#1 Skrevet Desember 17, 2011 Snuser på en ny bruktbil A8 2003-2004 modell, men er litt i tvil om jeg skal gå for bensin eller diesel, det blir en 4.0 TDI eller 4.2 bensin, noen som har synspunkter på bakdeler/fordeler med valg av drivstoff/motortype 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 17, 2011 En bekjent av meg har A8 med TDI på toppen av sin ønskeliste! Han er utdannet bilmekaniker og har jobbet innen Møller konsernet så han sitter kansje på mere kunnskap og innside informasjon en de fleste på dette feltet .... Men økonomi, fornuft, hjerte, lidenskap osv ... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 17, 2011 Ja, jeg har en oppfattning at diesel motorene er mer solide og holbare, men er redd for at diesel pumpe er en onde hvis den ryker, og det gjør de før eller siden, så det pumpe problemet er den eneste grunnen til at jeg ikke løper å kjøper diesel med en gang. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 17, 2011 Mye småkjøring og bykjøring: bensin Mye langkjøring og landevei: diesel Diesel er gjerne dyrere når det først ryker og på småkjøring kokser den gjerne ned. Partikkelfilteret trenger også litt temp før det fungerer optimalt. Nyere bensinmotorer er faktisk blitt veldig gode med forbruk som ikke er så ulikt dieselene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 17, 2011 Mye småkjøring og bykjøring: bensinMye langkjøring og landevei: diesel Diesel er gjerne dyrere når det først ryker og på småkjøring kokser den gjerne ned. Partikkelfilteret trenger også litt temp før det fungerer optimalt. Nyere bensinmotorer er faktisk blitt veldig gode med forbruk som ikke er så ulikt dieselene. Helt enig, bilselgere er ikke flinke nok til å vurdere kundenes behov ved salg av bil. Nyere Diesel og småkjøring funker ikke i lengden...... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 17, 2011 Er 2 biler som er i siktet en diesel og en bensin, dieselen har gått 50K mindre enn bensineren noe som veier ganske mye, bensineren har mer utstyr, som og veier mye, samme modell år og pris på begge. http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=32287033 http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=31675906 Bensineren har hengerfeste, noe jeg må ha p.g.a campingvogn. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 17, 2011 En annen ting er jo at å kjøpe bil hos forhandlere er jo prutbar, så det å få hengerfeste på dieselen inkl i prisen er jo mulig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 17, 2011 Mye småkjøring og bykjøring: bensinMye langkjøring og landevei: diesel Diesel er gjerne dyrere når det først ryker og på småkjøring kokser den gjerne ned. Partikkelfilteret trenger også litt temp før det fungerer optimalt. Nyere bensinmotorer er faktisk blitt veldig gode med forbruk som ikke er så ulikt dieselene. Fins det noe dokumentasjon på at dieselbiler ikke liker småkjøring ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 17, 2011 Fins det noe dokumentasjon på at dieselbiler ikke liker småkjøring ? Ja, endel. Spesielt nyere modeller med partikkelfilter får problemer, noe bl.a. hjemme sykepleien i Arendal smertelig har fått erfare. http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=214620 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 17, 2011 Har litt problemer med å tro at dette kan skje med en Audi diesel, har hatt en A8 diesel no i 6 år og ikke vært i nærheten av slike problemer, men no er det ikke patikkelfilter i denne da, hvis det kan ha noe med saken å gjøre. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Desember 18, 2011 Det at det ikke er partikkelfilter har mye med saken å gjøre, for uten filter er det ikke programmert en rensefunksjon som pøser på med diesel. Likevel, det er ikke dermed sagt at det ikke kan skje på biler uten filter, noe det videoklippet av en Toyota Previa er et bevis på. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Desember 18, 2011 Fordeler med bensin: 'Rent' drivstoff, du trenger ikke hansker for å fylle, og slipper å bruke skammens pumpe. Det lukter bra på tomgang, og har faktisk drag over 1950 o/min. Ulemper med diesel: Må ha ekstra varme, stinker og kakler. Spøk til side, begge disse motorene er fantastiske, men som Knut Arne sier er de beregnet for hvert sitt bruk. Her nordpå vil ekstravarmeren på en diesel gå veldig ofte, og kreve jevnlig batterilading hvis du bruker bilen mindre enn en halvtime om gangen. En såpass stor motor vil nok også bli utsatt for dieselparikkelfilter/EGR-problemer hvis den ikke får strekke på beina innimellom, så ha det i bakhodet. Det eneste jeg noengang har hørt negativt om bensinutgavene, er tette katalysatorer, sannsynligvis av samme grunn; småkjøring. Jeg ville personlig valgt bensin hver gang, selv om det er lite som slår en 8'er-diesel.