hel slicks- Mål på "slitesjikt"

Anbefalte innlegg

jeg, har nettopp kjøpt med noenbrukte yokohama stcc hel slicks. ifølge selger var de ca 25 % slitt... men jeg syntes kansje de så litt mer slitt ut men..

det er jo noen "hull" i dekkene får å måle slitasje på mine dekk var dissa hulla ca 2-3 mm dype, da er spørsålet: hvor dype er de på nye dekk? og kan dekka kjøres til hulla er helt slitt bort?

 

takker for svar fra en skikkelig nybegynner på slicks :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøpte 8 stykk av samme type fra Vegard Storås her på forumet. I følge han sku disse dekken va fra 10-30 prosent slitt, og er omtrent som du sier 2-3 mm igjenn av hullen. Ej vil no tro at det fortsatt er litt igjen å bruke etter at hullen er vekke før oss hobbyracersjåfører:p, men venter spent på et svar her fra en ekspert:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når du ser korden så er det vel game over :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For hobbybruk så er det bare å kjøre til du ser at det er slutt på gummien. Det er ikke stål-kord som dukker opp først, så det er relativt greit å kjøre så lenge gummien holder (og bittelitt til).

 

Når det er slutt på gummien, så vil du merke at grepet ikke er helt det samme lenger....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nye er de ca 4mm mener jeg. Kan måle på et dekk som er nesten nytt ved anledning.

Som folk sier er det bare å kjøre til "corden" kommer gjennom. Når hullene er slitt bort så er det snart slutt. Gummien løsner i flak fra underlaget når det nærmer seg slutten så merkes fort.

Er viktig å få hjulvinkler riktig, hvis ikke slites kantene fort fant jeg ut :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for oppklarende svar folkens :)

Da fikk jeg nok ganske så bra dekk jeg da :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nye dekk har 3mm. Dvs 1,5mm igjen 50% slitt. På stcc slicks er det ofte kjørt med 6 gradercamber. Dvs et brukt bak dekk fra volvo er nesten deffekt pga skjev slitasje som ikke funker optimalt på en audi hvor hjula nesten er rette i forhold. Er ikke mye stål cord i disse, Å kjøre under merket er IKKE å anbefale grunnnet lite cord. Er de varm kjørte flere ganger, selv med mye dekk igjen kan de være meget glatte grunnet herdingen av gummiblandingen blir hard, selv med skraping blir dekker deffekte.

 

En kompis kjørte 1,06 runder med dekk med masse gummi igjen som ikke fikk varmen grunnet hard gummi, med nye like dekk gikk den ca 4 sek fortere. Så dekk slitasjen spilller ikke så stor rolle. Shore måler kan brukes men de er dyre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

takker for nok et nyttig svar :)

 

ikke så dyr denne, men sikkert ikke så pålitelig? finner man noe tabeller for hvilke hardhet som er akseptabelt i dekka eller? dekka jeg kjøpte kjentes overaskende harde ut, men nå var det jo ca 2 grader temp i dem og da...

 

 

http://www.ebay.com/itm/Digital-Shore-D-Durometer-100HD-Hardness-Tester-Tire-Rubber-LCD-Display-Meter-/180785736671?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2a17ab6bdf

 

 

http://www.ebay.com/itm/New-Shore-Type-Rubber-Tire-Durometer-Hardness-Tester-/180718506121?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2a13a99089

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.