#1 Skrevet Januar 4, 2012 Har en S6 som plutselig brukte litt kjøleveske, oljen ser veldig bra ut å bilen går super fint, har sjekka kjøleveska for olje men kan ikke se stort av det. Står igjen å måle co i kjøleveska for å se om toppakninga er gåen. Men om så skulle være, er det noen som kan gi meg noen råd? Hva skal jeg bytte og hvor kan jeg få tak i delene til en bra pris? Har fått med meg at reg reim og vannpumpe er et must å bytte når toppakninga skal byttes. Men saken er det at jeg vurderer å få ut kansje rundt 300-350 hk av motoren fremover å tenkte da å kjøpe en litt kraftigere toppakning, men hva trenger jeg egentlig til mitt oppset da? Har vurdert 034 motorsport som mulig butikk å handle delene av, noen som sitter med erfaringer her? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 4, 2012 Hei, 034 motorsport er ok, men skal du ha deler raskt og av bra kvalitet kan du godt kjøpe hos Ecconor, de er billigst i Norge på sånne deler, har alt på lager og sender tvert. Pakningene han har er det mange som bruker på mye hester i audi 5`. Når det gjelder reg reim og vannpumpe så er det absolutt ikke et "must" og skifte når man skifter topp pakning, men strekkbolter til toppen trenger du jo selvfølgelig. Skal du IKKE skifte register så setter du motorn i TDC og stripser reg reima fast i kamdrevet, for så og skru av kamdrevet. Dette er raskeste måte, da slipper du å k*ke med å time registeret, og slipper og skru av fronten på bilen. Dra rundt motorn noen runder for hånd etterpå og sjekk at alt går fint, og at registeret stemmer.. Kjetil. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 4, 2012 Om jeg husker riktig, så er S6 levert med stålpakning kontra tildlig s4 som hadde den papp-lignende saken. Hvis det stemmer, så er det trolig at det er noe annet som har skjedd da disse tåler mye. Har du trykktestet for å se at det ikke lekker utenfor motoren? Hvis så, kan du ta ut pluggene og se i forbrenningskammrene om det er rent. Kan vel muliges se at det bobler i ekspansjonstanken hvis det er åpent fra forbrenningskammer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 4, 2012 Du kan få testet CO i kjølevæsken på de fleste verksteder, ellers skal det ikke store lekkasjen til før det minker. Sjekk f.eks. på vannrailen, og kipp av regreimdekselet og sjekk at ikke pumpa har gått. (Min GRAF-pumpe døde etter bare drøye 80'km..) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 12, 2012 Takker for svar. Har fått meg time ved et bilverksted for testing av co og trykktest av kjøle systemet. blir vel avdekka eventuelle feil da. Disse motorene er vel kjent for å være forholdsvis sterke å tåler mye, så jeg synes det er rart toppen skulle ryke. men nå her bilen rulla 350000km så man vet aldrig da. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 12, 2012 Et vanlig sted for vannlekkasje er o-ring under plast-stussen i bakkant av blokka. Ikke så lett å legge merke til og hvis lekkasjen er liten nok så fordamper vannet før det renner på bakken. Lekkasje i radiator kan også fordeampe vekk uten å renne på bakken. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 13, 2012 En annen sak kan være at toppen lekker vann, vært borti to sprukne topper som jeg har byttet på s4/s6 i det siste ene hadde sprekk i eksoskanalen og den andre mellom to ventilseter 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 16, 2012 Da har bilen vert inne til kontroll, å det så meget bra ut. ikke co i kjøleveska, komp testen var helt toppen å trykktesten av kjølesystemet var ok. da er det vel bare å roe seg å regne med at alt er i orden. det eneste de mente kunne være en årsak til en liten lekasje var skrulåkket på ekspansjonstanken. Har ikke fylt på noe veske de siste 4 ukene å bilen har vert i daglig drift så jeg får vel bare se ann saken. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 16, 2012 T-stykket i bakelitt bak toppen med en temp-føler er og noe som plutselig kan sprekke og begynne å lekke. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 16, 2012 Noe som er lett å bytte, hva koster delen eventuelt, har du peiling? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Januar 16, 2012 i prisleiet 100-200 på møller, to slangeklemmer og en klips så er den av, men er litt knotete bak toppen. Og så mister du en del kjølevæske såklart, min var det sprekk i, og når jeg tok tak i den for å skulle skru av den gamle , så bare ble den knust, måtte grave plastbiter ut av slangene etterpå. Du kan no inspisere, hvis den ikke lekker så er det gjerne like greit å bare la den være, kan og sjekke vannmanifoilen under innsuget, er ikke lett å få øye på noe der når alt er montert, tar du av innsugslangen så er det litt lettere. Du ser lett om det ligger tørket kjølevæske i klumper nedover blokken, siden den er varm så er det gjerne fordampet før noe når bakken. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Januar 16, 2012 Samme erfaring med nippelen på blokka, min ga seg i siste bakken opp til huset.. Husk i samme slengen t-stykket på slangen inn til varmeapparatet, med en tempføler i (usikker på om den er på alle modeller) den ga seg i samme slengen når jeg rørte på slangen. Bare pulver igjen inni. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...