Rustsveising kanaler på golf 3, tips og triks, og forsterkninger?

Anbefalte innlegg

Heisann!:)

 

Må rustsveise i jekkfestene på golfen! er på alle 4 hjørner.... Men trenger tips og triks her! Vil ha det så sterkt så muligt, så lurer på om det er forsterkninger utenom alle knekkene ? er det mer inni som støtter opp innimellom alt?:) og vilket matriel er dette i, og evt vilken sveisetråd bør bli brukt på mag/mig apperatt? Skal få lånt meg apperatt, men vilken gass blir brukt i dette tilfelle?:)

 

Og ja, vet det er ikkje bare og bare og sveise, men har basisen inne! Teorien sitter ikkje likegodt, men håper jo og lære litt her! så kan eg ta teorien med på og øve meg på tynn plate før eg begyner på bilen :)

 

Alle svar motas me stooor takk!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har lappet kanaler med 2mm plater.. Skal du være veldig nøye på profilen så er 2mm litt i tykeste laget og knekke til om du ikke har skikkelig utstyr. Sveistråd tror jeg er 0.9mm og gassen jeg har heter vel Mison 18 (som er en blanding av argon ~72% og 18% co2)

 

Vil du ha det sterkt så bytter du hele kanalen med firkantstål (f.eks 50x90) :)

 

Og bare for å nevne det. Gass til mig sveising er dyrt, mener jeg betaler 1500kr hver gang jeg fyller flaska (6kg) Så jeg har vurdert å bruke bare CO2, for da kan du bruke f.eks brannslokningsapparat osv som gasskilde. Å bruke flussfylt tråd er også en mulighet, men det gir (somregel) ikke pent resultat.

 

Skal selv fikse jekkfester og sammenklemte kanaler på en golf3 i løpet av vinteren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ut som vi skal gji oss ut på samme oppgåve! hehe. sånn noenlunde skal det bli, men ekkje så altfor nøye!:)

 

Men vet du om det er ekstra forsterkninger inni kanalen orignalt? utenom platene som man ser fra utsiden, om du forstår? :)

 

Og takker for meget gode svar!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

benytt co2 om du ikke har bekjente med gunstig gass avtale. co2 funker veldig bra for tynnplatesveis.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skaffet meg en co2 flaske, som var tilpasset sveising. Men kom aldri så langt at jeg fikk testet den. Da jeg dro på TESS for å kjøpe trykkregulator til den så bare lo de av meg og sa at kun polakker som sveier med CO2 :)

 

Virker det bra også på tynnplater også? Jeg har fått inntrykk av at CO2 gir mye sprut og ujevne larver.

 

Vet ikke om forsterkningene, men du må jo uansett bare kappe bort der du har rust, så ser du fort hvordan det ser ut inni der. Da er det bare å lage til nye biter utifra det..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det beste er å kjøpe kanaler fra Veng el.

De har riktig profiler og gjør alt mye lettere.

Anbefaler å sveise med noe annet enn CO2.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

å huff.... håper ikkje alt er helt opprusta inni der :/ jaja, er vel bare te og begyne og kappe å see!!

 

Takker for allhjelp og bilder, alt er blitt litt klarere no! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se der ja, bilder fra den gangen jeg tok mine kanaler, jeg sveiset her med flusstråd.

Kan i ettertid anbefale å bruke gass når du sveiser, lettere å sveise og du sparer en del tid :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nydelig bil Jan Erik! leste gjennom tråden når eg såg linken!

Har fått tilgang til sveiseapperatt, og venter på gass. så ser ut som dette går rette veien nå!:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.