#1 Skrevet Desember 27, 2011 Tipper dette er diskutert mang en gang her inne, men fant ingen tråd sånn i farten. Ser på flere alternativer når det gjelder nybil og noen av dem kan man velge girkasse.. Har ikke eid bil med S-tronic eller DSG, bare manuell og "vanlig" automat. Har kjørt masse biler med det, men ingen jeg har betalt regninga eller satt meg inn i verkstedjobben ved feil.. Hva syns folket? Holdbarhet, kjøreglede osv? Bil det gjelder er har ca 200hk, bensin og fwd, daglig vanlig bruk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 27, 2011 DSG vil jo gi deg kjappere girskift og er utrolig behagelig og bruke. Det er jo også 5 års garanti på nybil så du er vel godt sikret da Skifte olje på kassen v. 60 000 km er vel en måte og holde de i orden på ( mange som driter i dette..) MEN igjen er det lite som slår manuell ved litt aktiv kjøring. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 27, 2011 (endret) Det blir opp til den enkelte, men DSG er helt klart favoritt blandt diesel og motorsvake biler. Noen liker også det å slippe høyrefoten venstrefoten i kø kjøring, mens andre savner den når de skal kjøre litt aktivt. Det beste er å dra til nærmeste forhandler å prøve DSG selv å se om det er noe som man vil like. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 27, 2011 Når du vet du lander på forhjulsdrift, så ville jeg sterkt vurdere det (ettersom du har lyst/mulighet) kontra manuell. DSG har jo ikke nevneverdig drivverkstap kontra konvensjonell automatgirkasse, og responsen er rask - i tillegg til at du kan manuelt overstyre. Ulempen er jo derimot hvis dette innebærer trimming av en 2.0 TFSI/TSI motor, da man kan stille spørsmålstegn ved levetid og slitasje med den ekstra belastningen. På en annen side har ikke jeg sett noen med egen erfaring meddele noe på forumet her, og man leser jo om USA Jettaer med 350hk og DSG som tuter og går. Frisk olje og levelig driftstemperatur er jo nøkkelen til suksess i enhver konstruksjon. Et klart pluss er kjørbarhet og glede med 7-trinns DSG på mindre motorer. Men personlig erfaring fra å ha kjørt Møller sin GTI demobil er at denne kombinasjonen er svært god fra type køkjøring og over på mer aktiv kjøring. Tidlige DSGer har vel hatt litt mechatronic-enheter som har blitt byttet ut pga nøkkete gange, men å endelig avkrefte at detet har blitt bedre får kanskje en Møller-ansatt etc komme på banen med. Jeg vurderer det hvertfall dithen at enhver bil med DSG skiller seg ut som mer attraktiv blant bruktbiler med forhjulstrekk, verdt å tenke på når du vurderer innkjøp av bil også. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 27, 2011 Bykjøring, småkjøring, komfort: dsg. Landeveiskjøring, langkjøring, trimming, "herjing": manuell. Jeg har hatt begge før og liker begge deler til hvert sitt bruk. Når jeg nå skal ha nybil, blir det manuell mtp 11mil landeveispendling om dagen. Ligger da stort sett i 6-gir og kjøper utstyr for differansen til automat. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...