Hvorfor bremser bilen etter heftig hjulspinn? (Ingen antispinn)

Anbefalte innlegg

Jeg har en a4 1.8tq 330hk. orginalt drivverk(tror jeg)

 

når jeg spinner volsomt i f.eks. første gir og slipper opp så kjennes det ut som bilen bremser noe volsomt et øyeblikk. i fra full aks til full brems kjennes sykt ut. og når jeg tar ut sikringen til abs'n så kjører jeg i ring å spinner på 2 jul, null sladd. (Har ikke antispinn)

 

noen som vet hvorfor det er slikt?

har de som har trimma bilen laga en "wannabe" diffbrems eller no?: vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sperra slår seg vell av når hjula går mer enn 40 km/t og funker kun i første gir? eller er jeg på jordet her nå? ( hadde ikke hvert første gang )

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

du har vel "sperre" som bremser på alle hjul (EDL)

på quattro virker denne opp til 80 eller 100 kmt alt etter type;)

på fwd så slår den seg av ved 40 kmt :)

 

det er vel denne som du føler bremser kan jeg tenke meg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

B5 og C4-A6/S6 var de først ute med separate bremsekretser bak, derav ingen manuell diffsperre. Disse ble i stede levert med EDL som Jan G. skriver her.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den omtalte bilen har ikke noe form for sperre (B5 kaross).

 

Om det er likt som S4 (B5), noe jeg vil tro det er, så er det EDL kun på bakaksling om bilen ikke har ESP.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den omtalte bilen har ikke noe form for sperre (B5 kaross).

 

Om det er likt som S4 (B5), noe jeg vil tro det er, så er det EDL kun på bakaksling om bilen ikke har ESP.

1995

Open rear differential, Electronic Differential Lock (EDL).

Open front differential, Electronic Differential Lock (EDL)

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Quattro_(four_wheel_drive_system)#quattro_generation_IV

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

wikipedia kan si hva den vil, på mine to S4 B5 preFL er det ikke noe EDL på front. Begge har bak, men denne kobler inn rimelig fort vel og merke "lav" hastighet på bilen og oppfattes ikke som noen brems etter akselerasjon (for å svare litt mer på trådstarters spørsmål).

 

Edit: Ikke noe feilkoder heller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

System Description

EDL

Electronic differential lock

 

The electronic differential lock (EDL) is an aid when driving away from a standstill. An electronically controlled brake application on the spinning driven wheel provides a torque reaction point for the differential. This enables the wheel with better traction to make use of the engine power. This also applies when reversing.

 

EDL is standard equipment on vehicles with 4WD. While EDL acts on all four wheels in vehicle with 4WD on vehicles with FWD it acts only on the front wheels. A mechanical differential lock is not required.

 

The EDL control function can be initiated at road speeds up to 40 km/h. Once EDL has been activated it cuts out automatically at a predetermined upper speed threshold of 40 km/h on vehicles with FWD and 80 km/h on vehicles with four wheel drive.

 

Suction dampers are fitted in the hydraulic unit. They assist the build-up of pressure in the corresponding wheel brake cylinders when EDL is active. The operating range of the pressure limiting valve in the hydraulic unit is 170 ± 25 bar.

 

To stop the brakes overheating the EDL control function is suppressed if the temperature of the brakes exceeds a certain value. The temperature value is defined in control unit-J104. The temperature of the brakes is calculated by the control unit using a simulation formula. The EDL is then reactivated if the calculated temperature drops below a predetermined lower threshold. The operation of the brake system and the ABS function are not affected by this automatic cut-off feature.

 

When the ignition is switched off, the calculated temperature of the hot brakes is stored in the memory until the ignition is switched on again. When the ignition is switched on, the dash panel insert sends a time signal which enables the control unit -J104 to calculate the period the vehicle has been left standing. This period is put into the temperature simulation formula to calculate the new temperature of the brakes. If the vehicle has been left standing for more than one hour, the control unit will automatically assume a brake temperature equal to the lowest value in the simulation formula.

 

If EDL is switched off due to temperature limit being exceeded this is indicated in measured value block for a period of 20 ignition cycles.

 

Trådstarter:

Har du lest ut feilkoder? Kan prøve å logge abs-sensorene i vag-com for å se om det er noe som skurer der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

wikipedia kan si hva den vil, på mine to S4 B5 preFL er det ikke noe EDL på front. Begge har bak, men denne kobler inn rimelig fort vel og merke "lav" hastighet på bilen og oppfattes ikke som noen brems etter akselerasjon (for å svare litt mer på trådstarters spørsmål).

