Vento med utfordrende el-problem - Ny informasjon

Anbefalte innlegg

Hei dere,

Har hatt litt forskjellig småplukk med Vento'en tidligere, men dette el-problemet ser ut til å være en skikkelig pain in the ass... Det fortoner seg svært forskjellig fra gang til gang, og er derfor veldig vanskelig å diagnostisere.

95 % av tiden fungerer bilen helt utmerket. Men, noen ganger er det verre... Bilen stopper rett og slett av seg selv, enten under kjøring eller ved å nekte å starte etter stopp. Som oftest kan jeg enten rulle bilen i gang på andregiret eller vente noen minutter, så starter den som en drøm igjen. Jeg kjører da videre som om ingenting skulle ha skjedd.

Problemet har vedvart over noe tid, og er veldig periodisk. Når det først skjer en gang, skjer det gjerne igjen ganske kjapt. Så kan det gå flere uker før det er antydning til problemer igjen. Tidligere i år har jeg byttet store deler av tenningssystemet, samt en svinghjulssensor. Begge gangene har jeg hatt problemfri en periode, før det igjen blir problemer. Derfor tror jeg neppe problemet har ligget her, det har sannsynligvis bare vært en "godperiode" for bilen.

Har snakket med flere mekanikere, og teoriene er like spredt som et halgeskudd på 100 meters avstand... Hvis de i det hele tatt klarer å komme med en teori da.

Selv har jeg litt tro på at det kan ha noe med tomgangen å kjøre, fordi det ofte har skjedd på tomgang eller ved girskifte (turtallet faller selvsagt kraftig når clutchen trykkes inn). De gangene det har skjedd under kjøring, har turtallet også vært lavt, i alle fall det jeg kan huske (under 2000 rpm).

Er det noen som har hatt liknende problemer, eller eventuelt har en knakende god ide om hva dette kan være?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilken motor har du?

vurdert å bytte bakstykke på tenningslåsen? (kjent for å skape mongo periodiske feil...)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

1,6 AFT motor?

I så fall, neste gang problemet oppstår åpner du sikringsboksen og finner rele nr. 30.

Når du slår på tenningen skal dette releet lage en hørbar klikkelyd, du kjenner dette viss du setter en finger på det.

Vet at VW fikk laget en ny serie av dette releet og bensinpumpereleet fordi det var svakheter med de originale.

Særdeles lurt å ha reserve av begge i hanskerommet før en legger ut på langtur

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Motoren er 1,6 bensin på 100 hk. Bakstykket har vært vurdert, men har blitt avvist av de fleste. De mener symptomene er utypiske for denne type feil. Men jeg har jo tenkt i de baner. Problemet er at jeg ikke har verktøy til å bytte denne selv.

Andre tips?

Edit: Takk Bjørn, forsøker det! Klikkelyden forsvinner når problemet oppstår?

Blir ingen langtur med denne bilen før feilen er fikset ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problemet er at jeg ikke har verktøy til å bytte denne selv.

Verktøy til skifte av bakstykket kjøpes billig på Biltema, ligger link til aktuelt produkt i flere lignende tråder :)

Edit: Takk Bjørn, forsøker det! Klikkelyden forsvinner når problemet oppstår?

Viss releet ikke slår inn så får du heller ikke start.

Stopper motor og "trenger" tid til avkjøling før den starter igjen så er det ikke utenkelig at det er releet som er feilkilden ja. Releet slår seg på når du vrir på tenningen og slår seg av tilsvarende..

Viss du har mulighet til å suse innom et huggeri så kan du hente et rele der til testing.

