1,9tdi pd, går ureint på kald motor

Anbefalte innlegg

Sliter litt med en gammel passat som ikke vil gå skikkelig (2001 1,9tdi 130hk pd).. Problemet er at når motoren er kald, så høres det ut så den går på bare 3 sylindere.. Dette varer til en har fått bittelitt temp på motoren (dvs 2-3 min), så er den helt frisk igjen. Når dette intreffer kommer også antispinn lyset og en annen gul varselampe opp.

 

Det som og kan vere verdt å nevne er at viss bilen har stått lenge, så må bilen gå veldi lenge å kjørest en del før en til slutt klarer å få vekk problemet.

 

Er det noen som har en ide til hva det kan vere som forårsaker dette, eller kanskje har hatt akkurat det samme problemet.? Eneste eg har tenkt på er evt. glødepluggene.. Har tatt diagnose, men kom ikke opp noen feilmelding.. : klø :

 

Bilen skal selges innen kort tid, så må liksom bli kvitt dette litt raskt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bytt gløde plugger det tar deg 10 min på pumpe dyse motor ;-)

vill tro det løser problemet ditt. men det kan og være ei dyse som henger litt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bytt gløde plugger det tar deg 10 min på pumpe dyse motor ;-)

vill tro det løser problemet ditt. men det kan og være ei dyse som henger litt

 

Ja, sjekka pris på nye hos NBS..å det va jo ganske billigt..! :)

Så prøver med det først, so får eg kryssa fingrene for at det er der problemet er.. Dyse er vel en del dyrere..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter at bilen har blitt stående en stund, pga nyere bil på tunet, så vil den nesten ikke gå skikkeli i det hele tatt.. Starter bilen, å den går kanskje fint i begynnelsen (altså motsatt fra før) så "detter ene sylinderen ut" etter et minutt eller 2.. Å det hjelper ikke å få temperatur på motoren heller.. Hadde 90 grader på den, startet å stoppet den gjentatte ganger, men nektet å går orntlig..

Det som er så rart er at når eg får den til å gå fint så er det absolutt ingen problemer med den..men det begynner å bli lengre og lengre mellom hver gang det skjer.. : bh :

 

Noen gode forslag? Evt. hvor finner en de billigste dysene henne? Skulle hatt et delenummer og hvis noen kunne hjelpt meg med det..? Motorkoden er AWX (130hk)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hofteskudd, da jeg ikke er mekaniker, men kan det være ett forsøk verdt med denne? Møller Jessheim anbefalte denne som supliment til service på min 3bg AVF..

 

DSC08219.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Før du begynner å tenke på å legge ut mange høvdinger på ny dyse, så bør du sjekke

lednings nettet til dysene.

Det er en vanlig svakhet at det kan bli dårlig kontakt på en av dysene og da får du samme symptomene som du beskriver, jeg byttet selv lednings nettet på min a4 med 1.9Tdi da jeg fikk noe av det samme du beskriver.;)

Ledning nettet er utsatt for endel påkjenninger der det ligger i toppen,så det er ikke så art at det kan skje noe.

Du kan ta av topp dekselet så ser du lednings skinnen og tilkoplingene på dysene, du kan jo se om noen av kontaktene er veldig løse, og vis noen er løsere en andre,prøve forsiktig å klemme sammen bøyen på kabel skoen, og se om den sitter bedre fast. PASS PÅ at du ikke knekker istykker plastikk slik at delene faller ned i toppen, det er IKKE bra.

Du kan se om dette hjelper, men hos meg så fant jeg ikke ut hvem det var dårlig kontakt på, så jeg byttet lednings skinne(ca 600kr hos merkeforhandler).

 

Jeg ville vært fall sjekket dette før du går igang med dysene: vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for gode råd :) skal forsøke dette..samt få tatt en ny diagnose!

 

Så får eg bare håpe det blir billigest mulig..kjedeli å legge ut penger på en bil som skal selges.. Føles litt som å hive de ut vinduet..hehe

 

 

---

I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.606587,5.765085

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må holde oss opdatert på denne tråden:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja.. Har stått litt stille her.. Fikk maskinproblem på Audien og.. Elsk på pumpedyse motorer!

 

Har tatt diagnose på bilen i kveld..å det kom opp feil på dyse/syl nr 2.

Men hååååper på at det kun er ledningsnettet her og.. Bilen har jo tidvis fungert helt fint, så er en feil som kommer og går..ergo tegn til dårlig kontakt.. Dysen skal måles i morgen.. Gøy å bruke 8k på en bil som skal vekk..! :(

 

 

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var bilen fikset :) Problemet var en kontakt som var eiret.. Renset, og satt på igjen

 

Voila:

8a83a5bd.jpg

 

:klapp:

 

Billigere blir det ikke :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.