Lufting av kjølevann S6 C4

Anbefalte innlegg

Virker som det kan være litt luft i kjølevannet i bilen men vet ikke helt hvor jeg skal begynne.

Noen kan forklare hvor man kan åpne for å lufte e.l.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er en nippel helt oppe ved varmeapparatboksen (under plastdekselet) som kan brukes, ellers er det ingen nipler på 2.2T-bilene, den skal holde.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lufter ikke dette seg selv da? Bare fylle på vann mens den går og ha varmen på fullt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lufter ikke dette seg selv da? Bare fylle på vann mens den går og ha varmen på fullt.

 

Har fylt etter vann en gang siden jeg kjøpte bilen og alltid hatt temp på max. Men har aldri vært noe supervarm luft ut av anlegget. Så jeg lurer på om det kan ligge luft i registeret som hindrer sirkulasjon: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er en nippel helt oppe ved varmeapparatboksen (under plastdekselet) som kan brukes, ellers er det ingen nipler på 2.2T-bilene, den skal holde.. :)

 

Skal sjekke dette på torsdagen;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I de tider da jeg kjørte Ascona B ble jeg tipset om å parkere bilen i en bratt bakke med fronten oppover. Mulig dette kan hjelpe?

 

Grunnen til at dette funket på Ascona'n var at radiatoren låg ugunstig lavt ifht motor. Ved da å parkere med fronten høyt ville en da "hjelpe" vannet inn i blokk og luft fremover.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har fylt etter vann en gang siden jeg kjøpte bilen og alltid hatt temp på max. Men har aldri vært noe supervarm luft ut av anlegget. Så jeg lurer på om det kan ligge luft i registeret som hindrer sirkulasjon: klø :

 

Er ikke tett varmeapparatregister som er problemet ditt da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aldri luftet min S4 hvertfall, fyller på og køyre ein tur. Det kan vare eit spjeld som ikkje åpner for fullt? Sjekket feilkoder? Og korleis er temperaturen på motoren?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I de tider da jeg kjørte Ascona B ble jeg tipset om å parkere bilen i en bratt bakke med fronten oppover. Mulig dette kan hjelpe?

 

Grunnen til at dette funket på Ascona'n var at radiatoren låg ugunstig lavt ifht motor. Ved da å parkere med fronten høyt ville en da "hjelpe" vannet inn i blokk og luft fremover.

 

Samme prosedyre måtte jeg gjøre med BMW'en min. Tok en ukes tid før du var sikker på at all lufta var borte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke tett varmeapparatregister som er problemet ditt da?

 

Har nytt liggende, men det som er rart er at det blir bra effekt ved litt turtall(1800rpm +).

Men når jeg har kjørt en stund(2-3 timer) så fungerer det bra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aldri luftet min S4 hvertfall, fyller på og køyre ein tur. Det kan vare eit spjeld som ikkje åpner for fullt? Sjekket feilkoder? Og korleis er temperaturen på motoren?

 

Spjeldene er sjekket og friskmeldt men har ikke sjekket feilkoder da jeg ikke har fått diagnosekabelen enda. Men har ikke følt at det er noe problem med luftgjennomstrømning. Temp ligger på 90C +.

 

Det som også kan sies er at ved lav lufthastighet så varmer den ok, men ved høy lufthastighet er det merkbart dårligere. Det kan tyde på dårlig gjennomstrømning i registeret der at luften kjøler ned istedet for å bli varmet opp, på en måte:p

 

Skal uansett bytte registeret en dag, men hvis jeg har berget ved å lufte systemet så hadde det vært topp da jeg ikke har en varm garasje å mekke i: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bytta nettopp varmeregister på en C4, have fun!:glad:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bytta nettopp varmeregister på en C4, have fun!:glad:

 

Bytter du hos meg å? Kan betale turen over "dammen":p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, 7 timers jobb i kulda er ikke så veldig fristende :(

Men har du kjent på om det er forskjell på temp på slangene inn og ut fra varmeregister?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det har jeg ikke sjekket. Bilen er også på verksted frem til torsdag, så får ikke sjekket mere før da.

Hva var vanskeligst med jobben?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om det ikke er forskjell, så er det nok ikke varmeregisteret.

Nesj, jobben er jo iog for seg ganske kurrant, ikke noe som er særlig vanskelig. så lenge man tar seg tia, og er forsiktig så plastikk osv ikke knekker er det null problem. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Samme prosedyre måtte jeg gjøre med BMW'en min. Tok en ukes tid før du var sikker på at all lufta var borte.

 

BMW er litt sære på luftinga, men er lufteskrue på de..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

BMW er litt sære på luftinga, men er lufteskrue på de..

 

Selv om det er to lufteskruer så er den ikke lett å lufte:p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om det ikke er forskjell, så er det nok ikke varmeregisteret.

Nesj, jobben er jo iog for seg ganske kurrant, ikke noe som er særlig vanskelig. så lenge man tar seg tia, og er forsiktig så plastikk osv ikke knekker er det null problem. :)

 

Ikke utelukk varmeregistret selv om det er like varmt i begge slangene, samt grei sirkulasjon ved flowtest. I min så var det en skillevegg innvendig som hadde smuldret opp, og dermed fløt vannet rett ut igjen uten å avgi varme. Måtte fysisk åpne registret for å se det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg pleier å la motoren gå med ekspansjontanken åpen, når jeg ser den fyller seg, stopper jeg motoren, og da synker nivået i tanken. Da etterfyller du, og gjentar det 2-3 ganger, til slutt stenger du tanken, og ser om det synker eller hever. hvis ikke, alt iorden :) da skal luft være ute. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er det varme i bilen:D Spylte igjennom varmeregisteret og luftet det skikkelig så ble det bra:D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.