#1 Skrevet Januar 2, 2012 (endret) Hei, har en A4 B5 hvor frostvæske sakte men sikkert forsvinner på magisk vis. Har ikke sett noen lekkasjer noen steder.. Fikk varsel om lavt nivå for ca. en måned siden, fylte selvfølgelig på .. Men her om dagen var nivået nært minimum igjen. Så hvor blir det av denne magiske frostvæsken? Har hørt at om frostvæskenivået minker er det uansett noe galt/lekkasje, stemmer det? La også merke til damp (viste seg å være oljedamp?) på motor-dekselet (øvre høyre hjørne). Sjekket så litt nærmere og fant et ganske tykt, mykt rør som var sprukket/ødelagt. Røret har noe med ventilasjonen av blokka å gjøre tror jeg, og befinner seg like under innsugsmanifolden. Det er koblet sammen med et av de to tykke stålrørene som går halveis rundt motoren. Ikke sikker, men kan dette ha noe med at frostvæsken forsvinner? Trenger også å vite hva denne rørbiten heter/er for noe, så jeg vet hva jeg må be verkstedet bestille opp Imens jeg likevel sto og så overalt i motorrommet fant jeg enda en slange som bør byttes. Slangen (på ca. 35cm) ligger fra motoren og under frostvæskebeholderen, for så å gå over i et stivt rør som forsvinner inn i venstre framskjerm. Har ikke peiling på hva den går til der inne, men slangen er kledd i vevd stoff Skulle også fått vite hva jeg skal kalle denne slangen til mekanikeren Ble en del forskjellig, men håper noen har kloke svar! Edit: Bilen går likevel som normalt. Eneste er at jeg hadde et lite problem å få start i mellomjula en dag etter den hadde stått en stund. Viste seg å ikke være batteriet, for var likedan etter jeg ladet opp bilen. Etter en liten stund på starteren, startet bilen og gikk som ei kule. Etter det har bilen startet like enkelt som alltid igjen. Skjønner ikke helt hva dette var, men kan jo selvfølgelig være til hjelp for en beslutning hos enkelte? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 2, 2012 Jeg hadde samme problem med min gamle B5. Mistet rundt 1 dl. i mnd. Hvis bilen sto langtidsparkert i snøen kunne jeg se noen små røde prikker i snøen. Jeg gikk over ALLE koblinger og klemmer men fant faen ikke lekasjen. I et siste forsøk kjøpte jeg inn "Bars Leak" (den gule typen på boks) og helte i øverste radiatorslange (IKKE ekspansjonstank!) Lot bilen gå på tomgang i 10-15 min. Kjølevæska ble grå hvit men det var visst helt normalt. Etterpå var alt potte tett Hadde også meget gode resultater med Bars Leak på en kompis sin 1.8TQ mista MYE kjølevæske 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 2, 2012 Vært inne på tanken, og godt mulig jeg ender opp med å gjøre det samme, men har lyst å finne problemet, og heller f.eks. en slange som lekker. Er den eventuelle slangen skikkelig dårlig kan jo situasjonen forverres/komme tilbake uansett om jeg bruker et slikt middel? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 2, 2012 Jeg slet også med at kjølevann forsvant uten å forstå hvor den ble hen, det var ikke mye, men det forsvant. Bilen er da en a4 b6 1,8t.Men en dag skiftet jeg motorfestene, da merket at dryppet rød væske. ca mellom girkasse og motor. Da jeg sjekket etter så merket jeg det var veldig våt mellom der.Etter endel demontering av oljeåndingen og EGR ventilen,å festene som holder oljetilførselen til turboen. så begynnte det å komme en flens til syne. Vet ikke om det er likt på b5,men vil tror det(kansje lettere). Inni denne flensen er det en pakninger. som har en tendens å bli dårlig. Jeg kjøpte en ny kjølevannsflens på audi med nye pakninger til ca. 200kr + ny kjølevæske (g12). Etter det så var det bra igjen Her er det en DIY på en b5 som jeg fant: http://audi-diy.blogspot.com/2007/10/audi-a4-b5-coolant-flange-replacement.html 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 2, 2012 På min b6 1.8t hadde jeg i alt en 2-3 lekkasjer, små nok til at jeg ikke oppdaget de før jeg begynte å demontere ting. Litt som Jon Peter også har opplevd. Bl.a en stuss i bakkant av toppen der det har en tendens til å utvikle seg en liten lekkasje. Er lekkasjen liten nok, vil vannet fordampe og det ligger bare igjen litt rosa fargestoff. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 2, 2012 Sjekk bakkanten av toppen, mot torpedoveggen. Der sitter det en vannflens med uttak til 2 slanger med en o- ring innvendig som pleier å ta kvelden. Lønner seg å bytte hele flensen. Er litt kronglete å se om du ikke skrur av veivhusventilasjonen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 2, 2012 Her var det gode råd å få! Skal få sett litt nærmere der så fort jeg får tid, men for all del, fortsett å komme med forslag 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 2, 2012 Er en mikroskopisk lekkase på passaten min også (1,9tdi). Ikke gud om jeg klarte å finne ut hvor vannet ble av. Ikke vått på gulv, ikke damp fra motor, ikke hvit eksos, fin olje osv. Dvs ingen tegn til noe ødelagt. Men en gang oppdaget jeg litt kjølevæske på bakken da bilen stod på tomgang (dette er eneste gangen det har vært synlig lekkasje). Var jo rask med å få opp panser å finne lykt da. I mitt tilfelle 99% sikkert den flensen i bakkant av toppen (som andre her er inne på). For jeg kunne tydelig se at lekkasjen kom fra det området. For å være ærlig, så har jeg ikke byttet enda, da lekkasjen er LITEN. