Rundet umbrakoskrue - Må få den ut fortere enn F!!

Anbefalte innlegg

I forbindelse med at det lekker kjølev'æske et eller annet sted med radiatoren, må jeg få av frontfangeren..

Men den ene festeskruen (6'er umbrako) er jo selvfølgelig rundet. Finnes det nokke smart verktøy for å få ut den dritten derfra? har prøvd å banke inn en større bits uten hell. Men kommer egentlig ikke til med noe annet enn bits der heller, siden det er så #¤%&" trangt!!

Også må jeg bare få ut litt frustrasjon, hvorfor bruker de jævla tyskeringeniørene en jævla umbrakoskrue på et såpass rustutsatt sted? Hadde det vært en sekskantet bolt der istedenfor, hadde det ikke vært noe problem!: bh :: bh :: bh :

Håper noen har noen smarte triks for hånden her, er så jævla lei av å fylle på væske etter hver kjørte tur: mad :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Borr av hodet på umbrakoen? Da får du av fangeren, og kommer til så du kan bruke en tang på resten av den.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pleier alltid gå med nesten unntak å banke inn en torx for så å true denne av med lufttrekker på full pøs... Gjerne dure på litt varme først om den er helt umulig.

Husker ikke str på torx'en, men er den som er bittelitt større i diameter enn umbrakoen, og tett med ''tenner'', er vel 12 rundt og ikke 6 som på ''vanlig'' torx.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

XZN-bit er det tolvkantede verktøyet det snakkes om.

xzn_tip.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har prøvd med denne bitsen som er beskrevet over her (XZN), men tar ikke bolten den heller. Faen for nokke drit altså!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og i tillegg er det ganske så trangt, så jeg klarer hvertfall ikke å banke noe på plass der med en hammer!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

kommer vel til å få banket på et jern eller forlenger av noe slag... Har løsnet noen hundre umbrakoer oppigjennom med nevnte bits og går så godt som alltid, forutsatt at du får knust den helt inn på plass;) De få gangene de ikke har funket ble umbrako'en punktet fast...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Torx TX45 1/2" pipe, hammer og muttertrekker er mitt hemmelige våpen mot lite medvillige 6mm umbracoer både på jobb og fritid:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

eller som nevnt, dremmel og kutte av hodet på skruen......

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, skal prøve noe av dette i morgen da! Kjøpe litt mer bits og sånt først.

Takk for hjelpen!:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om det er bolten jeg tror det er (som står med hode nedover og går igjennom metallbjelken i fangeren og er ca12-14cm lang) må du ikke finne på å kappe hodet. Da får du iallefall ikke av fangeren. Jeg har tidligere brukt wise-grip tang meg grove tagger i kjeftene på akkurat denne bolten flere ganger.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, er nok den bolten det er snakk om.

Men hvordan kom du til den bolten med tang?

Er jo så vidt plass til en skralle der hos meg:s

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det har vært S4 fangere i mine tilfeller, mulig det er mer plass der når man tar av dekselet kontra A4 fanger..?

Om det ikke er plass for tang blir det nok som nevnt lengre opp, banke inn bit (gjerne med bruk av screw-grab el.) eller sveise fast bit eller bolt på hodet, for denne bolten må nok skrues ut, ikke borres. Vanskelig å få varmet noe særlig også når bolten er så lang og man ikke kommer til å varme på gjengeparti...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uansett er gjengene denne bolten er festet i plastikk. Så varme vil vel heller ødelegge mer enn det vil hjelpe

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Plastikkgjenger? Og det holder da hele fangeren i front?

Lite spørsmål til, står i haynes-boken at bilen absolutt ikke skal kjøres uten frontfanger, pga sen støtter opp motoren i forkant elle noe? Er det sant?

Og i såfall, det går vel an å starte bilen og flytte den 5 meter?

Eller fåkker jeg opp alt da?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har kjørt mange kilometer uten frontfanger jeg, gikk helt fint det :) Rent bortsett fra at det ble hull i lokari skjermene pga vindmotstand.

Du kan skru av de stagene også om det skulle være veldig vanskelig. Så får du ut fangeren hvertfall. Varme går ikke, det er også veldig vanskelig å borre opp den bolten fordi fangeren er i veien. Dessuten mener jeg å huske at den fortsatt sitter fast, selv om hodet er borte :o

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, det er ikke noe plastgjenger på oversiden av den horisontale frontbjelken. Det er stålankermutter i flytende utførelse.

Man har et "motorfeste" som går inn i bærekonstruksjonen som er rundt radiator osv. Originalt er foringa på dette ganske myk så ser ikke helt problemet med å flytte bilen litt forsiktig på jenvt underlag. Om du søker etter "snub mount" på 034motorsport eller tilsvarende så ser du hvordan dette ser ut.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Brukte du skrueuttrekkeren bare på vanlig skralle?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, vanlig skralle med skrueuttrekker. Fungerte som bare f..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjørte uten frontfanger i nesten 2mnd, gikk helt fint. Eneste jeg måtte var å stripse innerskjermene fast :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, takk for svar.

Eneste grunnen til at jeg skal kjøre uten frontfanger er fordi at jeg rundet jo den ene jævlade bolten, Møller hadde ikke disse inne, så måtte bestille! Men skjønner jo at det kan ta tid med stormen som har vært:P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, vanlig skralle med skrueuttrekker. Fungerte som bare f..

Intressant at de fungerte så bra med bare skralle! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, ble helt overrasket selv. Tenkte jeg bare skulle gjøre et forsøk, også løsnet den som bare det:D

Brukte den "bitsen" som det står 1/4 på fra det settet som jeg kjøpte på Biltema:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.