Langtidslagring av bil/ Frakoblet batteri.

Anbefalte innlegg

Har planer om å sette min Audi A4 B5 2000mod. i garasjen for vinteren. Der blir den å stå i ca 3-6 mnd. før den igjen skal på veien. Er det mulig å la bilen stå så lenge med frakoblet batteri, uten at div.minner i bilens hiddendingser forsvinner? Tenker da ikke på minnet i radioen, men bilens ECU osv. Det jeg mener er at jeg bare skal kunne lagre bilen med frakoblet batteri og kunne få start og kjøre avgårde, uten problemer, etter opplagsperioden. Eller: Må batteriet være tilkoblet for å unngå problemer?? Noen som kan svare på dette seriøst og fagmessig ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så seriøst som mulig: :P

Alle 'kortminner' som adaptive ting blir slettet, men du skal kunne bare koble til og kjøre som du sier. Alle systemer starter opp med standardverdier, men ting som er endret i f.eks. VagCom skal bestå da det ligger i en 'ikke-flyktig' del av minnet.

Det kan allikevel hende at både ESP og fjernstyrt sentrallås kan trenge litt tid/kjøring for å komme i gjenge igjen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har planer om å sette min Audi A4 B5 2000mod. i garasjen for vinteren. Der blir den å stå i ca 3-6 mnd. før den igjen skal på veien. Er det mulig å la bilen stå så lenge med frakoblet batteri, uten at div.minner i bilens hiddendingser forsvinner? Tenker da ikke på minnet i radioen, men bilens ECU osv. Det jeg mener er at jeg bare skal kunne lagre bilen med frakoblet batteri og kunne få start og kjøre avgårde, uten problemer, etter opplagsperioden. Eller: Må batteriet være tilkoblet for å unngå problemer?? Noen som kan svare på dette seriøst og fagmessig ?

Nå har ikke jeg noe fagbrev i langtidslagring, men jeg kan svare alike vell.

Du skal kunne ta strømmen ja i flere mnd. uten problemer. Styringsboksene trenger ikke strøm for å huske det de er programert for. Men du vet aldri 100% sikkert med elektronikk. den oppfører seg ikke bestandig som den skal strøm eller ikke.

Derfor hadde jeg koblet til en vedlikeholdslader hvis du skal være bortreist, eller lad batteriet opp et par tre ganger i løpet av 6 mnd

Har du ikke mulighet til noe lading så kan du jo ta ut batteriet. Det går nok helt sikkert bra.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alternativt kan du kjøpe deg en CTEK lader, og la den stå tilkoblet bilen så lenge bilen står lagret. Denne typen lader er beregnet for slikt bruk, og brukes ofte til vedlikeholdslading av båter, campingbiler etc. gjennom vinteren.

Husk på at et ladet batteri tåler minusgrader, men at et utladet batteri ikke gjør det!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Førstevalget er å ha bilen stående tilkoblet vedlikeholdslader, rett og slett fordi da er man 100% på at batteriet er toppladet. Kjøp en Ctek eller annet ordentlig, mange av de billige småladerne resetter seg etter strømbrudd slik at man manuelt må trykke dem igang igjen, det passer dårlig ved lagring. Å ta strømmen spiller ingen rolle for bilen. Alle adapsjonsverdier som måtte forsvinne ordner seg fort igjen.

Det man ihvertfall *ikke* skal gjøre er å lagre bilen med batteriet tilkoblet, da lades det ut og blir ødelagt, enkelt og greit.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hatt batteriet stående i uten problemer. Har målt med ampermeter og er så godt som ingen krypstrøm. Pleier dog å starte opp minst 1 gang i måneden for å kjøre varm motoren slik at bilen ikke står seg ihjel. Hvor får man tak i Ctek-ladere til en fornuftig pris?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hatt batteriet stående i uten problemer. Har målt med ampermeter og er så godt som ingen krypstrøm. Pleier dog å starte opp minst 1 gang i måneden for å kjøre varm motoren slik at bilen ikke står seg ihjel. Hvor får man tak i Ctek-ladere til en fornuftig pris?

Biltema har vell Ctek?

Men se også i Tilbuds-trådene her på forumet!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min B5 sto i et år uten batteri, funket fjell det. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Biltema har vell Ctek?

Men se også i Tilbuds-trådene her på forumet!

Nei, Biltema har ikke CTEK ladere, de har sine egne (kina) kopier. Du får CTEK hos BIlxtra, Mekonomen eller Clas Ohlson.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, Biltema har ikke CTEK ladere, de har sine egne (kina) kopier. Du får CTEK hos BIlxtra, Mekonomen eller Clas Ohlson.

Mener da jeg så CTEK ladere hos min lokale Biltema butikk, mulig jeg må få briller :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Møller anbefalte Ctek lader for min Audi cab som står vinterlagret, koster ca 500kr. Billig forsikring syns nå jeg:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja kjøp degen ctek, ikke noe biltemalader. jeg kjøper mye på biltema, men her har du igjen for å kjøpe en ctek.. bruker den ofte for vedlikeholdslading

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Naf har tilbud på Ctek, likeså har både Mekonomen og Bilxtra 'stadig' tilbud på disse. Laderen til DEFA funker på samme måte forøvrig..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har defa laderen og den er like god som Ctek vil jeg påstå.. Har forøvrig begge. Hehe.. Så er nesten hipp som happ hvilken du kjøper, for begge to funker gull! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle disse småladerne er stort sett like gode, men som sagt er det noen av de billige som er sånn at hvis strømtilførselen (stikkontakten) kuttes går laderen tilbake i standby slik at man må trykke den tilbake til lade-modus. Sånn er ihvertfall ikke Ctek-laderne, de fortsatte "der de slapp" når strømmen kommer tilbake. Verdt å sjekke ut om laderen er slik om man skal kjøpe en av de billige på Biltema eller noe slikt. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for de seriøse svarene ! Fikk jo 3-4 svar på det jeg spurte om, det er jo ikke så verst..Er vel sånn ca. innafor gjennomsnitt svarprosent her på forumet det.

Ctec ladere har jeg for øvrig flere av, men det var ikke det jeg spurte om, men ellers takk!:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.