er mindre egnet når du ikke har tilgang på den sotre bolten i front av vieva hvis fronten ikke er satt i servicestilling). I post 21 http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=1350557post1350557 finner du hvordan pumperemma monteres. I ditt tilfelle så ville jeg ha skrudd ut glødepluggene. Da fjerner du kompressjonen og kan dreie motoren ved å ta en leddnøkkel på begge boltene på kammene og dreie med disse. Samtidig får du sjekket glødepluggene og dessuten beveget dem i gjengene, ikke noe av dette er negativt. Kortversjon: - veiv låses med bolt inn nede på venstre side av blokk, da blir den på ØD for syl nr 1. - pumpe låses med bor, ref post 21 i link - pumperem monteres med 3 løse bolter på remhjul på kamsiden, stramme remma korrekt - til slutt låse de tre boltene (forutsatt veiv i ØD, pumpe låst av og rem korrekt strammet) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Desember 22, 2011 Fått ordna deg pumpe? Sjekka litt på finn.. her er det en bl.a http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=30743941 sikkert flere der også.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Desember 22, 2011 Fått ordna deg pumpe? Sjekka litt på finn.. her er det en bl.a http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=30743941 sikkert flere der også.. Jepp, det har jeg. Har akkurat pakket opp esken som var sendt fra dieselgrossisten. Står bare litt fast på demonteringen. Ser ikke helt hvor jeg skal ta av det nederste dekselet med register reima for så å komme til for å dreie motoren i ØD, for så å ta av strammehjulet til reima for dieselpumpa................ 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Desember 23, 2011 Hei og GOD førjul Da har jeg skiftet pumpa. Men ikke kul om jeg får start.... Må vel ha klart å kjinne frem drivstoff iløpet av nærmere 2,5 time nå. Motoren begynte å hikke litt på en bestemt plass ved forsøk på starting men den vil ikke... Merket det var brudd på to drivstoff-ledninger som går fra den ene hovedenheten og til første sylinder på venstre side men jeg kappet bort bruddet og fikk de på plass igjen. Atter flere minutter med forsøk på starting (også med hjelp av konebilen for strøm) men igjen, nei... Nå gir jeg opp for julen... Kan det være at diesel-hjulet kan stå et hakk feil enten den ene eller andre veien? Kan dêt gjøre så stort utslag at en ikke får start i det hele tatt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Desember 23, 2011 Disse er særdeles vanskelige å få start på etter at pumpe er skiftet, når det er så mye luft og så lite diesel i systemet. Står noe om dette i enkelte av trådene i samletråden: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=141194 Stikkordet er skikkelig lufting av systemet først, toppladet batteri (det kan være bra nok til å dra høvelig raskt rundt, men for dårlig til å gi start) og trippelsjekk på at timing er riktig. En tann feil og du får neppe start. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...