Anbefalte innlegg

Jeg har en A4, 2003-modell med xenon. Ikke bi-xenon, men plain.

Denne er levert med D1S xenon-pærer.

Etter mange års bruk hadde pærene (spesiellt den venstre) blinket litt på tomgang, samt at den av og til datt ut for så å komme på plass igjen.

Bestilte et par pærer på nettet via en anbefaling jeg fant i tilbuds-forumet.

Etter kun 2-3 dager så konka venstre-lykta. Uka etterpå konka høyre også.

Jeg kontaktet firmaet som hadde solgt meg xenon pærene i troen at det var her feilen lå; bare for å finne ut at begge ballastene hadde tatt kvelden.

Etter å ha Googlet høyt og lavt falt jeg på konklusjonen at dette ofte var et problem på ballastene LAD5GL og LAD5G (bi-xenon). De pleide ofte å dø etter et pære-bytte. Spesielt med uoriginale pærer.

Da meldte det virkelige problemet seg. Disse koster 4-5000 pr. stk. hos Møller.

Jeg klarte å finne en svensk sjappe som solgte for 12-1300,- pr. stk. for brukte.

Det var mens jeg forsket på dette at jeg kom over en tråd på et forum som sa at samme ballasten er brukt i en hel drøss andre biler; bla. Chrysler.

Enden på visa ble til at jeg bestilte 2stk. 5139061AA fra Mopar One i USA.

http://moparone.com/index.htm (jeg har ingen relasjon til den sjappa).

Her koster de pr. i dag $115.56 stykket.

Betalte da $230 for ballastene, $42-ish i porto og 350 NOK ellerno i mva.

Ballastene er montert i bil og fungerer helt topp. Og ja, de var KLIN LIK de originale. Valeo LAD5GL. Made in France.

Bare som tips til andre som evt. måtte befinne seg i klemma.

/ Lasse

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.