#1 Skrevet Desember 18, 2011 Tornadorot (Audi 100 2.3E) har plutselig her en dag begynt å lage noe som kan minne fælt om "fuglekvittringslyder" når den sviver. Lyden øker med turtallet, å kvittrer konstant når jeg kjører på kald motor. Lyden forvinner etterhver når motoren oppnår driftstempratur. Lyden kommer fra høyresiden av registerreimdekselet (når jeg står foran bilen, å ser ned i motorrommet), ned der hvor kjøleviften er blant annet. Kan det være noen reimer nedi der som evt begynner å bli slakke ? Ser ut som det er et reimhjul som sviver nedi der med vifta vertfall, men er usikker på hva det tilhører ? Mulig vannpumpe ? Regreim å vannpumpe ble skiftet for 40.000 km siden hos Møller Bil. Noen som har noen gode idè`er å komme med her ? Lyden har kommet nå etter at det har begynt å bli kjølig i været (-2 - +10 grader) Takk for alle innspill 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 18, 2011 kan det være regreim/viftereima? hadde samme symptomer på den forrige a4'n min, spraya begge med siliconspray og lyden forsvant 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 18, 2011 Mulig det bare er noe smørning som skal til, som du sier Petter. Lyden kommer garantert IKKE fra regreima, fordi lyden kommer ikke innenfra regreimdekselet, men til høyre for det. Skal prøve å spraye nedi litt Wurth HTS Spray (høytemperert smøremiddel), der ved det reimhjulet jeg nevnte.... Mulig det bare er det som skal til Takk for godt tips Petter 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 18, 2011 (endret) Er det multireim på din? Kan høres litt ut som lageret som strammer/holder mulitreima på plass begynner å bli klart. Enkel sak og fikse om det er tilfellet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 18, 2011 Multireim ? Hva er det, å hvor står den ? Vet ikke om jeg har en slik en. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 18, 2011 Har du en slik sak i front har du multireim. Strammeren har jeg tegnet sort ring rundt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 18, 2011 Du skal vell strengt tatt ikke smøre reima, du skal ha på en egen type spray for reimer. Den er med klister i så den ikke slurer på reimhjuene. Når disse begynner å krangle er det enten pga gåen reim eller høy belastning (gåent batteri så dynamo jobber 100% etc) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 18, 2011 bruk crc 5-56 hold deg langt unna der klister reimsprayen ellers har du snart lyd som er mye verre. micro dusj med crc og det blir stillt og det slirer ikke nei 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 18, 2011 Nå har tydeligvis gjort noe jeg ikke burde her....Hehe Fredrik trodde han var lur, å sprutet Wurth HTS spray som nvent tidligere, direkte på viftereimhjulet mens bilen sveiv på tomgang, men det skulle vise seg å ikke være helt lurt likevel . Dette er en ganske tykk å seigt smørremiddel, som er ypperlig for dørlåser å slike ting som går tregt. Jeg tenkte at dette måtte funke "fjell" på viftereima også, men NEI......... Det ble 10 ganger verre enn hva det var. Heldigvis fikk jeg IKKE sprutet så mye HTS spray før virkningen kom.....Så hva er best å gjøre nå ? Skal jeg bare spraye på med crc 5-56 spray istede som du sier Kent Willy for å prøve å få skylt bort HTS spayen igjen ? Har det stor betyding om jeg gjør dette når det er ca null grader (tempratur) ute ? Tydelig at lyden kommer fra viftereim/reimhjulet 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 18, 2011 Har du en slik sak i front har du multireim. Strammeren har jeg tegnet sort ring rundt. Ja, jeg har en slik en 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Desember 18, 2011 Ja, jeg har en slik en Da har også multireim 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Desember 18, 2011 Mener å huske at det går an å bytte lageret i dette hjulet, skal være et standard lager som sitter inni... blir mye billigere å bytte dette lageret enn å bytte hele greia. Byttes ved å ta opp naglene som holder hjulet sammen, ut med det gamle lageret, inn med et nytt ett fra f.eks. Biltema eller Clas ohlson og skru det sammen med skruer. Funket i hvertfall fjell på min AAR motor så lenge jeg hadde den. Uansett får du ha lykke til. Mvh Martin Ulsaker 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Desember 18, 2011 Mener å huske at det går an å bytte lageret i dette hjulet, skal være et standard lager som sitter inni... blir mye billigere å bytte dette lageret enn å bytte hele greia. Byttes ved å ta opp naglene som holder hjulet sammen, ut med det gamle lageret, inn med et nytt ett fra f.eks. Biltema eller Clas ohlson og skru det sammen med skruer. Funket i hvertfall fjell på min AAR motor så lenge jeg hadde den. Uansett får du ha lykke til. Mvh Martin Ulsaker Metoden du beskriver kan jeg bekrefte fungerer. Bare tull å skaffe seg ny strammer om det kun er lageret som er gåent. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Desember 19, 2011 Fikk sprayet 5-56 på reimhjulet idag. Lyden forsvant med en gang, når bilen sto på tomgang ..... Så kjøret jeg en liten tur med bilen, å da kom lyden tilbake med en gang den fikk litt turtall på seg igjen Hvis dette lageret i reimhjulet er gåent, burde vel ikke lyden forsvunnet sånn plutelig med en gang når jeg sprayet 5-56, fordi lageret ligger jo inni hjulet, å det er vel lukket slik at det ikke har kommet til noe væske når jeg sprayet direkte i retning viftereima ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Desember 19, 2011 Skift reim. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Desember 19, 2011 Skift reim. x2... og ta en titt på lageret i strammeren med det samme. Edit: Du har rett med tanke på at lageret ikke blir smurt når du sprayer på den måten, men det kan meget vel hende at lageret er modent for utskifting allikevel. Verdt å sjekke. mvh mu 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Desember 19, 2011 Ja, når du først skifter og du ikke vet når det er skiftet sist det lageret kan du like godt skifte det også. Drit å ta den av igjen om et halvt år fordi strammeren ryker. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...