Anbefalte innlegg

Hva er forskjellen på disse motorene, og i hvilke biler har man dem? :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grovt sett som dette:

133 hk (AAR) står i 1990 - 98 Audi 100/A6 type C4 og 1990 - 94 Audi coupe (NG)

136 hk står i eldre Audi 80, 90, 100 og coupe. NF, NG

133 hk er med katalysator og 136 hk uten. 133 hk har høyere kompresjon, 10:1 (AAR).

 

KV, WC, WK, HY og KH motorer er 2,2 med 136 hk. Står i de fleste Audi + Passat.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempegreier! : ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke helt riktig det du skriver Hermann, at 2.3 med 133 hk er med katalysator og 136 hk er uten kat. Alle 2.3 fra Audi har nemlig katalysator, innførselen av katalysatoren stjal såpass mye hk at motoren ble forstørret fra 2.2 for å kompensere for effekttapet som katen medbragte. En 2.2 med katalysator har enten 115 eller 120 hk etter hvilken modell motoren ble montert i, mens en 2.2 uten katalysator har 136 hk.

 

Grunnen til at 2.3'ens effekt "plutselig" sank fra 136 hk til 133 hk var ganske enkelt målemetoden som ble forandret rundt 1991 eller 1992. 136 hk er målt etter DIN-normer, 133 hk er etter ECE-normen. Tilsvarende så sank 2.3-20V fra 170 hk DIN til 167 hk ECE.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke helt riktig det du skriver Hermann, at 2.3 med 133 hk er med katalysator og 136 hk er uten kat. Alle 2.3 fra Audi har nemlig katalysator, innførselen av katalysatoren stjal såpass mye hk at motoren ble forstørret fra 2.2 for å kompensere for effekttapet som katen medbragte. En 2.2 med katalysator har enten 115 eller 120 hk etter hvilken modell motoren ble montert i, mens en 2.2 uten katalysator har 136 hk.

 

Vet det, var også det jeg prøvde å få frem, kanskje litt utydelig i formulering.

136 hk er uten kat, dermed en 2.2, med unntak av NG og NF-motoren tror jeg, (kanskje flere også).

 

Skrev da også "grovt sett", slik at ingen kunne arrestere meg om det var noe som ikke skulle stemme helt :)

 

Det med målemetoden var jeg ikke klar over.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

NG og NF ble målt til 136 hk etter DIN metoden. NF ble erstattet av AAR, men NG fortsatte og fikk ny effekt, 133 hk, da målt etter ECE metoden. Jeg var ikke klar over det selv, tidligere, inntil jeg leste det for ca et halvt år siden.

 

136 hk 2.1/2.2 er altså uten kat, 133/136 hk 2.3 er med kat.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grovt sett som dette:

133 hk (AAR) står i 1990 - 98 Audi 100/A6 type C4 og 1990 - 94 Audi coupe (NG)

136 hk står i eldre Audi 80, 90, 100 og coupe. NF, NG

Iallefall nesten riktig.. :)

 

For det du skriver er at NG er i 90-94 coupe som 133hk, og i "eldre 80/90/100/coupe" som 136hk..

 

Men min 80 2,3 er NG 133hk :)

 

Edit: så at du skrev "grovt sett" så da er du tilgitt : ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke helt riktig det du skriver Hermann, at 2.3 med 133 hk er med katalysator og 136 hk er uten kat. Alle 2.3 fra Audi har nemlig katalysator, innførselen av katalysatoren stjal såpass mye hk at motoren ble forstørret fra 2.2 for å kompensere for effekttapet som katen medbragte. En 2.2 med katalysator har enten 115 eller 120 hk etter hvilken modell motoren ble montert i, mens en 2.2 uten katalysator har 136 hk.

 

Grunnen til at 2.3'ens effekt "plutselig" sank fra 136 hk til 133 hk var ganske enkelt målemetoden som ble forandret rundt 1991 eller 1992. 136 hk er målt etter DIN-normer, 133 hk er etter ECE-normen. Tilsvarende så sank 2.3-20V fra 170 hk DIN til 167 hk ECE.

 

Er det kun katalysator som er forskjellen mellom en 2.2 med 120 vs. 136 hk ? Eller er det kun tatt ut 120 hk av avgiftsmessige hensyn?

 

Vurderer nemlig å fjerne katalysatoren på AAR'n min...

 

Edit:

 

Ser i albumet at det finnes en KU motor (2.23l) med 137 HK, levert i samme periode som NF (2.3l) med 136 HK, her er det forskjellig delenr på "topplokk med ventiler og kamaksel"-pakken.