 

Edit: Ikke noe feilkoder heller.

Det er EDL på alle hjul på A4 quattro B5

og jo den kan merkes som brems like etter at en slipper gassen, slik var min B5 ihvertfall:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er EDL på alle hjul på A4 quattro B5

og jo den kan merkes som brems like etter at en slipper gassen, slik var min B5 ihvertfall:)

Da vil jeg ha en forklaring/teori på hvorfor det ikke fungerer på mine biler forran uten at det kommer feilkoder men bilen har vært i en situasjon den skulle slått inn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje det er forskjell på trimchip (hvis alle har det da?) Kanskje noen programmerere tar det med mens andre programmerer det bort?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da vil jeg ha en forklaring/teori på hvorfor det ikke fungerer på mine biler forran uten at det kommer feilkoder men bilen har vært i en situasjon den skulle slått inn.

 

Skjønte ikke helt hva du tekte på her

Men i instruksjonsboken sto det også i min at det var EDL på alle hjul:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje det er forskjell på trimchip (hvis alle har det da?) Kanskje noen programmerere tar det med mens andre programmerer det bort?

Jeg vet ikke om det er ECU eller ABS-ECU som styrer dette. Mine har vært til chip/map til hver sin leverandør/tuner, men oppfører seg likt uten at det behøver å bety noe.

 

MEN Topic! Jeg kan ikke skjønne at dette systemet skulle oppfattes som brems etter akselerasjon, de gangene jeg har merket det er i sving på asfalt i lav hastighet med god feste der indre bakhjul spinner. Om det er dårlig feste virker det ikke som systemet rekker å reagere før det tror bilen er over hastighetsbegrensningen sin. Forran har jeg hatt hjulspinn i lave hastigheter på ett framhjul uten at noe har reagert, her er det ikke noe aktivt system på noen av mine biler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vet ikke om det er ECU eller ABS-ECU som styrer dette. Mine har vært til chip/map til hver sin leverandør/tuner, men oppfører seg likt uten at det behøver å bety noe.

 

MEN Topic! Jeg kan ikke skjønne at dette systemet skulle oppfattes som brems etter akselerasjon, de gangene jeg har merket det er i sving på asfalt i lav hastighet med god feste der indre bakhjul spinner. Om det er dårlig feste virker det ikke som systemet rekker å reagere før det tror bilen er over hastighetsbegrensningen sin. Forran har jeg hatt hjulspinn i lave hastigheter på ett framhjul uten at noe har reagert, her er det ikke noe aktivt system på noen av mine biler.

 

Vi har diskutert dette før en gang om du husker ;)

om du leser i instruksjonsboken så står det der:)

EDL på alle hjul sto det i min, dette var en 99 modell..

 

og jeg merka at den hang igjen når jeg slakket av som om den bremset om jeg gikk hardt av gassen..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjønte ikke helt hva du tekte på her

Men i instruksjonsboken sto det også i min at det var EDL på alle hjul:)

Mye mulig det står det der, men når jeg har to biler det ikke fungerer på uten at det dukker opp feilkoder stiller jeg mer skeptisk til at systemet er der. Som jeg skrev lengre opp har jeg IKKE facelift, ergo heller ikke noe ESP så om det kan være en sammenheng vet jeg ikke. Dette fører til at det er særdeles dårlig fremkommelighet uten at det er omtrent samme friksjonsforhold på de forskjellige hjulene.

 

Dette systemet skulle jo også sørge for at det ikke skal være mulig å jekke ett hjul i luften, starte motor, sette den i gir for å så se dumt på at ett hjul henger i luften å spinner på "4wd" uten at bilen rører seg.

 

 

Vi har diskutert dette før en gang om du husker ;)

om du leser i instruksjonsboken så står det der:)

EDL på alle hjul sto det i min, dette var en 99 modell..

Det kan hende :P 99 ja, om det var S4 kom den me facelift (og ESP) andre halvår 99, så det kan være forskjellen uten at jeg kan si noe mer om det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mye mulig det står det der, men når jeg har to biler det ikke fungerer på uten at det dukker opp feilkoder stiller jeg mer skeptisk til at systemet er der. Som jeg skrev lengre opp har jeg IKKE facelift, ergo heller ikke noe ESP så om det kan være en sammenheng vet jeg ikke. Dette fører til at det er særdeles dårlig fremkommelighet uten at det er omtrent samme friksjonsforhold på de forskjellige hjulene.

