#1 Skrevet Januar 2, 2012 (endret) I kveld var broderen uheldig å få opp oljetrykksvarsel i sin A6. Han stoppet bilen umiddelbart, og har såvidt startet opp igjen for å se om problemet vedvarte.... Og det gjorde det. Ingen synlige lekkasjer å se på/under motoren heller. Fikk tauet bilen hjem i kveld, men han er litt rådvill om hva som er greiest å gjøre. Jeg har leitet litt på nettet, men jeg kan ikke se at dette er et utstrakt problem akkurat, så jeg har ikke funnet så alt for mye info. Fant delenummer og sånt i ETKA (tror jeg traff i alle fall), men kan ikke helt lokalisere denne pumpa på motoren. Er det noen som har erfart liknende problem, eller kjenner til hvordan det er å bytte oljepumpa? Har også tenkt å bytte oljetrykkbryter for å få eliminert den feilkilden også. Delenummer som jeg fant på oljepumpa ser ut til å være 03G 115 105 C. Kan noen verifisere at dette stemmer? Bilen er en A6 Avant, 2006 modell, 2,0 TDI, 103KW, BRE motor. Takker for all mulig hjelp! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 3, 2012 Har vært borti flere slike pumper som tar kvelden dessverre. Merk at det har kommet en forbedret del som også krever ny bunnpanne.. Den gamle bunnpannen passer ikke med den nye pumpa. Kurrant jobb egentlig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 3, 2012 Ok, takker for info. Betyr dette at man må eller bør skifte til den nye og oppgraderte versjonen? Hvilke delenummer trenger man i tilfelle, og hva pris snskker vi om ca? Det hadde vært kjekt å fått sikre delenummer dersom noen kjenner disse.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 3, 2012 Gjelder dette flere motorer en 2 literen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 3, 2012 Mener dette kun er 2 liter, iallefall i A6, mulig den fins på mindre motorer? Mange som har fått totalhavari pga dette, så han gjorde rett i å stoppe med en gang. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 3, 2012 Gjelder 2.0TDi i a6 og a4 b7... Tror man bare får kjøpt den siste versjonen hos Møller, og da må man også ha bunnpanne.. Ingen vits å sette inn en lik del, hvis det har kommet en forbedret en.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 3, 2012 Om det er pumpe så stemmer det Øyvind sier. Nå vet ikke jeg om det er flere BRE motorer med forskjelig løsning på kjedestrammer. Nemelig problemet ligger i den kjede strammer som blir slitt og er laget av en slags plast. Da bråker den i tillegg. Mye spon og dritt faller så ned i olja og tarer på pumpa. Under på de motorer så må en ned med bunnpanne og fjerne huset der pumpa ligger. Om det er tilfelle her så kan ikke man lenger få kjøpt kjede strammere men må da konvertere hele oppleget der som innebarer nytt pumpe hus, bunnpanne, og par eller 3 drivhjul i front og da eliminere kjedestrammer. Jeg håper han slipper dette her da jeg har hatt mye tull med dette her og det koster flesk og par legg for konverteringen. Sjekk ebay.de i så fal om du skal gjøre det selv. Mye info komme her så jeg håper i det minste det hjalp noe. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 3, 2012 Legger ved bilde av pumpa og diferensialen her etc 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 3, 2012 Takker for hjelp.... Vi er ennå usikre på om han MÅ konvertere til den nye løsningen. Det får vi kanskje først avklart etter at ting er demontert, når man ser hva som har feilet? Det er i alle fall konkludert med at pumpa ikke gir noen som helst olje (demontert oljetrykkbryter, og startet opp i et par sek, uten at det kom olje fra trykkbryter-hullet). Vi får se hva som skjer videre. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 3, 2012 Legger ved bilde av pumpa og diferensialen her etc Men dette er gammel løsning, vel? Den nye løsningen går vel ut på at kjede er byttet ut til fordel for drev? Hvis jeg forstår deg rett, så MÅ man konvertere til drev dersom kjedestrammeren er røket, da kjedestrammer ikke er mulig å få kjøpt lengre? På den andre side, så er det kanskje ikke så lurt å mekke dette i sammen med en godt brukt kjedestrammer som sannsynligvis tar kvelden ganske snart allikevel....? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Februar 6, 2012 Hei Fikset du den her eller? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Februar 6, 2012 Hei Fikset du den her eller? Nei bilen står ennå.... Broder er bosatt i Singapore ifbm jobb, så da skjer det nok ikke noe ennå. Han skal bestille deler og sånt for å gjøre den ferdig igjen når han er tilbake på vårparten.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet September 1, 2012 Dette er fikset for en stund tilbake. Det viste seg heldigvis at det var den nye oppgraderte pumpa, så trengte ikke gjøre konverteringen. Det som var gåent, var en sekskant-aksel mellom pumpe og drev (mener jeg å huske). Denne sekskant-akselen hadde blitt rund i kantene, og derfor gikk ikke systemet som det skulle. Det var bare å bytte denne akselen, så funket det igjen. Den akselen kostet ikke mange kronene heldigvis.... OBS! Dersom det er noen som skal gjøre denne jobben i fremtiden, så er det visst viktig å få montert dette riktig igjen pga at denne akselen også driver motvekt/balanse aksel (eller noe i den duren) sånn at motoren ikke skal vibrere så mye. Her finnes det visst spesialverktøy fra Audi som gjør jobben litt enklere. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...