#1 Skrevet Januar 4, 2012 Heihei Har fått overta bestefars boble fra -69. Den har ikke vært startet på noen år, og jeg lurer på hva som bør gjøres før jeg prøver å svive liv i den. Jeg tenker det er lurt med en lettere servise før start, ny olje og plugger, samt tørne noen runder med olje i sylindrene(totaktsolje?) før tenningen prøves. Synspunkter og erfaringer mottas med takk:) Arve 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 4, 2012 Først og fremst bør du tørne motoren for hånd for å se at ikke den har satt seg. Ta gjerne litt olje i sylinderne før dette, cirka en spiseskje i hver er bra, og la tennpluggene være ute så du ikke behøver å dra over kompresjonsslaget. Du kan bruke vanlig 4-takts olje i sylinderene. Du bør nok også sørge for å fylle flottørkammeret i forgasseren med frisk bensin før du forsøker å starte, i tillegg til å ha frisk bensin på tanken. Nye tenningsdeler er selvfølgelig bra, ny olje på motoren er et must! Når du har gjort alle preparasjoner og det nærmer seg tid for å forsøke å starte (har du husket å lade batteriet?) så bør du først koble fra coilen og kjøre startmotoren til oljelampen slukker, og 5 sekunder til. Da har du fått oljen på plass i systemet igjen. Deretter er det bare å forsøke å starte! Lykke til! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 4, 2012 (endret) Ble dobbelt svar det gitt. Hvis den ikke har vert startet på veldig lenge kan det være smart å ta ut alle pluggene å sjekk om den går lett rundt. Gjør den det skal det ikke være noe fare, men vill anbefale å kinne den på starteren til du har oljetykk så sett inn igjen pluggene å prøve starte den. Når du kinner den uten plugger vill den ha minimalt med belastning slik at du minsker sjansen for å skade delene som er avhengi av oljefilm når motoren går, slik som rådelager kammer osv. Når du har fått oljetykk skal det ikke være noe farlig å sett inn pluggene og kjøre den med belastning. Hvis motoren har gått iløpet av siste ti år bør det være moderne olje på den å da skulle det ikke være noe fare å starte den med den oljen som er der. Hvis det ikke er noe som tyder på at den ikke er i orden da, men er du usikker er det vel bare å bytte. Bytter du olje er det hverfall viktig å kinne til du har oljetrykk før du setter i pluggene igjen! Det er sikker smart å ta av gasserene å gjøre den ren før du begynner og sjekke over tennings systemet. Lykke til! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 4, 2012 Takker for svar. Skal være obs på det med at varsellampen for oljetrykket. Ellers noe å huske på før tut og kjør? En bremsesjekk har jeg da også tenkt å ta. Regner med å få bilen heim i neste uke, har ventet i maaange år på dette. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...