#1 Skrevet Januar 2, 2012 Har en Audi A8 2005mod. med 3.0TDI motor. Synes at det er vel mye ventilklikking fra motoren, oljenivået er på max, bilen har godt 140 000 og det er 13 000km siden oljeskift. Det er brukt Castrol olje. Lyden er der hele tiden og, både på kald og varm motor. Kjøpte bilen i butikk og selger sa det var sjekket på verrksted, og det skulle visst være sånn.. Hmmm. I hvertfalIl så har jeg 6 mnd. garanti på motor og gearkasse, med 4000 i egenandel! Er det oljetyper som er bedre enn Castrol for dette problemet, eller rens, tilskudd til olja som fjerner lyden?? Er dette vanlig for denne motoren? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 2, 2012 Helt sikker på at det er ventiltikk du hører og ikke lyd fra dysene? Om det er ventiltikk: Det skal definitivt ikke "være sånn", men det har nok ikke så stor betydning. Etter 140000 km skulle ikke ventilløftere og slikt være utslitt heller, men etter 13000 km skader det definitivt ikke med et oljeskift. Har bilen gått i Norge fra den var ny? I så fall kan "daukjøring" hvor man aldri får opp temperatur og turtall kokse igjen motoren og gjøre at slike problemer oppstår.. Du kan jo prøve en rens sammen med et oljeskift og se om det bedrer problemet, men noen mirakelløsning er det nok ikke. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 2, 2012 Har gått 2 år i Sverige før den ble tatt inn til Norge, temperaturen ligger på 90 grader uavhengig av kjøring, så trur nok ikke det er der problemet ligger. Har aldri hørt dysetikking besvist, så vet ikke helty åssen dette låter. Skal prøve å få Møller til å høre på det i dag, og se hva de mener om det. Så får jeg heller prøve oljeskift med rens eller lignende hvis de mener det ikke er nødvendig å gjøre noe mer med det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 2, 2012 Selv om kjølevannet ligger på 90° så sier det ingenting om hvordan motoren blir kjørt eller temperatur på olje eller i kammerene samt turbo. Det er nok dette Eyvind mener. Edit: er lyden lik om du trykker inn clutchen (manuel kasse)? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 2, 2012 (endret) ja det er jo sant...Det er automatkasse på den, og motoren tikker når jeg kjører og. Men hører det ikke innenfra . 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 2, 2012 Det er veldig mye lyd fra dysene på disse motorene.. Egentlig alle VAG CR motorer. Har aldri hørt om noen slike 6'er dieseler fra nyere gen som har noen form for ventillyder... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 2, 2012 Det var godt å høre,men en kjenning av meg har A6 2005mod, med samme motor, og den er det ikke anntydning i det hele tatt til samme lyden, og den har i tillegg gått nesten 200 000 km. Kansje jeg skulle prøvd meg på å kreve rens og bytte av motorolje av forhandleren jeg kjøpte den av...det er jo ikke for mye forlangt synes jeg... skal ha bilen på verksted i løpet av uken for noen andre småreperasjoner som forhandeleren skal dekke, som var avtalt når kontrakt ble skrivd. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 17, 2015 Hvordan gikk dette? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...