S4 -93 - Holder igjen under pådrag

Anbefalte innlegg

S4 2.2 20v tq - orginal motor, chippet.

 

Turbo lader alt fra 1-1.5 bar. Tenningsanlegget er ganske nytt, så det skal være i orden. Pluggene er også nye. Bytta bensinfilter, men det hjalp ikke feilen noe. Når en drar på, så stopper motoren opp på turtallet, men har fremdeles godt med ladetrykk. Men vil ikke gi mer. Typisk rundt 3500-5000 rpm. Kan virke som ecu holder igjen, men ingen feilkoder. Hva kan være feil? Har lest igjennom samletråden, uten å finne noe som er helt likt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Disse er veldig følsomme på plugger og pluggåpning.

Hvilke plugger har du satt i og hvilken åpning kjører du med?

Lest av feilkoder?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er vel ikkje tenningskutt/nødmodus pga for høyt trykk?,prøvt og kjøre med et lavere trykk for og se om problemet er der da?.Kan være den ikkje får nok bensin pga ei slitt pumpe kanskje,vil hvertfall miste draget på høyt turtall da.Det vil du se på pluggene om de er hvite eventuelt.Ellers så kan lmm gi forskjellige symptomer,ville prøvd uten for eliminere vekk feil:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener det er orginale F5DPOR plugger som er montert. Feilkoder er lest av og det kommer veldig lite. Har fått opp et par midlertidige feiler som har dukket opp og forsvunnet igjen. Men ingen som har vedvart igjennom de utallige testkjøringene. Justert wastegate til topps uten noe forbedring. LMM skal være i orden i følge forrige eier. Får man ikke opp feilkode hvis motoren har gått i nødmodus/tenningskutt? Og burde ikke man få en lambdafeil hvis A/F var for mager?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kommer på et par ting som du kunne sjekket ut med slike symptomer,

 

Tette katalysatorer...

95 oktan, og ECU trekker tilbake tenning.

Er det samsvar mellom analog klokke og turbotrykk display? (ved ev. feil på map sensor)

Logge bensintrykk under pådrag for å eliminere pumpe og regulator

Ta turen å prøv min ECU om du vil...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har testet litt mer nå og den går som den skal når motoren er kald. Når jeg tenker meg om, så vil jeg selvfølgelig ikke få noen feilkode på lambda ved full gass. Responsen i motor og ladetrykk er så kjapp, at det utelukker tette katalysatorer. Det gamle bensinfilteret var nesten tett, så trolig har bensinpumpa hatt det travelt. Slik det ser ut nå, er det sansynligvis den som er synderen. Er det mulig å logge bensintrykk uten koble på analog måler? Vil ikke bankesensoren legge igjen feilkode med tanke på 95 oktan? Tanken er straks tømt, så får fylle opp med 98 oktan for å utelukke det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har testet litt mer nå og den går som den skal når motoren er kald. Når jeg tenker meg om, så vil jeg selvfølgelig ikke få noen feilkode på lambda ved full gass. Responsen i motor og ladetrykk er så kjapp, at det utelukker tette katalysatorer. Det gamle bensinfilteret var nesten tett, så trolig har bensinpumpa hatt det travelt. Slik det ser ut nå, er det sansynligvis den som er synderen. Er det mulig å logge bensintrykk uten koble på analog måler? Vil ikke bankesensoren legge igjen feilkode med tanke på 95 oktan? Tanken er straks tømt, så får fylle opp med 98 oktan for å utelukke det.

 

Du koble analog klokke ja, eller digital for den skyld, men ingen trykksensor fra før nei, men hvis motor går som den skal når den er kald, så er det mindre grunn til å mistenke bensintilførsel. for det kreves mere bensin før du får driftstemp.

 

Ecu regulerer tenning før du få feilkode, og legger lista litt lavere over hele fjøla om du kjører på 95 okt.

 

Ville prøvd å bytte plugger også, og deretter prlvelåne maf og ecu.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kjører du med orginal wastegatefjær?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du koble analog klokke ja, eller digital for den skyld, men ingen trykksensor fra før nei, men hvis motor går som den skal når den er kald, så er det mindre grunn til å mistenke bensintilførsel. for det kreves mere bensin før du får driftstemp.

 

Ecu regulerer tenning før du få feilkode, og legger lista litt lavere over hele fjøla om du kjører på 95 okt.

 

Ville prøvd å bytte plugger også, og deretter prlvelåne maf og ecu.

Godt poeng det der med bensintilførselen. Plugger, coiler og LMM er byttet etter problemet oppsto, så det skal være i orden. Skal ta opp pluggene for å se om jeg finner noen ledetråder. Har en ECU liggende som jeg kan prøve.

 

kjører du med orginal wastegatefjær?

Veit ikke, men har justert på den uten at det gjorde noe særlig utslag forutenom litt kjappere respons på turboen. Har kjørt før med 2.5 BarA fjær på kun chippet oppsett, uten at jeg fikk noe trøbbel med det. I følge displayet, så ser trykket normalt ut. Ville vel ha fått opp en feilkode på 00544? maximum boost pressure exeeded eller noe i den duren hvis trykket var for høyt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville skrudd av sjekka om det står orginal fjær i. Hadde samme problem på min og dette forsvant når jeg bytta til strammere fjær:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror ikke det er ladetrykket som er problemet. Når en tramper pedalen i bånn, går alt som normalt. Turbo spooler opp og oppnår riktig trykk, men stanser nesten helt å aksellerere på rundt 3500-4500 rpm før en da slipper opp pedalen og går på delgass.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror ikke det er ladetrykket som er problemet. Når en tramper pedalen i bånn, går alt som normalt. Turbo spooler opp og oppnår riktig trykk, men stanser nesten helt å aksellerere på rundt 3500-4500 rpm før en da slipper opp pedalen og går på delgass.

 

Høres nesten ut som tenningsproblemer. er du sikker på at alle fyrer når du når turtall ? kan være vanskeligere å kjenne det på høyt turtall.

 

Kjører du originalt eller 034 coil oppsett?

Elektronikk eepromer og ic`r kan virke fint når de er kalde men feiler når det blir varmt. (hvis de er defekte)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ls2 coilsett fra efi express. Virker ikke som det er noe problemer med tenningen, da motoren låter fint under pådrag, selv også når den blir holdt igjen. Ikke no hosting eller slik.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er det å prøve en annen ecu, og helst med annen chip.

Den jeg har har chip og fungerte fennomenalt...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en ECU liggende med MTM 265. Den veit jeg funker da en kollega låner den og er i daglig drift. Får se jeg rekker å teste litt i morgen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har byttet ECU, men ingen forskjell. Fremdeles ingen feilkoder. Catalysatorene er ikke til stede, så det kan krysses av på listen. Jordingspunktene på motor og i toppen er rengjort. Da begynte plutselig defa'n å funke :)

 

To-do:

-Fant en korrodert kontakt inn på kontakten til ECU. Hadde ikke skikkelig verktøy, så ble grovt rengjort med flattrekker og electrocleaner. Kan tenkes at dette ikke var tilstreklig. Ser nå at den muligens går til tenningsanlegget.

-Sjekke plugger for orginalitet og tilstand.

-Trykkteste. Alu-røret under motoren hadde flere bulker, men så ingen antydning til sprekker.

-Bytte bensinpumpe

 

Andre ting som bør sjekkes?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.