[1.9TD AAZ] Kast i veiv/reimhjul, hvor skaffe delene?

Anbefalte innlegg

Dette er vist en kjent svakhet på TD motorene. Har funnet masse info om dette på utenlandske forum. Men finner fint lite om dette her. Golfen min har mye ulyder fra hele reimsystemet, det hyler på kald motor, drivreimen har mistet sine to ytterste spor. Den hopper og rister også mye på tomgang. (er det ingen strammer på drivreimen på disse?) Jeg kan også se at selve reimhjulet på veiva har kast og rister litt sideveis.

 

Uansett, det som er problemet er sånn jeg forstår det er at reimskiven til regreima begynner å løsne fra veiva og sliter seg til slutt helt løs, slik at man raser hele registreret. Dette kan man motvirke ved å bytte reimskive og bolt. Og også vibrasjonsdemper (reimskiven til drivreim). Også reimhjulet til dynamoen bør byttes med et hjul med clutch, slik at dynamoen ikke "motvirker" motoren f.eks ved motorbremsing.

 

Har som sagt lest mye om dette, og har dannet meg et bilde av hva som må byttes for å unngå dette. Problemet er å finne et sted som skaffer disse delene her tillands. Mye er utgått hos møller. Og det er begrenset hva man får tak i fra mekonomen/biltema.

 

Er det noen som har erfaring med dette her i klubben? Sånn jeg leser det så er dette en feil som vil oppstå på ALLE 1.9 TD (også 1.6td?) før eller siden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg hadde samme trøbbel med ein aaz motor og byttet reim bolt og reimhjul uten bedring på min var det anleggsflaten på veiva som var skeiv ugjevn etter kilehavari.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jøss det har jeg ikke hørt om. De bildene jeg har sett har stort sett vært at selve kilen er slitt bort på reimhjulet, og at kilesporet er utvidet på veiva. Men du hadde altså fått kast i selve veivtappen ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja var like mye kast etter eg monterte nye deler så motoren ble skrudd ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja var like mye kast etter eg monterte nye deler så motoren ble skrudd ut.

 

Selve akselen er som regel rett, mens det er frontflaten som blir skakk. Årsaken er som regel at den går med løs bolt slik at remhjulet går og banker på frontflaten (og kilen).

 

Er du nevenyttig så kan det la seg gjøre å rette av flaten såpass at motoren vil fungere.

 

Av med register og kam og ut med glødeplugger slik at du kan dra motor lett rundt på starter uten å mose ventiler. Så kan du holde en tusj like ved veivtappen mens noen drar på starter, hold tusj så langt inntil at det blir merke kun på de høyeste parti og ikke de lave. Så kan du file tappen rettere. Gjenta noen ganger til det er vesentlig rettere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forsøkte å slipe av med vinkelsliper og lamellskive fikk det litt bedre, men ikke godt nok så motoren ble plukket ut var dårlig komp på 2 cyl og toppen hadde massive sprekker mellom ventilene det manglet biter der:p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gruer meg til å innspisere hvordan min ser ut. Kan man få av reimhjulet til regreim uten å måtte bytte regreim, strammehjul osv og time motoren på nytt? Tenkte bare å ta det av for å sjekke tilstanden.

 

Regreim ble byttet for under et år siden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.