#1 Skrevet Desember 27, 2011 Skal hive på originale fjærer på hele bilen, samt nye bilstein dempere foran. Skal ha nye axial lager og fjærbeinslager, da den knirker fælt når man svinger. Er det noe annet jeg må handle før jeg gjør dette? Regner med det er en tanke med nye foringer/bolter til stab stag, da disse som regel må kappes for å få av som regel. Noe annet som burde stå på handlelista før jeg setter i gang? =) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 27, 2011 Biltemas spesialverktøy for å få ut demperen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 27, 2011 Biltemas spesialverktøy for å få ut demperen Aha, der redda du meg, hadde jeg ikke tenkt på, tenkte det funket med vanlige demper hylser. Takk =) Noe annet av deler som trengs/må byttes? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 27, 2011 Biltemas spesialverktøy for å få ut demperen Er ikke dette verktøyet du bruker for å demontere framdemperene uten å demontere fjærene? Trenger vel ikke dette siden han skal av med fjærene da. Fjærklemmer og kanskje nye støvmansjetter? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 27, 2011 Fjærklemmer hr jeg, men støv mansjett er nok en ide ja. Så ikke ut som det var det med på bilstein demperene. Noen som vet om jeg trenger det verktøyet? Når jeg skal ut med demperne og fjærene, og bytte begge deler? =) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 27, 2011 Trenger ikkje det om du tar av fjærene. Kommer til med ei stor tang å skru. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 27, 2011 Okey, men klarer jeg dra til når jeg ikke har det verktøyet? Greit å voldta gamle demperene i prosessen med å demontere, men får jeg stramt til skikkelig uten det? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 27, 2011 Eg brukte ei rørtang til å skru opp og igjen på min bil. Henger fortsatt sammen;) Men eg hadde ute heile fjørbeinet, gjer ting lettare då. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 28, 2011 Det er ikke mye over 100,- spenn for den og det gjør nytten sin så jeg ville anbefalt den, hvertfall hvis du i framtiden har lyst til å bytte demper men ikke fjærer. Har brukt den flere ganger og har satt pris på den hver gang My two cents. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 28, 2011 oky, da kjøper jeg denne hvis de har den inne ;-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Desember 28, 2011 Aha, der redda du meg, hadde jeg ikke tenkt på, tenkte det funket med vanlige demper hylser. Takk =) Noe annet av deler som trengs/må byttes? Jeg har det verktøyet om du vil låne det Holder til i sandnes.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Desember 28, 2011 Jeg har det verktøyet om du vil låne det Holder til i sandnes.. Setter pris på det, men var nok litt for sein. Handlet det på veien hjem i dag. Da er fjærene kommet, fremdemperene ligger klar, hentet nye axial lager i dag. I morgen henter jeg fjærbenslager og fredag støvmansjettene og stabstagledd bak. Så hvis det ikkeblir for mye jobb på meg i helga, så blir det bytting av fjærer og fremdempere =) Endelig snart en bil jeg kan kjøre normalt uten å bunne ut over alle kanter 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Desember 31, 2011 Vel, hvis det er Bilstein dempere så er det biltema spesial Audi verktøyet bortkasta, da det er for tynt og feil bolt mønster...! Den biltema pipa er jo like tykk utvendig som bilstein demperen, så regner med den kun funker på vanlig audi 100. Må bruke kjettingtang til å skru av den som holder demperen nede i fjærbeinet. Relativt OK å få ut senke fjærene etter noen timer med banning og klemming av fjær. Men original tok MANGE timer og livet som innsats å få på. Måtte bruke store spett og diverse for å klare å brekke den på plass, Insiden av hjulbuen min er ihvertfall mildt sagt herpa og krysser fingrene for at fjørbenslageret er relativt riktig linet opp. Til den stakkaren som er like dum som meg og prøve seg på dette, LA VÆR!!! Tror bare det er flaks at ting gikk så skade fritt men ikke smertefritt som det gikk. Sto fra halv 5 til 1 i natt med bare ene siden! Å fortsatt en side til å ta, så får kjøpe nye fjærklemmer, da jeg regner med de ikke klarer trykket fra fjæra en gang til, da original fjær må klemmes sammen til under halvparten av løs høyde for å ha sjangs til å få den inn. HATER DENNE BILEN NÅ!!!! Vel, sånn er det, håper jeg overlever andre sia, men fare for at jeg kan risikere å kjøre noen uker med 75% heis og 25% senk, da bare venstre sida fortsatt er senka. HVIS NOEN I NABOLAGET VIL TJENE EN 500 LAPP OG EN JÆV**** STOR KLEM, SÅ GI EN LYD, BLIR EVIG TAKNEMMELIG FOR Å SLIPPE DETTE IGJEN =) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Desember 31, 2011 Har du fått pm'en min med nr mitt? Jeg synes det er mye lettere å ta ut hele fjærbeinet når man skal jobbe med fjærene og demperene Kan alltids gi deg ei hjelpende hånd.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Desember 31, 2011 Har du fått pm'en min med nr mitt? Jeg synes det er mye lettere å ta ut hele fjærbeinet når man skal jobbe med fjærene og demperene Kan alltids gi deg ei hjelpende hånd.. Ingen PM hos meg. E muligens det, men burde vel ha ny bærekule og muligens endeledd og da? Hadde ikke vært å forrakte det, hjelp av noen som faktisk vet hva de gjør til forskjell fra meg ;-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Desember 31, 2011 Å prøve å skifte fjærer foran på type 44/C4 uten å ta ut hele fjærbeinet er rimelig håpløst ja, det prøver man bare en gang.. Jeg prøvde det en gang for 12-13 år siden - ALDRI igjen, deretter har jeg tatt ut hele fjærbeinet. Ikke noe problem å ta det ut uten å ødelegge noe, eneste man trenger å bytte om man gjør dette riktig er bolten som holder bærekulen i fjærbeinet. Behandle innsiden av hjulbuene med et eller annet før det begynner å ruste.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Desember 31, 2011 Endeleddet kan sette seg nokså godt ja, så det er en fordel å ha nytt, tror ikke de koster særlig på biltema(vet ikke kvaliteten på de) Hvis mansjetten på bærekula ser sliten ut, så kan det være en fordel å bytte den også ja.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Desember 31, 2011 Om man har et bra verktøy til å ta ut endeledd uten å ødelegge dem (d.v.s. ikke "gaffel", den ødelegger mansjetten og er bare brukbar om man skal skifte ledd etterpå) har jeg aldri hatt store problemer med å få dem til å slippe. Noen små bank med en hammer rundt kanten også, så pleier de å slippe lett som bare det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Desember 31, 2011 Skal sjekke opp og se om jeg får tak i nytt endeledd og bærekule på mandag før vi begynner igjen, så blir det nok å ta hele rukkla ut. Hvis jeg ikke får tak i så får jeg i verste tilfelle kjøre med ødelagt mansjett på de til jeg får nye, burde ikke gjøre noe. Som du sier Eyvind, ALDRI IGJEN. Et mirakel at ikke jeg sitter uten hender nå vil jeg påstå 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...