#1 Skrevet Desember 20, 2011 Har en 01 Allroad 2.5 Tdi som girkassa ikke vil gire opp i høyere gir når den står f.eks. natta over i kulda. Hvis jeg forsøker å gire den manuelt med tip så fungerer dette heller ikke. Fungerer som den skal når jeg stopper og starter motoren igjen. Når den er kald og oppfører seg slik, rykker det mer enn vanlig når jeg setter den i drive. Bilen har rullet 176' og olja har vært byttet før. Har tenkt å bytte igjen snart. Noen tips? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 20, 2011 Tror ikke du finner noe eksakt svar på ditt spørsmål i samletråden: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=141194 Men hvis du leser litt om de andre symptomene dine (røyk, dårlig effekt) så finner du muligens ut av det. På disse bilene vil feil ved motor også kunne påvirke hvordan kassa girer. Har man dårlig LMM så kan kassa hugge i gir og trolig også nekte å gire riktig. Sikkert også andre motorrelaterte feil som kan gi samme trøbbel med manglende giring. Tipset er å lese ut feilkoder først. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 20, 2011 Har en 01 Allroad 2.5 Tdi som girkassa ikke vil gire opp i høyere gir når den står f.eks. natta over i kulda. Hvis jeg forsøker å gire den manuelt med tip så fungerer dette heller ikke. Fungerer som den skal når jeg stopper og starter motoren igjen. Når den er kald og oppfører seg slik, rykker det mer enn vanlig når jeg setter den i drive. Bilen har rullet 176' og olja har vært byttet før. Har tenkt å bytte igjen snart. Noen tips? lyser alle girskift lampene i displayet ditt? plaget med fukt i bilen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 20, 2011 Ja, de lyser de. Noen som vet hvor mye en grei 'feilkodeleser' koster, og om det er mulig å få tak i for noe slikt for 'hvermansen'? Ikke fukt i bilen for alt jeg vet. Dugg på ruter kan dog oppstå hvis det ikke er nok luftsirkulasjon. -Og varmt nok. Hvorfor kan det ha noen betydning? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 20, 2011 Defekt LMM kan også påvirke display på gir.... Dårlig kontakt i de to kontaktene på venstre side under girkassa kan også gi feil, det er jo relativt enkelt på sjekke. Mange i klubben som har VCDS (og mange har da merke "vag-com" nederst i profilen. Da kan man lese av feilkoder. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 20, 2011 girkassa de går i nødmodus.da lyser alle lampene også låsr den seg liksom i feks 3 gir.mange er plaget med fukt i hjernen til kassa også. sjekk hjernen som ligger under teppet på passasjer setet først og lmm så gå mer omfattende til verks etter det 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 21, 2011 ok, takker for svar. Jeg har bestilt ny luftmengdemåler. Noen som har link til tråd for bytte? Det som er rart er at alt er i orden ved varmstart, men når bilen står en 3-4 timer i kulda, så skjer det. Hvis jeg imidlertid stopper motoren med en gang og starter bilen på nytt, så fungerer alt utmerket. Minner meg om en passat jeg lånte engang, som plutselig mistet nesten all trekkraft ved kjøring. Men hvis jeg startet og stoppet motoren igjen, selv om bilen rulla i 80 km/t, så fungerte alt bra ei stund - til det skjedde igjen. Det var defekt luftmengdemåler. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...