Radiator bak i bil, noen som har fått nok kjøling?

Anbefalte innlegg

Har lagt radiatoren bak i bilen på min S2. Har nå hørt at det er mange som sliter med nok kjøling. Er det noen som har funnet bra løsninger. Har satt radiatoren med 2 kjølevifter og elektrisk vannpumpe. Fjernet orginalpumpe og termostat. Har laget 2 ducter i siderutene bak. Er veldig i tvil om det er tistrekkelig for å mate radiatoren. Har bygget kasse forrann radiatoren for å samle lufta.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Største problemet er vel luft i systemet. Dessuten vil fjerning av termostaten føre til at hele systemet vil stå med likt trykk som fører til at det "koker over" i radiatoren og motoren vil heller ikke få arbeidstemp pga for rask gjennomstrømming av kjøleveske.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er du sikker på at det er godt nok med luftinntak i siderutene? Man må tenke aerodynamikk her, og finne områder med høytrykk og åpne for luft der. Mange Gr.B rallybiler med radiatorer bak, eller med motoren bak, hadde luftåpninger bakerst i taket, eller scoops på sidene for å hente inn luft. Audi brukte scoops som en del av bakskjermene på S1.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lag lufte muligheter på røra bakover.. Hjelper mye å få ut all lufta i hvertfall

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kunne vært interessant å hørt fra bileiere som har utført dette på sin bil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvem har radiator bak?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk du noe svar på dette Johnny. Er interresert i dette jeg også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ut for at det funker hos meg. har problemer med koking som jeg tror skyldes defekt toppakning. Holder på med demontering nå, så da finner jeg svaret.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke radiator bak, men hadde også problemer med "koking". Vanntempen var ikke ille, men det kokte opp ekspansjonstanken. Har fjernet termostat.

Åpnet motoren i helga uten å finne noen åpenbare feil.

Spennende å se om du finner noe Johnny, eller om feilen skyldes at man har fjernet termostaten

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ut for at det funker hos meg. har problemer med koking som jeg tror skyldes defekt toppakning. Holder på med demontering nå, så da finner jeg svaret.

 

Vil ha mer plass fremme og flytte vekt bak så har lyst til å gjøre dette på min også men trenger litt info for å ikke gjøre ting flere ganger.

Kan du dele litt info om:

- plassering av radiator

- tilførsel av luft

- original vannpumpe, high flow eller flere pumper ?

- original radiator eller større?

- vifte kapasitet, er det nok med original vifta?

 

Skal nevnes at mitt bagasjerom er originalt så litt usikker på hvordan dette skal gjøres for å få luft inn. Har heller ikke scoop i tak eller vinduer eller skjermer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ut for at det funker hos meg. har problemer med koking som jeg tror skyldes defekt toppakning. Holder på med demontering nå, så da finner jeg svaret.

 

Vil ha mer plass fremme og flytte vekt bak så har lyst til å gjøre dette på min også men trenger litt info for å ikke gjøre ting flere ganger.

Kan du dele litt info om:

- plassering av radiator

- tilførsel av luft

- original vannpumpe, high flow eller flere pumper ?

- original radiator eller større?

- vifte kapasitet, er det nok med original vifta?

 

Skal nevnes at mitt bagasjerom er originalt så litt usikker på hvordan dette skal gjøres for å få luft inn. Har heller ikke scoop i tak eller vinduer eller skjermer.

Har elektrisk vannpumpe. Radiator fra en T4. Plassert radiator helt i bakkant i bagasjerom. Bruker 2 stk elektriske vifter. Tror nok orginal vifte er grei nok. Du får ta en titt på s2 prosjektet mitt. Luft inn må du finne ut av. Er fornøyd med min løsning. Luft gjennom ducter i bakvinduer. Er og mulig å ta inn luft i fra gulv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har elektrisk vannpumpe. Radiator fra en T4. Plassert radiator helt i bakkant i bagasjerom. Bruker 2 stk elektriske vifter. Tror nok orginal vifte er grei nok. Du får ta en titt på s2 prosjektet mitt. Luft inn må du finne ut av. Er fornøyd med min løsning. Luft gjennom ducter i bakvinduer. Er og mulig å ta inn luft i fra gulv.

 

Mye inspirerende bilder og stå på vilje i tråden din må jeg si.Du har brukt noen timer i garasjen du også ser jeg....:-)

Lurer på å ha lufting i gulv for inntak og en kasse ut bak for utluft med vifter. Ser jo at valget mellom banebil og gatebil begynner å bli ett problem nå......

Kjører du uten termostat enda eller måtte du inn igjen med den? Jeg vil kjøre med termostat da jeg innbiller meg at det er bedre uten å kunne argumentere mot, men usikker på om en elektrisk pumpe da vil brenne opp når motoren er kald inntil den slipper gjennom. Tror Jonus leverer noe high flow pumper som monteres originalt så får høre med han om den er god nok eller om man må over på elektrisk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kjører uten termostat enda ,men har ikke helt funnet ut om systemet mitt er optimalt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.