Anbefalte innlegg

Våknet opp til -8 og åpnet døra på bilen. Satt meg inn og skulle dra igjen døra så spretter den bare ut igjen. Den låser seg ikke. Trolig noe om er fryst. De andre dørene virker bra. De knepper de i når jeg dytter igjen døra.

Hvordan fungerer denne dørlåsen?

Hva skyldes dette? Noe fuktighet, dårlig fett?

Er det lett å komme til?

Noen bilder av dette så jeg ser hvordan det ser ut?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Låsekassa er et problem på a6 4b.. nylig byttet fører og passasjer kasse på bilen til far. Der ble alt bra etter bytte.

Koster ca 1800,- for låsekassa til førersiden med vwaudi klubb rabatt på møller.

Han hadde problemer med at passasjer døra ikke ville lukke seg igjen, jeg fant en fin måte å få den lukket, og det var å bruke minst mulig makt, bare dra døra forsiktig inntil. Så lukket den seg.

Men etter låsekasse bytte, ble alt som normalt.

Om du skal bytte dette selv, så gjør deg klar for å demontere hele vindusramma i døra. er så utrolig mye lettere å demontere låsekassa da, muligens det er et must!

Tok dessverre ingen bilder av operasjonen.

Fikk beskjed fra møller om at dette ofte var mikrobryteren inne i låsekassa som er defekt, denne selges selfølgelig ikke løst. Så derfor må hele låsekassa byttes, om du ikke kjøper mikrobryteren løst i fra en bilelektro butikk og lodder selv.

Jobben tar ca. 1time å bytte låsekasse om du har gjort dette tidligere.

Verktøy du trenger til jobben:

Torx T40

Torx T45

Stjernetrekker PH1

Tusj

Flatskrutrekker

Hammer

Tålmodighet :)

Håper dette hjalp

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette skjer bare når det har vært mildvær og så fryser det på. I natt stod den uten. Etter at bilen blir varm ved å stå og gå 30 min går den fint igjen igjen. Så er det noe defekt eller noe som kan smøres?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan være at den trengs å smøres (jeg er ingen mekaniker).

Prøv deg frem :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke jeg heller. Har alle som kan skru bil her ikke tatt juleferie:-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke jeg heller. Har alle som kan skru bil her ikke tatt juleferie:-)

Låsekassene er plomberte og har et spesielt grafittfett i seg og er forholdsvis vanskelig og få smurt opp skikkelig, men det er lov å prøve. Det kan da umulig bli verre, Hør med møller anngående riktig fett.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Erfaringsvis er ALLE VAG-låskasser utsatt for dette problemet. Grunnen er (som på de fleste andre låskasser) at låsehaspen ikke glir tilbake, oftest pga. fuktighet i opplagringen eller for hardt fett. Personlig synes jeg returfjæra er vel slapp, men en god dose smøreolje etterfulgt av 'tilstrekkelig' litium-sprayfett løser vanligvis biffen. (Ikke bruk 'låsolje'.) Jeg gjør dette innimellom før bilvask på høst og vinter, men opplever allikevel automatiske døråpnere innimellom når det er litt lang tid siden sist.. :P

En mer permanent løsning er å ta ut hele låskassa, la den ligge i diesel over natta og omtrent fylle den med lett grease etter god tørk. Da skal den vare 'lenge'. (Husk å ta ut evt. microbrytere før denne behandlingen..)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott. Har dere noe bildet av hvor jeg skal spraye inn og hva slaks fett skal jeg ha? Kan jeg komme til uten å måtte ta av noe dørtrekk osv?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg smører utenfra hvis ikke de er altfor ille, en skvett olje ned i bunn av låsen der 'låsehaken' roterer, etterfulgt av biltemas lithium-sprayfett både opp og ned i låsen der jeg kommer til. Ikke sikkert det løser problemet ditt, men et stykke på vei.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

smørte litt kjedeolje på min, gikk veldig fint etterpå :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.