Godbilen stoppet for meg! 84 mod. Audi 80.

Anbefalte innlegg

Min Audi 1984 Audi 80 stoppet for meg på vei hjem fra trening idag for ikke så lenge siden.

 

Bilen startet fint og gikk som normalt, men da jeg kjørte over en fartshump, så mistet jeg plutselig all motorkraft. Fikk hostet den av veien og sett etter om det var noe spesielt, men klarte ikke å se noe.

 

Sånn bilen står nå, så starter den med en gang, helt som normalt. Men etter 1-2 sekunder så stopper den av seg selv om jeg ikke pumper den på gassen og klarer å holde liv i den.

 

Motoren som står i er en 1,8 DS motor med forgasser.

 

Hva kan være problemet?? Falskluft? defekt bensinpumpe?

 

Bilen brukes daglig når jeg ikke er på jobb, så det hadde satt veldig stor pris på forslag!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen som vet? Ringte Bj. Rødseth på Molde, og de skulle ha 1250,- NOK for en ny pumpe..

 

Kjedelig å kjøpe den, så var det ikke den som var feilen :/

 

Jan Tore

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Av erfaring etter mange år med forgasserbil året rundt vil jeg tippe på at du enten har en/flere isklumper som har kilt seg i tilførselsrøret (dersom det er kaldt nok). Alternativt har du noe snafs i tanken som har blitt sugd fram (pga. etter hvert smådårlig påfyllingsrør).

 

Ville starta med å koble av bensinslangene og så blåse i dem, for å få eventuelle fremmedlegemer tilbake i tanken igjen. Om du har kjørt lenge med bøss i tanken vil gjerne "boblefjerneren" fritt oversatt fra tysk være full av snafs og gi ujevn/mangelfull bensintilførsel. Denne sitter på toppen og er festa med to av mutterne til ventilkåpa.

 

Nå på denne tida av året er gjerne problemet kondens som blir til isklumper. Løsninga er å fylle kondensfjerner og å la bilen stå i en varm garasje, så er problemet løst (til neste gang;)).

 

Mens jeg hygger meg på jobb kommer sikkert den pålitelige og kompetente mannen, Per Lindgren, med enda mer konstruktiv info, slik at den finfine bilen blir frisk igjen: ja :.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for svar!

 

Temperaturen her på møre ligger rundt 0 grader, men holder seg mest på + sia.

 

Denne "boblefjerneren", kan denne rengjøres på noen måte?

Bensinfilter ble bytta i fjor, og kan ikke se noe dritt i dette.

 

Skal jeg bare ta trykkluft å blåse inn bakveien gjennom bensinrøret da eller? :)

 

Tanken var ganske tom da dette skjedde, så i går fylte jeg 10 liter og en flaske med kondensfjerner på.

 

Bensinpumpa tok jeg ut i stad, og det kjennes jo egentlig ut som at den leverer greit og holder på trykket om jeg blokkerer med fingeren.

 

Bare komme med forslag! :D

 

Mvh. Jan Tore

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det holder i lassevis å blåse med munnen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

forgasserflensen som er sprukket? slik at når du "hoppa" litt i fartshumpen, så blei det en større lekkasje?

 

 

rugg litt på forgasseren, den skal være littegranne løs, men samtidig sitte fast

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes kanskje den er litt vel løs.. Får vel bar skru av luftfilterboksen å se. Om den er sprukket, er det mulig å bare tette denne med noe ala sikaflex?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tipset til Dan er meget godt. Kjøp ny pakning først som sist, så har du ro.

 

Sist jeg kjørte bil med lignende motor (1982 Golf med 1,5) bytta jeg denne pakninga, alle vakuumslanger og monterte en pent brukt "boblefjerner" (ettersom den gamle var fjerna av forrige eier pga rustent/delvis fraværende påfyllingsrør). Påfyllingsrøret bytta jeg naturligvis allerede da jeg kjøpte den. Etter dette funka motoren superbra i resten av tida den fikk lov å være i bilen.

 

Forgasserfotpakninga kjøpte jeg på Møller, men den finnes sikkert som rimeligere reprodel også:).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Påfyllingsrøret på bilen min er helt rustfritt etter hva jeg kan se fra åpningen.

 

Prøvde tipset ditt, blåste gjennom fra før filteret og bakover, og fra ut pumpen og inn.

 

Bilen startet nesten med en gang og gikk på tomgang med det første. gikk ut og rikket på luftfilterboksen men det skjedde ikke noe enten jeg rikket den ene eller andre veien. Da jeg satt meg inn igjen for å se om det var mulig å få noe turtall på den så var det samme igjen. Den vil ikke opp på turtall og dør om man slipper gassen igjen. Kommer bare en lyd som minner om når en rallybil skal starte når man gir full gass :P klarer ikke å forklare lyden bedre enn det.