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Desember 18, 2011 Skal og nevnes at sist jeg hadde vag-diesel med webasto ekstravarmer steg forbruket drastisk når det var kaldt ute, og som det skrives over vil småkjøring også tappe batteriet på en diesel med ekstravarmer mer enn tilsvarende bensin. Mamma fikk trøbbel med batteriet i sin Tiguan pga småkjøring om vintern. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Desember 18, 2011 En moderne diesel har vesentlig flere potensielle feilkilder, er dyrere å reparere og egner seg dårlig til småkjøring av grunnene nevnt over her. Under norske forhold vil jeg, såfremt man ikke kjører 20000 km pluss pr. år, definitivt anbefale bensinmotor. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Desember 20, 2011 Fins det noe dokumentasjon på at dieselbiler ikke liker småkjøring ? Jeg gidder ikke å lete etter dokumentasjon. Men dieselmotorer må kjøres ganske langt for å bli varme. Det blir det mye kaldkjøring av. Det er ikke bra. Arbeidsbilen er diesel. Som småkjøres hele tida. Den har Webastovarmer for å bli varm. Forbruket om vinteren er nesten dobblt så høyt som om sommeren. Altså: Bensin er best til småkjøring. Diesel er best til langkjøring. Men man bør også ta hensyn til pris. Og selvfølgelig hva man liker. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Desember 21, 2011 Skal og nevnes at sist jeg hadde vag-diesel med webasto ekstravarmer steg forbruket drastisk når det var kaldt ute, og som det skrives over vil småkjøring også tappe batteriet på en diesel med ekstravarmer mer enn tilsvarende bensin. Mamma fikk trøbbel med batteriet i sin Tiguan pga småkjøring om vintern. For min del blir det en del småkjøring. Har riktignok Defa blokkvarmer på min. Men de få gangene denne ikke har stått på, så blir kupéen minst like raskt varm som da jeg hadde bil med bensinmotor pga tilleggsvarmeren. Selve motoren blir derimot tregere varm. Sjekker jevnlig batteriet, og ikke hatt noen problemer, men her hjelper nok også motorvarmeren på. Merker for øvrig heller ingen forskjell på forbruket vinterstid, heller ikke gjennom den kalde vinteren i fjor. Når det er sagt, så tror jeg det er en stor fordel å ikke ha dieselpartikkelfilter, som det ikke vil være i de aktuelle årsmodellene her. Er også enig i at det er fordel med bensin ved mye småkjøring, eller at man med diesel i det minste sørger for noen langturer med jevne mellomrom, så går det nok fint 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Desember 21, 2011 Jeg har nå kjørt i nesten 2 år med nye transporteren på jobb, ca 18-19k Den er dyrere i drift enn den gamle samt at jeg innimellom får opp lampa for partikkelfilter. Jeg må da ut og kjøre meg en tur på 15-20minutter i over 70km/t for og få filteret regenerert. Hvis dette ikke gjøres vil filteret gå helt tett med dertil dyr reparasjon. I tillegg prøver bilen selv å regenerere filteret ved å sprøyte inn ekstra diesel, motoren jager på tomgang, noe som er irriterende og folk kommenterer hva det er som er galt med bilen. Den blir samtidig dårligere startmoment på, står klar i ett kryss.......... og bom stopp, må starte motoren på nytt. Den går dårligere mens dette pågår osv... Hadde jeg vist dette når bilen ble bestilt, hadde jeg tatt den gamle 2.5tdien. Da jeg faktisk enda hadde valget da. Kan skrive under på at det er en dårlig kombinasjon med diesel og småkjøring. Alt var bedre før det hersens partikkelfilteret kom. Så mitt råd er enkelt som nevnt av flere andre over her. Diesel for langkjøring og bensin for småkjøring. Og velger man diesel unngå partikkelfilter hvis mulig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Desember 22, 2011 og som det skrives over vil småkjøring også tappe batteriet på en diesel med ekstravarmer mer enn tilsvarende bensin. . Har merket det med tapping av batteri om vinteren, bilen er mye treger å starte når det er kaldt en om sommeren. Er for det meste småkjøring på meg ja rundt 12000 i året, 3000 av de er på ferie. Bilen brukes veldig mye på 10 min turer på butikken. Tror nok det blir en bensiner denne gang ja, selv om jeg kommer til å savne trekk kraften til dieselen når jeg skal på tur med camping vogna. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...