Koster fort 3-400,- hos Møller.. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Verktøy til skifte av bakstykket kjøpes billig på Biltema, ligger link til aktuelt produkt i flere lignende tråder :)

Og skulle du finne ut at du skal bytte tenningsbakstykke, så kan du lese her: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=221740

Det er mange med ca-1997-modeller på forum som har måttet bytte dette.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Strålende folkens! Tester releet først, da det er det enkleste.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trodde jeg var ferdig med dette etter bytte av rele, men den gang ei... Forrige uke stoppet bilen igjen. Denne gangen var det riktignok litt verre, for nå ville den ikke engang starte på giret. Motoren gikk rundt, men den fikk ikke tenning. Hovedpluggledningen på coilen gav ikke gnist i det hele tatt.

Bilen ble hentet av NAF, og kjørt til verksted. Der ble det byttet en spole til coilen (eller noe), til den nette sum av 3200+. Bilen startet igjen, og ble kjørt hjem. Dessverre var nok det bare et blaff, for etter en helg i ro er bilen tilbake til akkurat samme utgangspunktet. Ingen gnist, ingen tegn til start.

Foreslo til verkstedet at bakstykket på tenningslåsen kunne være feilen, men de mente at det ikke var denne. Nå er jeg bare enda mer sikker i min sak. Spørsmålet er, har jeg - på en så gammel bil - noen "rettigheter" ettersom problemet helt tydelig ikke er fikset? Jeg mener, det er litt surt å betale 3200 kr for noe som ikke gjorde noen forskjell. På en annen side, det kan godt hende at den aktuelle delen til coilen var slitt.

Noen tanker vedrørende problemet? Og evnt. angående "rettigheter"?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sleit med det samme selv, men med ein S4. Nytt bakstykke til tenningslåsen og har aldri hatt problem etter dette. Kostet ikkje mange kronene på Møller heller. Om du ikkje har verktøy kan du få låne av meg ein kveld;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar!

Akkurat, da blir jeg bare enda mer sikker. En kompis hadde også lignende problemer på sin Vento, og det ble også fikset ved bytte av bakstykket. Litt dumt at verkstedet ikke ville høre på meg, bilen ble kjørt dit grunnet driftsstansen. Får ta en prat i morgen og høre om det er mulig å komme til en slags enighet, er som sagt kjedelig å betale for en jobb som ikke behjelper problemet. Kanskje de kan ta jobben om jeg skaffer delen eller noe. Hvis det ikke er noe å hente, skal du ikke se bort fra at jeg takker ja til lån av verktøy :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde også diverse mindre morsomme opplevelser med GTi'n min som f.eks stopp i ferjekø og totalt fravær av start. Eller motor stoppet ved nedgiring inn mot rundkjøring i stavanger og nektet å starte igjen. Morsomt for en som bor på landet der nærmeste rundkjøring er 30 km vekke, dvs litt stressa bonde i byen!

Men jeg opplevde aldri stopp under kjøring, kun ved "nedgiring" (med clutchpedal tråkket inn, rullet inn mot kryss f.eks)

Men dette løste seg da jeg byttet sluttstykket.

Det jeg lærte meg før bytte var at et realt slag under rattstammen (under tenningslås) hjalp i 99% av tilfellene. Eventuelt løsne låsen på tiltrattet og "ristet" litt i "rattstammen".

Legger til at dette problemet hadde jeg i grunn fra jeg kjøpte bilen og da var den kjørt rett under 100k km.

EDIT; Min startet alltid også, men den slo ut på startsperra. Dette varierte MYE. Kunne kødde et par få ganger for så å starte og gå som normalt. Andre ganger var det er mareritt å få gang på driten. Måtte gjerne ta pause på 30 min.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, kan skrive under på at det er dritt når man får stopp på "mindre egnede plasser ja"... Hadde f.eks. en røver midt i et lyskryss :o

Etter at bilen stoppet for andre gang på under en uke i dag, med et dyrt verkstedbesøk i mellomtiden, kan jeg bekrefte at vold mot rattstammen ikke fungerer...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare få byttet bakstykket. Det er ikke vanskelig å gjøre selv. Det ligger how-to på forumet, det er jeg 100% sikker på.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.