 

Merket også at turtallet sank i det jeg hadde på hovedlysene, er dette normalt?

 

Skulle gjerne likt hva som gikk galt da jeg kjørte over fartshumpen.. :(

 

Noen som vet hva forgasseren i denne bilen heter? 1,8CC med DS blokk.

 

Mvh, Jan Tore

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig det kan være et tenningsproblem? Fordeleren kan jo lage mye kvalm har jeg erfart. Turtallet vil kunne falle når du setter på hovedlysene da dynamoen må produsere mer strøm og dermed øker motstanden, m.a.o tyngere å dra irundt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, det kan hende... : klø :

 

Noen andre som har noen forslag?

 

Rense forgasseren for dritt kanskje? synes det så litt vel møkkete i filterboksen og ved inn suget på forgasseren..

 

Edit: Startet opp bilen i sted, da gikk den plutselig helt fint på tomgang i ca. 2 minutter før det samme kom tilbake igjen, kan choken eller noe kødde seg til at motoren ikke vil gå i det hele tatt når motoren har fått litt lunk i seg?

 

Nå får jeg den bare litt på turtall rett etter at jeg starter ved å pumpe inn bensin på gassen, før den dør igjen.

 

Mvh. Jan Tore Visnes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde noe lignende problemer med bilen min, da var det rett og slett lading som var problemet. Da kutter tenning, pga at det er elektronisk tenning på den.. Lad opp batteriet, start bilen og sjekk ladinga på bilen!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Påfyllingsrøret på bilen min er helt rustfritt etter hva jeg kan se fra åpningen.

 

Prøvde tipset ditt, blåste gjennom fra før filteret og bakover, og fra ut pumpen og inn.

 

Bilen startet nesten med en gang og gikk på tomgang med det første. gikk ut og rikket på luftfilterboksen men det skjedde ikke noe enten jeg rikket den ene eller andre veien. Da jeg satt meg inn igjen for å se om det var mulig å få noe turtall på den så var det samme igjen. Den vil ikke opp på turtall og dør om man slipper gassen igjen. Kommer bare en lyd som minner om når en rallybil skal starte når man gir full gass :P klarer ikke å forklare lyden bedre enn det.

 

Merket også at turtallet sank i det jeg hadde på hovedlysene, er dette normalt?

 

Skulle gjerne likt hva som gikk galt da jeg kjørte over fartshumpen.. :(

 

Noen som vet hva forgasseren i denne bilen heter? 1,8CC med DS blokk.

 

 

Mvh, Jan Tore

Hvis bensin kommer fram til forgasseren som den skal, høres det ut som problemet ligger i forgasseren.

 

Forgasser som brukes i DS motoren heter Pierburg 2E2. Denne forgasseren brukes også på mange 1,6 motorer i tillegg til 1,8 i Golf, Passat og Audi.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, tror dette jeg også.. Kanskje flottør har hengt seg opp eller noe sånt om dette kan hindre bensinen fra å nå fram?

 

Spenningen på batteriet var forresten over 12Volt og da har jeg brukt starteren en del så tror ikke dette var problemet. :)

 

Takk for svarene deres! setter veldig stor pris på dette.

 

Skal blir mere skruing i morgen, så vi får se om det ikke blir en ordnings på saken!

 

Mvh. Jan Tore Visnes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei igjen, har ikke fått gjort noe da jeg har vært 14 dager vekke fra jobb..

 

Begynte så smått igjen å prøve på å starte denne gamle traveren, men det skulle ikke være så enkelt.

 

Det første jeg begynte med var å undersøke om den faktisk fikk bensin inn på forgasseren. Koblet av bensinslangen inn på forgasseren, og dro den på starteren i 5 sekunder ca. Fikk 4-5 cm med bensin på en halvliters flaske.. Det må da vel være tilstrekkelig?

 

Hva kan da gjøre at den ikke går? Skal man kunne klare og holde liv i den normalt uten at "choke systemet" er i orden, eller er det en forutsetning at choken må være i orden for at den skal gå, uansett hvor mye jeg gasser?

 

Nå er forgasseren demontert, så blir det å sjekke om alt ser ok ut.

 

Blir fortsatt veldig takknemlig for forslag! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Yes! da startet den endelig!! :)

 

Demonterte som sagt forgasseren, blåste denne ren og smurte alle bevegelige deler. Vet forsatt ikke helt hva som gjorde det, men holder en knapp på flotøren!

 

Tusen takk for alle som har svart, veldig hyggelig.

 

Mvh Jan Tore Visnes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.