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 2, 2012 Den første deffekte slangen under insuget du prater om er nok til veivhusventilasjonen. Det ene røret fra denne går til insugslangen fra lmmen, mens den andre mener jeg går rett til insuget. Legger ved bilde så kan du se om det er riktig, også har du også delenr. Den andre nevnte slangen som forsvinner bak skjermen tipper jeg er til bensinluftinga. slangen går ned i en kullbeholder som ligger bak innerskjermen i skjermen. Går dette røret via en liten elektrisk vacum pumpe er det den slangen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 2, 2012 Tror kanskje det er del nr.2 på bildet! Var det du også mente? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Januar 2, 2012 det kan vell ikke være sånn at lekkasjen / hullet er såppas lite at det ikke lekker når bilen står parkert evt på tomgang, men så fort du får opp litt trykk i systemet åpner det seg et lite hull, nok til at de forsvinner litt? det er jo gummislanger så det skal veldig lite til fra at de er tett til de lekker. hadde en vento som jeg aldri klarte og finne ut hvor den magiske kjøleveska forsvant, men i ettertid så har jeg fått tips om denne mulige løsningen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Januar 2, 2012 har også magisk kjøleveske på min bil og det begynner og bli ganske drøyt forbruk nå.. varsellampen kommer opp hver 40-50mil ca.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Januar 3, 2012 Jeg hadde også problemer på min 8L. Da var det en liten lekkasje i lokket... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Januar 3, 2012 Sjekk pakninga i lokket på ekspansjonstanken.. Der mitt forsvant. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Januar 3, 2012 Hva visst jeg tvinger i bilen mere vann? sette hageslangen på ekspansjonstanken til det blir overtrykk, da må jo vannet komme ut en plass.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Januar 3, 2012 ja, men du risikerer bare å ødelegge enda mere.. Om du sjekker i bakkant av motor og pakningen i ekspansjonstanken (o-ring) uten å finne skader etc så er det jo en mulighet for at toppakningen er dårlig. Om du åpner lokket i toppen for oljepåfylling og ser inni det så ser du fort om kjølevannet går den veien om det er anntydning til gråfarge i lokket. Alternativt går kjølevannet ut i eksosen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Januar 3, 2012 Har også samme problemet på min Audi a4. 99 mod. men har ikke klart og finne lekkasjen på noen av dem nevnte stedene ovenfor.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Januar 3, 2012 Har også samme problemet på min Audi a4. 99 mod. men har ikke klart og finne lekkasjen på noen av dem nevnte stedene ovenfor.. Kompressjonstest neste da.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Januar 3, 2012 Tror kanskje det er del nr.2 på bildet! Var det du også mente? Ja det var det. Ikke uvanlig at denne sprekker opp og ryker. Men det har nok ingenting med kjølevæska di og gjøre. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Januar 3, 2012 Ja det var det. Ikke uvanlig at denne sprekker opp og ryker. Men det har nok ingenting med kjølevæska di og gjøre. Ok, må nok bestille en slik da Har forresten også en feilmelding som kommer nå og da: 16795 - Secondary Air Injection System: Incorrect Flow Detected Kunne denne sprukne slangen ha noe med det å gjøre? Finner ikke tilfeldigvis delenr. på den andre slangen også? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Januar 3, 2012 Jeg hadde en sprekk i en vacuumklokke til varmeapparatet som lakk. Skjønte inne hvor vannet ble av, kunne ikke se noe, pluss at oljen så fin ut ( heldigvis!!) Plutselig fosset det vann ut av kassen bak motoren. Kurant å bytte 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Januar 15, 2012 Har det skjedd noe ? fått fikset lekkasjen eller ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Februar 3, 2012 Hvor sitter denne o-ringen? Forsvinner en del kjøleveske til meg også, men det gjelder en S6 C4. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Februar 3, 2012 Har funnet ut hvor min B5 lekker iallefall, og det er tydelig at det er en ganske store lekkasje der.. skal bytte o-ringene imorgen forhåpentligvis.... O-ringene sitter i bak-kant av motoren, der G62 tempføleren sitter.. Del nr 24 og 13, 22 er selve huset/flensen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Februar 5, 2012 Selv har jeg ikke gjort noe med lekkasjen av frostvæske enda, siden lekkasjen er såpass liten.. Men har hørt flere har hatt lekkasjer på samme stedene som er nevnt her, så store håp for at jeg finner den der! Har fått tak i ny slange til veivhusventilasjonen da, om ikke annet! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...