 

Dette systemet skulle jo også sørge for at det ikke skal være mulig å jekke ett hjul i luften, starte motor, sette den i gir for å så se dumt på at ett hjul henger i luften å spinner på "4wd" uten at bilen rører seg.

 

 

 

Det kan hende :P 99 ja, om det var S4 kom den me facelift (og ESP) andre halvår 99, så det kan være forskjellen uten at jeg kan si noe mer om det.

 

Jeg hadde heller ikke ESP (Heldigvis)

 

Det var A4 jeg hadde ikke S4...

 

 

om et hjul hang i luften så spant den på et hjul hos meg men om det var is under ene å asfalt under 2 så gikk den fremover.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

om et hjul hang i luften så spant den på et hjul hos meg men om det var is under ene å asfalt under 2 så gikk den fremover.

 

Er dette en tverrstilt motor (haldex) så fungerer dette men er det torson ("ekte quattro", eller det "alle" forbinder med quattro) så er dette teoretisk umulig. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde heller ikke ESP (Heldigvis)

 

Det var A4 jeg hadde ikke S4...

 

 

om et hjul hang i luften så spant den på et hjul hos meg men om det var is under ene å asfalt under 2 så gikk den fremover.

merkelig...

 

 

Er dette en tverrstilt motor (haldex) så fungerer dette men er det torson ("ekte quattro", eller det "alle" forbinder med quattro) så er dette teoretisk umulig. :)

 

Ikke om EDL fungerer og man har det på alle akslinger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er dette en tverrstilt motor (haldex) så fungerer dette men er det torson ("ekte quattro", eller det "alle" forbinder med quattro) så er dette teoretisk umulig. :)

 

Hvis dette er teoretisk umulig, så skal det i teorien gå å kjøre med en defekt drivknute(les: knust). Jeg har prøvd det på en A4q b5, og det fungerte særdeles dårlig. Ble stående på flekken.

 

Vidre så vil jeg tro det er noen parametere i EDL systemet vi ikke kjenner, som kan påvirke når det slår inn og ikke. Lite dokumentasjon å finne vidre ut over det jeg har funnet allerede.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis dette er teoretisk umulig, så skal det i teorien gå å kjøre med en defekt drivknute(les: knust). Jeg har prøvd det på en A4q b5, og det fungerte særdeles dårlig. Ble stående på flekken.

 

Vet ikke om du missforstod meg. Dette går ikke med torsen men det fungerer med haldex selv om det ikke er anbefalt. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke om EDL fungerer og man har det på alle akslinger.

 

EDL er et veldig misvisende navn, dette systemet er i realiteten bare en kjip antispinn. (har ihvertfall ingenting med låsbare differ og gjøre)

 

Det er derfor torsen ikke klarer og komme seg av rulle/r, hadde dette systemet fungert hadde dette ikke vært noe problem.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke om du missforstod meg. Dette går ikke med torsen men det fungerer med haldex selv om det ikke er anbefalt. :)

Ja, da missforsto jeg. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

EDL funker bra på is. ifjord kjørte jeg med defekt abs enhet og da funker heller ikke EDL, iår prøvde jeg bakkestart på is der jeg alltid gjord det ifjord og nå hørte jeg at det hjule som spant ble bremsa og dermed overførte kraft.

 

At torsen ikke funker med is på ett hjul er tull, det finnes alltid friksjon så lenge ikke hjulet henger i luften, dermed vill det alltid overføres noe kraft, men sellfølgelig vill det spinne.

Du får også overført kraft ved å gi brått mye gass da du får en momentforskjell på hver side av diffen.

 

Torsen er ikke overlegent i slike situasjoner, men det fungerer somregel veldig bra og er ikke fult av elektriske dubbeditter og hydrauliske pumper som går til helvette...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjønner ikke problemene.... :evil:

 

EDL? Torsen?..Haldex??... hva er dette?

 

Vrir bare over komfyrbryteren nede til høyre til posisjon 2 , så kan hvilket hjul som helst stå på rulle/is/henge i luften whatever :D

IMGP2011Large.jpg

 

Fremover går det uansett :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hoihoi, mange gode svar! EDl, har bilene slikt også ja. Hvordan er da min bil til å lage rundinger kontra en med thorsendiff og/eller bakdiff fra 034motorsport? Liker å lage asfaltkunst:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.