 

NG-motoren (2.3l 133 hK) har i følge albumet vært den samme i perioden 08/86 - 07/94 som levert i Coupe. I tillegg også levert i Cab, 80 og 90 i løpet av samme tidsrom.

 

Står også oppført en WC (2.2l) med 136 HK for Audi 100 fra 08/76 - 07/84.

 

Konklusjon det har levert mye rart opp gjennom tidene, med ymse små forandringer. Ulike kammer, introduksjon av kat og oppgradering av K-jetronicen er noen av disse.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det kun katalysator som er forskjellen mellom en 2.2 med 120 vs. 136 hk ? Eller er det kun tatt ut 120 hk av avgiftsmessige hensyn?

 

En katalysator stjeler 10-25 hk av motorens effekt. I 2.2'ens tilfelle tar den 16-21 hk etter utførelse. En annen forskjell på 115/120 hk motorene er at de har et modifisert del-elektronisk K-jet system med lambdasonde, pluss mye lavere kompresjon (8.5:1 vs 10.1:1 på hhv KX og KV-motorene) for å passe til USA's dårligere bensinkvalitet. NG/NF-motorene har katalysator og er identiske på både USA og Europa-markedet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Iallefall nesten riktig.. :)

 

For det du skriver er at NG er i 90-94 coupe som 133hk, og i "eldre 80/90/100/coupe" som 136hk..

 

Men min 80 2,3 er NG 133hk :)

 

Edit: så at du skrev "grovt sett" så da er du tilgitt : ja :

 

Med eldre mener jeg hovedsaklig før katalysatorens tid.

Skrev bare ned de modellene og kodene jeg visste om, finnes sikkert flere motorkoden enn det jeg har skrevet, og mange flere modeller de er montert i.

Jeg kan da ikke huske alle heller ;)

 

Grunnen til forskjellen finner du i svaret til Per ang. målemetode.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En katalysator stjeler 10-25 hk av motorens effekt. I 2.2'ens tilfelle tar den 16-21 hk etter utførelse. En annen forskjell på 115/120 hk motorene er at de har et modifisert del-elektronisk K-jet system med lambdasonde, pluss mye lavere kompresjon (8.5:1 vs 10.1:1 på hhv KX og KV-motorene) for å passe til USA's dårligere bensinkvalitet. NG/NF-motorene har katalysator og er identiske på både USA og Europa-markedet.

 

Stjeler den såpass mye ja... da skal den bort :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stjeler den såpass mye ja... da skal den bort :D

Plutselig 150hk da, uten en eneste forandring.. lukter bortplukking da ja :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Plutselig 150hk da, uten en eneste forandring.. lukter bortplukking da ja :)

 

Min har fra før en 262˚ kam fra catcams og chip fra ES-tuning. Dette ka meg 144HK/5900rpm mot 130HK/5500 før montering.

 

Hvis kat’n har så stor innvirkning som Per sier, så vil å fjerne den sikkert påvirke gevinsten av de andre modifiseringene mine i positiv retning.

 

Har også et justerbart kam-drev som ligger og venter på montering.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når vi først er inne på NG/NF motoren (selv om det er en stund siden sist), Er det noen som kan fortelle meg borring og slaglengde på denne motoren (2309 ccm)?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmmm.. etter og ha lest litt på dette temaet fikk eg lyst til og fjerne kat`n på min 20v:) Hvilken effekt vil eg da oppnå?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har fjernet katalysatoren på min. Plukket den bare ned og rensket den for innmat, merket nesten ingen forskjell. Hadde det blitt bedre om jeg hadde satt inn et rør istedet?: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når vi først er inne på NG/NF motoren (selv om det er en stund siden sist), Er det noen som kan fortelle meg borring og slaglengde på denne motoren (2309 ccm)?

 

2309 ccm har boring 82,5 mm og slag 86,4 mm

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når vi først er inne på NG/NF motoren (selv om det er en stund siden sist), Er det noen som kan fortelle meg borring og slaglengde på denne motoren (2309 ccm)?

 

Den har 82,5mm borring, 86,4mm slag og, som du sier, 2309 ccm.

 

Edit: jeg brukte lengst tid på å slå opp ja :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden det nevnes 133 og 136 HK her, så kan det nevnes at det også finnes 132 HK og 138 HK. F.eks. sier min kilde (Automobil Revue 1990) at 90/90Q/Cp/CpQ/100/100Q finnes med bl.a. 3 motorer:

- 2309/136HK/DIN

- USAversjon 2309/132HK

- uten kat 2226/138HK

 

Hilsen avdeling for sær kunnskap....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

138hk ble vel levert til Sverige og tidligere Tsjekkoslovakia. En onkel hadde en svenskimportert 87-modell 2,2, den hadde 138hk.

 

Mvh

EW

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.