#1 Skrevet Januar 2, 2012 (endret) Hei. Har nå atter en gang fått en feil på min Webasto, denne gangen begynte den å låse seg etter bruk, og ved opplåsing fungerte den 1 - 2 ganger før den låste seg igjen. Får opp feilkoder på Over-Temp Sensor (G189) på Webasto enheten. Snakket med Møller, og først fikk jeg beskjed om at det mest sannsynlig var sirkulasjonspumpa som var gåen, nå står den på verksted og har nå fått beskjed om at det er denne Over-Temp sensoren som er gåen.. Og koster skjorta å få byttet... Noen som har vært borti lignenede, evt. har erfaring med hvor denne Over-Temp Sensoren sitter i Webasto-enheten? Fikk nemlig byttet brennerenheten på garanti for 1 år siden, og sitter denne sensoren i brennerenheten, så kommer dette til å bli (nok en) klage til Møller på garanti... Legger ved utskrift fra feilloggen under her... Alle tips mottas med takk! Part No: 1K0 815 007 AP Component: Standheizer 020 3602 Revision: 00020000 Serial number: 09011559000000 Coding: 0001012 Shop #: WSC 05311 000 00000 VCID: 72E11BF16DB43EE 2 Faults Found: 01489 - Over-Temp Sensor (G189) 010 - Open or Short to Plus Freeze Frame: Fault Status: 01101010 Fault Priority: 0 Fault Frequency: 1 Reset counter: 126 Mileage: 128486 km Time Indication: 0 Date: 2011.12.10 Time: 15:05:38 Freeze Frame: Full Throt Temperature: 43.0°C Temperature: 29.0°C 02251 - Heater Unit Locked 000 - - Freeze Frame: Fault Status: 01100000 Fault Priority: 0 Fault Frequency: 1 Reset counter: 126 Mileage: 128486 km Time Indication: 0 Date: 2011.12.10 Time: 15:06:27 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 2, 2012 Om jeg ikke husker feil, så står vel denne sensoren i forbindelse med brennkammeret, men ikke på det. Slik at om de byttet brennkammer for et år siden, så gjorde de nok ikke noe med denne, og dermed er det nok ikke noe garanti på denne sensoren. Hvor mye krever de for denne jobben? Var ut med min webasto for å bytte brennkammer for noen mnd siden. Tok totalt 4 timer for å ut med den, bytte brennkammer og montere sammen igjen. Er nok gode penger å spare på å gjøre dette selv. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 2, 2012 Om jeg ikke husker feil, så står vel denne sensoren i forbindelse med brennkammeret, men ikke på det. Slik at om de byttet brennkammer for et år siden, så gjorde de nok ikke noe med denne, og dermed er det nok ikke noe garanti på denne sensoren.Hvor mye krever de for denne jobben? Var ut med min webasto for å bytte brennkammer for noen mnd siden. Tok totalt 4 timer for å ut med den, bytte brennkammer og montere sammen igjen. Er nok gode penger å spare på å gjøre dette selv. Vet ikke helt hva de tenker å ta seg betalt, men over 5000 blir det helt sikkert, fikk vel en antydning på 2 timer med demontering og 2 timer med montering + "koding", så billig blir det ikke. Er det enkelt å ta ned fanger og spyleranlegg på Passat 3C da mon tro? Kanskje man skal vurdere å bytte denne selv.... Selve sensoren kostet vistnok ikke mange kronene... Men jeg mistenker at de kun har lest av feilkodene jeg da, og ikke testet godt nok, for første antagelse var at det var sirkulasjonspumpa som var gåen og ikke sirkulerte vannet slik at det kokte og slo ut sensoren.... Og da kan det jo være greit om de gjør den feilen og ikke meg.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 2, 2012 Tror det var rundt 14 skruer for å få av fanger, så må du av med spylertanken som er festet med et par skruer. Av med eksos og vannslanger på webasto, så er det kun 2 skruer som fester webasto. Er kun en hobbymekaniker selv, og fikset som sagt dette selv på 4 timer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 3, 2012 Er det noen som har vært borte i at denne Over-Temp sensoren har gått da? Mistenker nemlig at det er sirkulasjonspumpen som har tatt kvelden og som gjør at temperatursensoren slår ut pga vannet koker når det ikke sirkulerer, og dermed låser webastoen... Har forøvrig bestemt meg for å ta jobben selv nå, ser rimelig greit ut å ta av fronten på Passat'n og bytte dette (ihvertfall i forhold til hva Møller skal ha i timepris..) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 4, 2012 Oppdatering: Har nå demontert Webasto'en fra Passat'en etter MYE knot, fangeren var veldig enkel å demontere, men for å bytte Over-Temp sensor må hele enheten ut, og det betyr en god del demontering av spylertank og kontakter / tilkoblinger til Webasto. Men det gikk til slutt, dog etter noe banning... Har fått byttet sensorene nå, skal montere tilbake denne iløpet av uken, men må bytte et kontakthus da dette sprakk under demontering, kombinasjonen plastikk / litt kulde / stått på Webasto skaper sprø kontakthus fant jeg ut... Er fortsatt ikke overbevist om at det er sensorene som er defekte, så skal prøvekjøre uten fanger montert tilbake og dobbelsjekke sirkulasjonspumpe før denne blir satt tilbake. Møller mente at hvis sirk.pumpa var gåen, så ville sikringen ryke til Webasto'en og ikke bli slått ut av sensor... Noen som kan bekrefte / avkrefte? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 11, 2012 Hadde vel vert lurt å sjekke sirkulasjonspumpa først da dette er et stort problem pga dårlig kvalitet fra underlevrandør. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 11, 2012 Hadde vel vert lurt å sjekke sirkulasjonspumpa først da dette er et stort problem pga dårlig kvalitet fra underlevrandør. Har sjekket sirkulasjonspumpa, og tvangskjørt den fra VagCom, så den virker tilsynelatende til å være i orden. Men kan denne virke tilsynelatende OK, men f.eks. ha ødelagte skovler (?) i seg slik at den går, men ikke sirkulerer? (dårlig forklart..) Eller er det enten virk / ikke virk? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 11, 2012 Er skovle hjulet som er problemet ikke selve motoren 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 11, 2012 Hmm... det stiller jo tingene i et annet lys. Gode tips til å få sjekket det da? Skal det f.eks. være bevegelse i ekspansjonstanken når sirkulasjonspumpa går, eller er det et lukket kretsløp mot varmeapparat og motor som går? Men ville ikke Møller diagnose avdekket om denne var defekt? (selv om jeg ikke tror deg, så kan det jo hende de har funnet på noe lurt...) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Januar 16, 2012 Har da fått montert Webasto igjen, med nye sensorer, og fått testkjørt denne. Har nå fungert uten feil og feilkoder de gangene jeg har kjørt den for test, både kortere og lengere perioder. Det varmer også i bilen, så sirkulasjonen fungerer, så da er min konklusjon at denne fungerer og ikke var årsak til feil. Spørsmålet er bare om denne kan feile "delvis", dvs. hvis det er dårlig kvalitet på skovlene i pumpa, kan denne bli delvis defekt? Eks. hvis en eller flere skovler løsner og bare blir med rundt, vil effekten på pumpa bli dårligere, eller vil det bare medføre større slitasje og mer "jobb" på pumpe til den ryker? Uansett, Webasto fungerer nå, og har ingen andre ting som "hangler" nå, så da skal det være tut og kjør :-) Forøvrig så anbefales det å demontere alle tilkoblinger til Webasto FØR man begynner å løsne selve brennerenheten, det letter mye med demonteringen. Jeg måtte bytte et eksosrør på Webasto'en som hadde flexidel som begynte å bli sprø, og den tålte ikke å bli flyttet på med Webasto'n.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Januar 16, 2012 Bra at du fikk ordnet det! Sparte vel en god del lapper på å gjøre det selv. ;p 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Januar 16, 2012 Bra at du fikk ordnet det! Sparte vel en god del lapper på å gjøre det selv. ;p Greit å spare de pengene når jeg hadde mulighet til å la bilen stå, ja, men ble endel skruing og "knoting", så det tok sin tid. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Oktober 2, 2013 Hvor kjøper man denne sensoren billigst? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Oktober 2, 2013 Hvor kjøper man denne sensoren billigst? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet November 13, 2013 Driver selv å ser på lignende problem på en A6 2008 mod. har Thermo Top V varmer. Lurer på om noen har erfaring med å fjerne webasto midlertidig fra bilen, kun skjøte slangene inn og ut av varmer. Poenget med dette er at det blir litt mer arbeidsro, bilen er i daglig drift og med de usikkerhetene som er for hva som er galt ønsker jeg å kunne bruke bilen i mens jeg fikser Webastoen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet November 13, 2013 Driver selv å ser på lignende problem på en A6 2008 mod. har Thermo Top V varmer. Lurer på om noen har erfaring med å fjerne webasto midlertidig fra bilen, kun skjøte slangene inn og ut av varmer. Poenget med dette er at det blir litt mer arbeidsro, bilen er i daglig drift og med de usikkerhetene som er for hva som er galt ønsker jeg å kunne bruke bilen i mens jeg fikser Webastoen. En ting er vannslangene inn/ut, men hva med drivstofftilførselen? Ser poenget med å ta den ut og kunne bruke bilen ja.., men mistenker at det blir noe jobb med det også... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...